Meld je gratis aan
Photokina 2018: Op zoek naar de nieuwe toekomst © RESHIFT

28 september 2018, 13:50

Deze week is het weer tijd voor de Photokina, de grootste beurs ter wereld op het gebied van fotografie en video, zo geeft de organisatie aan. Blogger Erik Keulers bezocht de Photokina en deelt de opvallendste trends van deze beurs met je.

Photokina 2018: Korter en kleiner

Als een ding meteen opvalt deze Photokina, dan is het het vloeroppervlak dat gebruikt worden. Werden in 2014 nog 11 hallen en in 2016 nog 10 hallen gevuld, dit jaar is het aantal hallen gekrompen tot 8 hallen. Nog steeds een aanzienlijk aantal, maar toch merk je het verschil meteen. Als is het alleen maar dat de lange doorlopende boulevard, van zuid naar noord, dit jaar voor het eerste halverwege bruut is afgesloten. Het aantal dagen Photokina is ook met twee dagen teruggebracht, al is daarvoor wel de vrijdagavond toegevoegd. De organisatie heeft duidelijk gekozen voor compactheid, dus het aantal wandelkilometers is voortaan minder.

Photokina 2018 is korter en compacter dan voorgaande jaren (foto: Erik Keulers)

Hal 1 was van oudsher een soort fotomuseum, gevuld door Leica. Dit jaar is het het thuis van de Olympus Perspective Playground, al blijft er opvallend veel ruimte in de hal vrij. Ook elders in de hallen hadden meer partijen kunnen aansluiten, maar een groot aantal foto-exposities vult veel ruimte. Partijen die van oudsher op de beurs aanwezig waren, zoals Elinchrom, slaan deze keer over. Geen kermisattracties of roofvogels meer, de beurs zelf moet het werk doen.

Bellenblazen kan op de Photokina een heel andere dimensie krijgen (foto: Erik Keulers)

Full-frame mirrorless is de nieuwe standaard

De grote merken proberen elkaar als vanouds de loef af te steken. Dit jaar is daarin wel een kanteljaar. Canon, Nikon, Panasonic en Sigma hebben net voor de Photokina hun spiegelloze fullframe-camera's voorgesteld. Panasonic en Sigma springen daarbij het meest in het oog. Zij hebben met Leica een alliantie gevormd en gebruiken gezamenlijk de L-vatting. Hun camera's zijn wel nog vol in ontwikkeling. Panasonic showt een prototype achter glas, Sigma toont nog niets. Canon en Nikon hebben hun camera wel klaar. Canon hinkt daarbij duidelijk op twee benen, want in hun beursstand moet je moeite doen om de EOS R te vinden. Ik weet er welgeteld twee te vinden tussen de vele spiegelreflexen. Nikon pakt het groter aan. Zij hebben in ieder geval een counter volstaan met een aantal Z7-camera's. De Z6, het kleine zusje, vind ik opvallend genoeg niet terug.



Canon introduceert de EOS R, maar toch valt deze niet direct overal op in hun stand (foto: Erik Keulers)


Sony, sinds jaar en dag bouwer van de fullframe mirrorless A7 en A9-series, houdt zich deze Photokina vooral bezig met het showen van de nieuwe 24 mm en 400 mm lenzen. Op zich ook niet zo wonderlijk, zowel de A7riii en A7iii-camera's zijn minder dan een jaar oud.

Fotografie is lifestyle

Vergeet die zwarte camera en lens. Fotografie is lifestyle geworden. Dat wordt wel duidelijk als je over deze Photokina loopt. Je staat opeens te midden van de kleding in de stand van COOPH, Lomography maakt analoge fotografie nog hipper met reisgidsen, notitieblokjes, tassen en de afdrukcentrales laten stands zien die nog het meeste lijken op wouden van persoonlijke foto's. De instantcamera zet zijn opmars door, die in 2016 al opviel, maar wel in een 2.0 versie. Dat laat FujiFilm zien met de Instax Square20, die in een filmpje maakt, waarna je op het LCD-schermpje de mooiste foto kunt uitkiezen, die je daarna als polaroid afdrukt. Een stukje polaroid-magie gaat verloren, maar het zal absoluut een nieuwe schare fans trekken.

Lomografie, instant camera's en polaroids, lifestyle is hot dit jaar (foto: Erik Keulers)


GoPro duikt de andere hoek in met een stand die een heuse DJ-booth herbergt. En ook de sprekers op de Communities Stage worden met opzepende beeld- en geluidshow aangekondigd. Op vrijdagavond wordt zelfs tijd gemaakt voor een concert,midden in hal 2.1.

