Upload jouw foto's
Zo ga je om met het mooiste licht in je fotografie © IDG NL

15 december 2019, 07:28

Licht is minstens zo belangrijk als een goede compositie en een goed standpunt. We leggen je de basis uit van het gebruik van licht!

Het mooiste licht

Zo is bijvoorbeeld de kleur van het licht erg belangrijk voor de sfeer in je foto. Er zijn twee momenten op de dag waarop je heel speciaal licht hebt: rond zonsopkomst en rond zonsondergang.

Kijk eens goed naar het licht in de foto, van welke kant komt het? Wat is de kleur? Op welk tijdstip van de dag zou deze foto gemaakt zijn?

Op welk tijdstip van de dag zou deze foto gemaakt zijn?

Foto: Arjan Keers, https://keers4.zoom.nl

Omgaan met licht

Als fotograaf kun je je voordeel doen met de kleur van het licht rond zonsopkomst en zonsondergang. Zacht rood, geel en oranje roepen gevoelens op van warmte en geborgenheid. Dat is waarom veel mensen foto's van zonsopkomsten en -ondergangen mooi vinden. Ook als je buiten een portret wilt maken, zijn deze kleuren erg mooi om bij te fotograferen.

Fel wit en blauw licht worden ervaren als koel en vervreemdend. Schaduwen worden bij dit licht hard en diepzwart. Geen succes dus ... tenzij je juist een afstandelijke sfeer zoekt in je foto!


Ook de intensiteit van het licht speelt een rol. Bij een heldere hemel is ochtendlicht minder krachtig dan het licht om twaalf uur 's middags. Het licht is dan zwakker en zorgt voor kleinere contrasten, maar is tegelijkertijd kleurrijker en sfeervoller. Wolken en mist, smog, koude- en warmtestraling leveren fotogeniekere situaties op dan onbewolkte omstandigheden.

Gouden uur

Het gouden uur speelt zich af als de zon laag aan de horizon staat. De lage stand heeft als voordeel dat het zonlicht warmer van kleur is dan tijdens de rest van de dag, waardoor alles er mooier en kleurrijker uitziet.

Tijdens het gouden uurtje ziet de wereld er wat dromeriger uit.

Jantsje Bron, https://Jantsjebron.zoom.nl

Daarnaast ontstaan er prachtige lange schaduwen. Dat is wel anders tijdens de rest van de dag. Midden op de dag bijvoorbeeld, met de zon hoog aan de hemel, is het licht fel en koeler van kleur.

Omdat het licht nagenoeg recht omlaag valt, zijn er amper schaduwen. De schaduwen die er zijn, zijn intens donker en vormen een groot contrast met het felle zonlicht. Dat is behoorlijk lastig om te fotograferen. Foto's die midden op de dag zijn genomen, zijn daarom niet altijd even fraai. Tijdens het gouden uur is alles beter in balans en maak je betere foto's.

Blauwe uur

Net voor zonsopgang is er meestal een blauw (half)uurtje. De lucht krijgt al kleur, maar de zon is er nog niet. Deze combinatie zorgt voor pure magie in je foto's. Het uur na zonsopgang is het licht nog steeds erg mooi. Lange schaduwen en een gouden gloed zorgen ervoor dat alles in een prachtig licht komt te staan, ervan uitgaand dat de zon die dag schijnt. In Schotland zal deze theorie dus niet opgaan, maar rond de evenaar zijn het aantal blauwe uurtjes bijna niet te tellen.


Hier zie je een prachtige opname van Le Mont Saint Michel in Frankrijk. De foto is vlak na zonsondergang genomen en geeft perfect de sfeer van het blauwe uur.

Foto: Marc van Kessel, https://dequillo.zoom.nl

Tegenlicht

Fotografeer je tegen de zon in, dan kan het zijn dat de zon en fel overbelichte bal is, en je hoofdonderwerp veel te donker. Bij te grote lichtcontrasten kan je camera het niet goed vastleggen. Kun je dan niet tegen de zon in fotograferen? Gelukkig wel! Maar je moet wel rekening met die felle lichtbron houden.

Silhouetten fotograferen is een eenvoudige, maar bijzonder krachtige creatieve aanpak! Je fotografeert in dit geval tegen de zon in en zorgt dat de belichting goed is op de lichte elementen. Een object op de voorgrond, een boom of een kerktoren, wordt als zwarte omtrek weergegeven.


Backlighting is een variant op silhouetten fotograferen. In dit geval plaats je de zon pal achter je hoofdobject. Doorschijnende objecten lijken te gaan gloeien in dit licht, vooral als de achtergrond donker of erg kleurrijk is. Massieve objecten krijgen een fraaie gouden of zilveren lichtkrans. Gebruik voor backlighting bij voorkeur een telelens om het verlichte object te isoleren.


Je kunt er ook voor zorgen dat de zon nét niet in beeld is. Dan heb je al een stuk minder lichtcontrast om mee te werken.


Een van de mooie effecten van tegenlicht is dat een onderwerp een lichtrandje kan krijgen. Fotografeer je dan bij niet al te fel licht (ochtend of avond), dan kan dat een heel sfeervolle foto opleveren.

Zie je het prachtige lichtrandje rond de vlinder en de takken? Dat komt doordat het licht vanaf achter het onderwerp komt.

Foto: Marian Yläkäsen, https://marka.zoom.nl

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn