Upload jouw foto's
Sterrenfotografie: zo belicht je de voorgrond © IDG NL

16 oktober 2020, 09:10

Astrofotografie levert vaak adembenemende beelden op. Vaak zijn de beelden waarin ook een gedeelte van de voorgrond wordt belicht extra interessant. De voorgrond fraai belichten is echter een vak apart. Hoe je dat voor elkaar krijg leren we je in dit artikel.

Het fotograferen van de sterren en het heelal in nachtelijke uren is een interessant en populair tijdverdrijf onder nachtfotografen. Als je weet wat je doet en je weet waar en wanneer je moet fotograferen, kun je de prachtigste beelden maken. Kleurrijk, vol met dynamiek en contrast. En bijzonder omdat je het met je ogen niet zo kunt zien.


Daarnaast zijn dit soort beelden bijzonder interessant voor wie meer van het heelal weet of wil weten. Het kost tijd en vereist oefening om fraaie astrobeelden te maken, maar je geduld en moeite worden ongetwijfeld beloond!

Het fotograferen van een nachtelijke sterrenhemel is voor een groot gedeelte een technische aangelegenheid. Je leerde in het vorige onderdeel al hoe je hiermee aan de slag gaat. Nu besteden we nog wat meer aandacht aan het goed belichten van de voorgrond bij dit soort beelden.


De voorgrond meenemen in je astrofoto kan prachtig werken.

Corné Ouwehand, corne102.zoom.nl

Silhouet

Je zult zien dat de voorgrond in je beeld - misschien staat er wel een boom, struik of gebouw - erg donker wordt, doordat je in principe gefocust bent op de lucht/hemel. Doordat je een langere sluitertijd gebruikt of meerdere beelden samenvoegt, is die hemel goed belicht. De voorgrond is vaak erg donker, omdat die in principe geen licht geeft en 's nachts ook niet verlicht wordt. De voorgrondelementen zijn dus vaak enkel als silhouet te zien.

Toch kan het interessant en fraai zijn om de elementen in de voorgrond ook mee te nemen in je compositie. Het liefst ook nog mooi belicht, maar altijd in balans met de sterrenhemel. Je zult hiervoor aan de slag moeten met extra verlichting. Daar heb je gelukkig geen kostbare en grote lampen of flitsers voor nodig, met een gewone zaklamp kom je een heel eind! Doordat de scene die je fotografeert erg donker is, maakt een klein beetje extra licht al een heel verschil. Je zult zelfs zien dat je al snel juist te veel licht gebruikt als je gaat 'schilderen' met je zaklamp.


Astrofotografie levert magische momenten op.

Rudolfo Dalamicio, rudolfodalamicio.zoom.nl

Schilderen

Hoe gaat dat proces dan precies in zijn werk? In principe komt het erop neer dat je met een kleine lichtbron het licht op de elementen in de voorgrond gaat 'schilderen'. Welke lichtbron je daarvoor gebruikt, is afhankelijk van welk effect je wilt bereiken. Een zaklamp is over het algemeen een goede keuze, maar je kunt ook je smartphone of een ander soort lamp gebruiken.

Het verschilt per situatie, maar de voorgrond in je foto is waarschijnlijk een aantal meters breed en diep. Wil je die mooi belichten met een kleine lichtbron, dan zul je met dat licht moeten gaan bewegen tijdens de opname. Dat is mogelijk, want je gebruikt voor dit soort foto's toch een lange sluitertijd. Bij een sluitertijd van twintig seconden heb je natuurlijk tijd genoeg om even met de lamp op en neer te schijnen in je scene.

Dit is een compositie van vier foto's (zie hieronder): één van de Melkweg (iso 6400) en drie van het gebouw op iso 500. In deze drie opnames is de voorgrond met een zaklamp verlicht.

René Vierhuis, renevierhuis.zoom.nl


Route

Probeer niet zomaar lukraak te schijnen, maar volg een route en zorg ervoor dat je de belangrijke elementen in je beeld goed raakt met je licht. Omdat je een egaal licht wilt creëren, is het goed om een steady snelheid aan te houden. Op die manier krijgen alle elementen in je beeld een gelijke portie licht. Als je de nadruk wilt leggen op bepaalde onderwerpen, kun je op die plekken wat afremmen en ze wat langer beschijnen. Let op dat je niet te veel 'dubbel' schijnt, want dat betekent dat je op die plekken extra licht en dus extra nadruk krijgt.

Hoe kleiner de lichtbron, hoe meer je zult moeten bewegen om dat licht gelijkmatig te verspreiden over de voorgrond. Gelijkmatigheid is van groot belang, omdat je een natuurlijk licht wilt creëren dat de elementen op de voorgrond evenwichtig raakt.


Het lichtgebruik in deze foto zorgt voor gelaagdheid.

Edwin Sturrus, horizon.zoom.nl

Tijd

Voordat je begint met experimenteren, is het goed om voor jezelf duidelijk te hebben welke elementen je wilt uitlichten. Wil je de hele voorgrond in de schijnwerpers zetten, of slechts enkele details? Natuurlijk kun je er ook nog voor kiezen om de hele voorgrond een beetje extra te belichten, en daarnaast ook nog extra nadruk te leggen op enkele elementen in het beeld. Zo kun je bijvoorbeeld een zandvlakte egaal belichten en een aanwezige struik net wat meer nadruk geven zodat deze opvalt. Je kunt die voorgrond dan ook belichten met een zeer zachte flits, en vervolgens met een zaklamp nadruk leggen op de gewenste onderdelen.

Hoezeer het licht in je beeld aanwezig is, houdt zoals gezegd verband met hoelang je met het licht schijnt. Je schijnt al snel te lang, want de camera is ingesteld op een erg donker nachtbeeld. Al het licht dat plots verschijnt, is dus meteen terug te zien. Te lang je voorgrond beschijnen betekent een overbelichte voorgrond.

Richting

Ook de textuur en de materialen in de voorgrond hebben invloed op de manier waarop je ze gaat belichten. Je kiest aan de hand hiervan ook de richting van je licht. Zo kun je frontaal, vlak over de grond, van bovenaf of juist vanuit een hoek belichten. Experimenteer erop los en kijk keer op keer welke manier van belichten het beste werkt voor jouw beeld.


Voorgrond en achtergrond vormen door het licht écht een geheel.

Tamara Verhoog, tamsanver.zoom.nl

Ervaring

Het belichten van de voorgrond is in essentie een simpel proces, maar het dient zorgvuldig te gebeuren. Denk dus niet dat je meteen fantastische resultaten behaalt als je dit voor het eerst doet. Het is een kwestie van experimenteren. Iedere situatie is anders en het kost wat tijd om te bepalen hoe je de voorgrond het beste belicht. Uiteraard geldt dat de ervaring leert en dat je sneller in staat bent om tot een goed resultaat te komen als je het vaker doet.

Nabewerking

In de nabewerking kun je de beelden uiteraard verder verfijnen en aanpassen. Zo kun je het licht in de voorgrond nog dempen, aanzetten, van kleur veranderen of een andere aanpassing doen. Mocht je ook aan de slag zijn gegaan met meerdere belichtingen, dan kun je ze in de software over elkaar leggen en de fraaie elementen van elk beeld combineren tot één optimaal totaalbeeld.

De mogelijkheid om je beeld te verfijnen in de nabewerking geeft je een hoop vrijheid, maar het belang van een juiste basis blijft tegelijkertijd groot. Zorg er dus voor dat je altijd met een goed uitgangspunt van start gaat. Het 'schilderen' blijft dus het allerbelangrijkste element als je de voorgrond in je sterrenhemel wilt verfraaien.

Ook een optie: deze foto is opgebouwd uit meerdere beelden, voor meer details, meer kleur én minder ruis.

Jeroen Lagerwerf, jlfoto.zoom.nl


avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn