Upload jouw foto's
Verschillende composities bij macrofotografie © IDG NL

2 juni 2020, 10:20

Bij macrofotografie komt een groot deel aan compositie kijken. Ga je je onderwerp van dichtbij fotograferen of laat je meer ruimte over in je foto?

Het juiste kader

We zijn geneigd om macro-onderwerpen erg krap te kaderen, maar het kan juist mooi zijn om een klein onderwerp 'in het landschap' te plaatsen. In dat geval is het belangrijk om met diverse onderwerpen de compositie te balanceren. Dit kan van alles zijn, van een ander dier tot een opvallend blaadje in de achtergrond. Zolang het element maar contrasteert met je onderwerp.

De kever en het blad zijn hier elkaars tegenhangers.

Laat de omgeving dus voldoende meespelen in je beeld. Een foto van een spin wordt veel interessanter als je het web eveneens op de foto zet. Daarnaast zie je vaak al een wereld van verschil door je camera een paar centimeter te verplaatsen.

Door meer elementen uit de omgeving in het beeld op te nemen, valt het effect van de camouflage nog meer op.

Foto: mirjam-v-v.zoom.nl

Kijkruimte en ooghoogte

Wanneer je een insect fotografeert, is het verstandig om het beestje wat extra ruimte te geven in de richting waarin het staat of kijkt. Dit noemt men de kijkruimte. Bij portretfotografie doen we dit al snel van nature, maar bij insecten wordt het soms vergeten. Door ruimte over te laten, voorkom je dat het beestje dicht tegen de kaderrand wordt geplakt.

De rups is ver naar rechts gekaderd, zodat er veel kijkruimte ontstaat.

Foto: daan-de-vos.zoom.nl


Ook de ooghoogte maakt een macrofoto van een insect of klein dier een stuk sterker. Op die manier kun je als kijker namelijk letterlijk oogcontact maken. Als je blik gevangen wordt door een paar ogen, heeft het direct een veel sterker effect.

Zonder het oogcontact was deze foto een stuk minder sterk geweest.

Foto: cverhulst.zoom.nl

Beeldrijm

Als er sprake is van beeldrijm, komt er een soort herhaling terug van het onderwerp. Soms wordt dit ook wel aangeduid met een 'ritme' in je beeld. Er is in dat geval niet zozeer sprake van een hoofdonderwerp, maar vooral van een herhaling wat in het volledige beeld tot uiting komt.


Het patroon van de bladeren herhaalt zich heel duidelijk.

Foto: gilbert-jacott.zoom.nl


Deze compositievorm werkt vooral goed als je bijvoorbeeld texturen gaat fotograferen. Texturen zijn namelijk van nature al opgebouwd uit een herhaling van patronen.

De spinnenwebben in het gras zorgen ervoor dat het veld een stofachtige structuur krijgt.

Foto: carlijnjalink.zoom.nl

Voor- en achtergrond

Kijk uit voor grote licht-donkercontrasten in je achtergrond. In dit geval zorgt het licht voor extra aandacht voor het onderwerp, maar een groot contrast in de achtergrond kan ook de aandacht afleiden.

Foto: hmeeuwes.zoom.nl


Wil je een mooiere voorgrond? Leg dan eens een stukje mos in je zonnekap. Omdat de focus veel verder ligt, verandert het in een zachte groene gloed op je voorgrond. Het is de perfecte manier om een lelijke of onnatuurlijke voorgrond te verbloemen.

Rechte lijnen en diagonalen

Dat 'nadeel' kun je eenvoudig omzetten in een voordeel, door deze delen tot een sterke diagonaal of rechte lijn om te zetten. In sommige gevallen zul je je standpunt daarvoor een beetje moeten aanpassen, zodat je niet op, maar tegen een blad aankijkt.

De rechte lijn van het prikkeldraad sluit mooi aan bij het achterlijf van de libel. Dat versterkt de compositie.

Foto: Freddy1972.zoom.nl

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn