Upload jouw foto's
Zo stuur je je foto's op naar een klant © IDG NL

12 juni 2020, 07:10

Als je klaar bent met bewerken is het tijd om de foto's te publiceren of naar je klant te sturen. Dat lijkt een simpele taak, maar achter de schermen zijn er flink wat keuzes die gemaakt moeten worden. We helpen je op weg.

Als je de beelden voor een klant gemaakt hebt, dan zijn er ook nog een paar andere beslissingen die je dient te nemen. Kijk maar: stuur je alle foto's, of enkel een selectie? Hoe stuur je ze? Stuur je ze in volledige resolutie? Zet je er een logo op? Dit zijn enkele van de talloze vragen die je voor jezelf zult moeten beantwoorden.

Al deze zaken zijn natuurlijk ook afhankelijk van welke afspraken je met je klanten maakt, waardoor dit vaak maatwerk zal zijn. Ondanks dat kunnen we natuurlijk wel een aantal adviezen geven die je kunnen helpen bij het maken van deze keuzes.

Selectie

Een goede fotograaf weet ook een goede selectie te maken. Die selectie, die als geheel een verhaal vertelt, draagt bij aan hoe de foto's worden gewaardeerd. Zorg daarom dat je voldoende aandacht schenkt aan de selectie van de beste beelden. Als een klant vraagt om alle beelden kan daar een goede reden achter zitten, maar het is goed om standaard slechts een selectie beelden op te sturen.

Logo of watermerk

Of je foto's moet voorzien van een logo of watermerk, ligt volledig aan het doel en de afspraken rondom de fotografie. Als je foto's tegelijkertijd ook dienen als 'reclame' voor jou als fotograaf, dan is het goed om een (subtiel) logo in je beelden te verwerken. Maak je de beelden volledig in opdracht van de opdrachtgever, bijvoorbeeld een bedrijf, dan is het niet gebruikelijk om een logo of watermerk in je beelden op te nemen. Bespreek deze zaken vooraf goed met je klant, of het nu gaat om familiefoto's, een bedrijfsreportage of een documentaire-serie.

Als je besluit een logo in je beelden op te nemen, kies dan voor een subtiel en klein logo dat niet meteen de volledige aandacht opeist.

Dit is een goed voorbeeld van een subtiel en fraai logo

Foto: b-dfoto.zoom.nl

Versturen

Als deze besluiten zijn genomen, dan is het tijd voor het 'echte' versturen van de beelden. Abstract gezien is het natuurlijk een verplaatsing van een heleboel data, waardoor het vaak een uitdaging kan zijn om de foto's in goede orde bij je klant te krijgen. Er zijn diverse opties om dit op een goede manier te doen. We zetten er een paar voor je op een rij:

Via WeTransfer of vergelijkbaar

Je kunt foto's natuurlijk prima versturen via een online service zoals WeTransfer. Vaak zit hier echter een addertje onder het gras: je kunt slechts een aantal GB per keer uploaden. Voor 'kleine' opdrachten is het een prima optie, maar als het gaat over honderden beelden wordt het al snel onhandig. Je wilt je klant natuurlijk niet overstelpen met vijf verschillende WeTransfer-mails.

Als je de upload-limiet wilt omzeilen kun je natuurlijk ook een betaald account aanschaffen, waarmee je - bij Wetransfer - tot 20 GB tegelijk kunt verzenden.

Als je een huwelijk fotografeert, dan red je het niet met één WeTransfer.

Foto: skyart.zoom.nl


Via je eigen website

Veel fotografen hebben een eigen website die dient als portfolio. Vaak zit er ook een functie ingebouwd om foto's op een stijlvolle en gemakkelijke manier te delen met klanten. Dit betreft vaak een online-album waarin de specifieke foto's - al dan niet beveiligd - zijn opgenomen. Zo'n link is gemakkelijk te delen, waardoor je niet hoeft te 'slepen' met grote hoeveelheden data. De klant kan de beelden vervolgens bekijken in het online album en de foto's direct vanuit dat album downloaden naar zijn of haar systeem.

Via een gegevensdrager

Je kunt je foto's natuurlijk ook nog per usb-stick, dvd of andersoortige fysieke gegevensdrager naar de klant versturen. Dit blijft een handige en veilige optie, die ook nog extra bij kan dragen aan de beleving rondom de hele fotoshoot. Zo kun je een usb-stick fraai verpakken in een doosje met een aantal fraaie prints erbij. Dat kan - afhankelijk van de klant - een leuke optie zijn.

Raw-bestanden versturen?

Op internet lees je weleens dat fotografen gevraagd wordt om de raw-bestanden op te sturen naar een klant. Tenzij die daar heel goede redenen voor heeft - en dat zijn er niet veel - is dit natuurlijk een no go. Je gaat naar de bakker voor een lekker brood en niet voor een doos met meel, gist, zout en water. Zo is het ook bij fotografie.

Een klant komt bij jou voor de fotografie en een fraai eindproduct. Vaak weet een klant zelfs helemaal niet wat raw-bestanden eigenlijk zijn en kan hij ze al helemaal niet openen of gebruiken. Niet zomaar doen zonder bij na te denken dus.

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn