Upload jouw foto's
Weidse landschappen fotograferen: het strand en de duinen © IDG NL

15 januari 2021, 07:16

De kust is een ideale plek voor landschapsfotografie. Vanwege de weidsheid en het gebrek aan bomen, zijn omgeving en horizon doorgaans leeg. Daarmee wordt het eenvoudiger de wél aanwezige elementen te ordenen tot een uitgebalanceerde compositie. Maar: een foto van enkel de zee en de lucht oogt snel statisch en saai.

Onderwerp

Je zult voor een interessantere landschapsfoto op zoek moeten naar een hoofdonderwerp. Dat kan een golfbreker zijn van basaltstenen, of oude, verweerde palen vol algengroei. Maar je kunt ook zoeken naar een voorwerp in de branding, denk aan een zeester, een kwal of een rots waar het water mooi omheen buigt. De vloedlijn zelf kan ook de moeite waard zijn, zeker als de golven zich met een dikke laag wit schuim langzaam weer terugtrekken richting zee.


Gemaakt op het Wad bij Wierum tijdens zonsopkomst met twee grijsverloopfilter: Lee 0.9 hard en 0.3 soft.

Aland de Wit, alanddewit.zoom.nl
Canon 5d Mark II · ISO 100 · F 14 · 8 SEC · 20 MM

Sluitertijd aan zee

Wat je onderwerp ook is, varieer met je sluitertijd voor de perfecte combinatie tussen beweging en detail. Is je sluitertijd te kort, dan mist je foto sfeer. Belicht je te lang, dan houd je enkel een melkachtige substantie over en ontbreekt de structuur van de zee.

Is de zee woest en spatten de golven hoog op, dan is een korte sluitertijd die elke druppel bevriest juist wél een goede keuze. De mooiste foto's met een langere sluitertijd maak je meestal als de golven terugrollen de zee in. Wacht dus tot water en schuim hun verste punt hebben bereikt en maak dan pas je foto's. Daar waar het water net nog was, is het zand nog nat, en juist die geleidelijke overgang voegt iets toe aan je foto. Bovendien gaat het terugtrekken van de golven rechtlijniger in zijn werk dan de chaos van binnenkomende golven.

Wind en weer creëren onvoorstelbare structuren en patronen in het zand.

Wil Crooymans, wilcrooymans.zoom.nl
Sony A7 II · ISO 100 · F 8 · 1/500 SEC · 14 MM

Dynamisch bereik

Vanwege het veranderende weer zijn de luchten boven zee vaak kleurrijk rond zonsopkomst en zonsondergang. Lang nadat het licht op strand en duin verdwenen is, kan de lucht nog spectaculair zijn. Grote kans dat het contrast in lichtintensiteit te groot is voor het dynamisch bereik van je sensor. Gebruik een grijsverloopfilter om dit op te lossen. De horizon in je foto zal waarschijnlijk volledig leeg zijn. Een hard verloop is dan de beste keuze. Of je een verloop van twee of drie stops neemt, is een kwestie van smaak. Neem de tijd om het filter op exact de juiste hoogte te plaatsen, want met name bij een hard verloop is de overgang goed zichtbaar. Het ziet er niet uit als deze overgangslijn net boven de horizon ligt.

Fotografeer je in de duinen, dan zal de horizon geen lege rechte lijn zijn: het zand of helmgras zal de horizon doorbreken. Gebruik in zo'n geval liever een zacht verloop om te voorkomen dat een duidelijke scheidslijn dwars door je duin of gras in beeld verschijnt. Een alternatief is twee verschillende belichtingen te maken, die je achteraf samenvoegt in de nabewerking.


Hier is prachtig gebruikgemaakt van het lijnenspel naar de vuurtoren en de kleuren van de omgeving.

Lia Hulsbeek Brinkman, hulsman.zoom.nl
Nikon D750 · ISO 100 · F 16 · 1/3 SEC · 24 MM

Nabewerking

Heb je eenmaal een stevige lucht te pakken, trek dan in de nabewerking het (lokale) contrast eens omhoog voor nóg meer drama. In Lightroom gebruik je het filter Nevel verwijderen voor een krachtig resultaat. Schiet niet door, want je donkere partijen zullen dichtlopen en reeds aanwezige ruis wordt beter zichtbaar. Pas de aanpassing met een verloopfilter enkel op de lucht toe.

Een koele witbalans past vaak beter bij stormachtig weer. De combinatie van stormluchten en warme kleuren kunnen onze hersenen maar moeilijk begrijpen.


Hier zijn vijf foto's met verschillende belichtingen samengevoegd. Gemaakt aan het wad bij Lauwersoog.

Arjan Sijtsma, arjansijtsma.zoom.nl
Canon 80D · ISO 100 · F 16 · 1/60 SEC · 11 MM


Abstract

Voor landschapsfoto's die wat verder van de werkelijkheid af staan en worden geabstraheerd tot lijnen en vlakken, kun je aan zee werken met grijsfilters. Met name de zwaardere filters (denk aan tien stops) verlengen je sluitertijd tot enkele minuten. Wolkenluchten veranderen in strepen en de zee wordt een leeg wit vlak. Met een krachtige vorm in beeld, zoals een steiger of brug, maak je je foto af. Sta je dicht op de vloedlijn te fotograferen, dan zullen je statiefpoten wegzakken in het natte zand. Je kunt dat voorkomen met speciale voetjes die je onder de poten schroeft. Levert jouw statiefmerk die niet, dan is een drietal oude cd's (onder elke poot één) een prima alternatief.

avatar

Dit artikel is onderdeel van een cursus uit Zoom Academy. Dé plek voor online fotografie cursussen, voor beginners en gevorderden. Leer betere foto's maken met deze uitgebreide cursussen vol tips en video's, speciaal gemaakt door Zoom.nl. Wil je verder leren? Bekijk hier het grote aanbod cursussen op www.zoomacademy.nl .

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
p9 op 15 januari 2021 om 08:50

Wat een leuk thema