Upload jouw foto's
Het geheim van een sterk beeld: de nadruk op één onderwerp

17 februari 2020, 16:35

Een foto wordt vaak sterker als er één onderwerp is waar de aandacht op gevestigd wordt. Anders wordt een foto snel te druk. In dit artikel leggen we uit hoe je de nadruk kunt leggen op je onderwerp.

Scherptediepte

De nadruk van de foto ligt al snel op één onderwerp als de omgeving onscherp verloopt. Het oog valt dan automatisch op de scherpe onderdelen van de foto, en de omgeving trekt niet te veel aandacht. Zorg ervoor dat je je camera instelt op een laag diafragmagetal (zoals F2.8) zodat het diafragma van de camera open staat. Hierdoor krijgt je foto een kleine scherptediepte en is de achtergrond mooi onscherp.

Daarnaast kan het helpen om de langste brandpuntsafstand te gebruiken. Dus als je een zoomlens hebt, zoom dan helemaal in en doe een paar stappen naar achteren voor de juiste compositie. Ook dit draagt bij aan een mooie bokeh in de achtergrond, waardoor je onderwerp sterker naar voren komt.

Wil je meer leren over scherptediepte, en hoe je hiermee omgaat? Lees dan dit artikel!


Foto: foscofotografie

Compositie

Ook de compositie helpt bij het benadrukken van het onderwerp. Zo kun je er natuurlijk voor kiezen om het onderwerp in het midden van het beeld te plaatsen, maar vaak wordt een compositie prettiger als het onderwerp net naast het midden staat. Hierbij maak je gebruik van de regel van derden, waarbij je ervoor zorgt dat je onderwerp zich bevind op een van de kruispunten van het raster.

Wil je meer weten over compositie? Lees dan dit artikel waarin we de regels uitleggen.


Foto: phaaksma

Lijnen

Dit is misschien wel het echte geheim achter een rustig, sterk beeld. Lijnen in een foto zijn een krachtig gereedschap om het oog van de kijker naar het onderwerp toe te leiden. Lijnen kunnen letterlijk rust in de chaos creëren. Zet je onderwerp aan het eind van de lijn en zo wordt op een natuurlijke manier de nadruk gelegd op jouw gekozen onderwerp.


Foto: TheoP

Kleurgebruik

Bij een landschapsfoto of een stadsbeeld, krijg je vaak een breed palet aan kleuren op je foto, die lang niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn. Een felgekleurde gele jas in of een blauw fietsbord kan enorm afleiden.

Als je in raw fotografeert, kun je hier in de nabewerking nog veel aan doen. Zo kun je in Lightroom met het HSL paneel de individuele kleuren in de foto van saturatie en luminantie voorzien, maar ook nog de kleurtint enigszins verschuiven.

Vooral het verschuiven van de kleurtinten levert vaak een rustiger beeld op, door deze dus dichter naar elkaar te brengen. Bijvoorbeeld: een foto waarin een geel verkeersbord een storende factor is, maar de rest van de foto vooral oranje-blauw tinten bevat, kun je de saturatie van geel verminderen en de kleurtint richting oranje trekken. Zorg wel dat de foto nog steeds natuurlijk oogt.


Dit is het HSL paneel van Lightroom Classic CC · hier is kleurtint geel naar oranje getrokken.


Dit is het HSL paneel van Lightroom Classic CC · hier is de verzadiging van de kleur geel verminderd.


Foto: franspelzer

Contrast en licht

Ons oog gaat automatisch naar lichte vlakken in een beeld. Het kan daardoor handig zijn om je onderwerp in het licht te plaatsen, en de omgeving donkerder te laten.

Ook hierbij speelt de nabewerking een belangrijke rol. Als je in raw fotografeert geeft dit achteraf nog veel ruimte om eventuele storende hooglichten terug te dringen en schaduwen op te lichten. Zo bepaal je zelf de lichtste delen in de foto. Eventueel kun je nog zelf met een vignet de aandacht op een subtiele manier naar je onderwerp leiden.


Foto: chrisvandolleweerd

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn