Upload jouw foto's
De voordelen van werken in RAW bij portretfotografie © IDG NL

13 december 2019, 14:15

In raw fotograferen heeft grote voordelen, zo ook bij het maken van portretten. Zoals altijd heeft dat te maken met het feit dat je achteraf nog veel kunt aanpassen aan het gemaakte beeld. Wat zijn nu specifiek de voordelen als je graag portretten maakt?

Laten we het eerst hebben over belichting. Als je portretten maakt heb je vaak te maken met glimmers, reflecties en andere uitdagende situaties. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je een portret maakt op een buitenlocatie en je model lichtblonde of witte haren heeft. Afhankelijk van de positie van het model en de lichtomstandigheden kan dat betekenen dat je goed moet uitkijken dat die haren niet wegvallen tegen de achtergrond. Lichtgekleurde haren hebben de neiging om weg te vallen of 'over te gaan' in de lucht, zeker als die wit of grijs gekleurd is. Een blauwe lucht geeft dat probleem natuurlijk niet.


Portretten zijn uitdagend: je hebt te maken met zowel schaduw als mogelijke glimmers

Foto: karinvanberkell.zoom.nl

Marge

Daarom is het fijn als je daar tijdens de fotografie rekening mee kunt houden. Veel camera's hebben tegenwoordig een fijn groot dynamisch bereik, waardoor je achteraf nog veel beeldinformatie uit je ruwe beeldbestanden kunt halen. Als je enkel in jpg fotografeert heb je die mogelijkheid uiteraard niet. Dat betekent dat je moet vertrouwen op de camera en op je eigen inschattingen wat betreft je instellingen. Fotograferen in raw geeft je een marge om mee te werken.

Vaak is het moeilijk om 'on the spot' de belichting van heldere of lichte gedeeltes in een portret precies goed te krijgen. Soms kun je een glimmer wegwerken door een andere plek of een ander standpunt te kiezen, maar vaak keert die glimmer of reflectie toch weer terug tijdens de sessie. Wegwerken door het kiezen van andere instellingen werkt vaak niet, omdat je de rest van je belichting dan om zeep helpt. Beter een belichting die over het algemeen goed is, dan een belichting die eigenlijk helemaal niet goed is.


In raw heb je veel controle over de contrasten in je foto.

Foto: jandeuzeman.zoom.nl

Marge

Doordat de ruwe beelden je de marge geven om op deze manier te fotograferen, kun je veelzijdiger en vrijer werken. Als je jezelf bewust bent van de marges die je hebt, dan kun je tijdens het fotograferen al inschatten welke situaties je wel en welke je niet aankunt.

Tegenwoordig zijn er camera's op de markt met een meer dan indrukwekkend dynamisch bereik, waardoor je veel meer kunt rechtvaardigen dan je misschien zou denken. Dit geldt zowel voor donkere als voor lichte gedeeltes in je foto's. Uitgebeten luchten worden op deze manier teruggebracht tot normale wolkenpartijen en schaduwen in de voor- of achtergrond tonen toch hun inhoud.


Probeer dit wel altijd vooraf uit. Maak bijvoorbeeld eens een serie test-portretten met jouw camera, waarbij je bekijkt in hoeverre je lichte en donkere delen kunt terughalen en ophelderen. Stel hierbij verschillende belichtingen in, zowel veel te donker als veel te licht. Zo weet je wat jouw specifieke camera kan en kun je dit in het vervolg toepassen bij 'serieuze' portretten.

Schaduwen

Bij het maken van portretten is het belangrijk om te weten hoe schaduw werkt. Een verkeerde, te harde of te donkere schaduw kan bij een portret van grote negatieve invloed zijn. Dan gaat het vooral over schaduwen in het gezicht van de geportretteerde. Te sterk licht van de zijkant zorgt voor te harde schaduwen aan de andere kant van het gezicht. Het is allereerst zaak om hierop te letten als je aan het fotograferen bent.


In deze foto is heel subtiel met schaduw gewerkt.

Foto: davew.zoom.nl

Gelukkig zijn ook schaduwen goed te beïnvloeden in de nabewerking. Kijk hierbij wel heel goed uit wat je doet, want schaduwen zijn ook van groot belang voor de vorm van een gezicht. Zoom vaak genoeg uit om het totaalbeeld te bekijken.


Schaduw geeft vorm, dat is een belangrijk uitgangspunt in de fotografie. Denk maar aan het fotograferen van een bol voorwerp. De schaduw die om zo'n voorwerp heen valt 'zegt' tegen de kijker dat hij of zij naar een bol voorwerp kijkt. Als er geen schaduw zou zijn, dan zou het ook een platte cirkel kunnen zijn.


Een gezicht is natuurlijk eenvoudig te herkennen als zodanig, maar toch is het belangrijk om uit te kijken bij het bewerken of weghalen van schaduwen. Een schaduwloos gezicht is namelijk raar en onnatuurlijk.

Als je in raw fotografeert heb je de vrijheid om de schaduwen achteraf te versterken, af te zwakken of te veranderen. Die mogelijkheid geeft je als fotograaf veel opties om een portret een geheel eigen karakter mee te geven.

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties (3)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Eduard7 op 16 december 2019 om 00:18

Wat betreft de eerste foto heb je gelijk Perez maar de foto's van davew zijn prachtig!

perez op 13 december 2019 om 18:08

Een aardig artikel en er staat niets in wat niet klopt. Maar kijk nog eens goed naar de eerste foto.
Dat kun je geen nabewerken meer noemen. Wat is daar nog natuurlijk aan? Het geheel is totaal kapot geshopt. Men kan ook te ver gaan. Het geheel doet erg plastic aan en is zeker geen juist voorbeeld. Een artikel dient vergezeld te gaan van de juiste foto's.

p9 op 14 december 2019 om 08:44

Hoi Perez...Ik vind het nog wel mee vallen ..er zijn genoeg ,veel slechtere hier..en overladen met stemmen ,en Prachtig ...en dan denk je ...het zal wel
Groet Piet