Zelfs kleding op deze Photokina (foto: Erik Keulers)

kiest voor het delen van uit de kluit gewassen polaroids (foto: Erik Keulers)

Meer nadruk op de inhoud

De Photokina kent van oudsher de nodige optredens van fotografen op de stands van de verschillende leveranciers. Vaak waren die optredens niet om aan te zien, al was het maar dat het
betreffende merk in een half uur tenminste dertig keer genoemd moest worden. Het valt mij dit jaar op dat die behoefte een stuk kleiner is geworden. Kennelijk hebben de marketing-teams geleerd dat ook in dit geval geldt "less is more". De enige die nog wat moeite blijkt te hebben met deze verandering is Canon. Zelfs op het neutrale Communities Stage dendert de Canon marketingmachine voort.

Volop ruimte voor presentaties, met meer oog voor de inhoud (foto: Erik Keulers)



Niet alleen theaters, maar ook de rustige loungehoek (foto: Erik Keulers)

Het aantal gadgets is eveneens teruggebracht. Daarvoor in de plaats: de prijsvraag. Op vele plaatsen kun je je inschrijven voor een prijstrekking aan het einde van de dag. Nadeel: bij de prijstrekking moet je wel lijfelijk aanwezig zijn. Wees dus
kieskeurig waar je meedoet, want de prijstrekkingen zijn bijna allemaal tussen 16 en 17 uur. En ook de kleinere Photokina is nog steeds te groot om dat te belopen.

Van kraslootjes bij DJI....(foto: Erik Keulers)



...tot roze flamingos bij Huawei (foto: Erik Keulers)]

LED there be light

Zoals in alles zijn de LED's niet meer te stoppen, ook niet in foto- en videoland. Ze worden dan ook in grote getalen aangeboden dit jaar. En niet meer alleen met daglicht. De softboxen en LED-panels kleuren dit jaar vrolijk in alle kleuren van de regenboog. Hoe handig dat daadwerkelijk is voor fotografie, dat is de vraag. Het scheelt in ieder geval kleurenfilters, zullen we maar zeggen.

LED's in alle maten en kleuren, en zelfs wisselende kleuren (foto: Erik Keulers)

Daar komt de bruid

Een volledige hoek van hal 4.2 is vrijgemaakt voor bruidsfotografie in al haar facetten. Er is een wedding zone, en een aantal merken, waaronder Sony en Capture One, hebben hier een substandje opgetrokken. Maar ook elders blijkt trouwen een thema. Onder andere op de stand van Sony kan een bruidsmodel gefotografeerd worden in een trouwwaardige omgeving, compleet met kaarsen en kasteelsetting.

geen bruid, wel sereniteit bij deze baloefening (foto: Erik Keulers)

Een verandering ten goede?

Met het krimpen verliest de Photokina een deel van de charme en van het overweldigende karakter dat de beurs altijd had. Misschien laat het tegelijkertijd ook zien dat de markt voor fotografie als geheel krimpende is. Het is waarschijnlijk een veeg teken dat één smartphonemaker, Huawei, zich dit jaar al tussen de cameramerken nestelt. En ook de nodige accessoires voor filmen en fotograferen met smartphones passeren de revue.

ook Fujifilm kiest voor naturel dit jaar (foto: Erik Keulers)

2018 kan niet anders dan een vreemd jaar zijn voor de organisatie. De volgende Photokina komt er over krap 8 maanden al weer aan. Vanaf 2019 vindt de beurs ieder jaar in mei plaats. Daarmee verdwijnt een stuk van de exclusiviteit. Een van de aantrekkelijkheden van de Photokina was immers dat je na afloop weer twee jaar moest wachten. Hoeveel mensen de behoefte voelen om ieder jaar te gaan, dat moet worden afgewacht. Afgaande op deze editie, heeft de organisate nog wel wat werk te doen om de beurs helemaal van deze tijd te maken en te houden. Succes is ze daarbij wel gegund, want de Photokina is en blijft een icoon.



Dit model houdt het droog, wat de Photokina-toekomst ook brengt. (foto: Erik Keulers)

Voor een overzicht van al het fotografienieuws vanaf de beurs ga naar deze overzichtpagina over de Photokina 2018.

avatar

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In 2008 stond ik aan de basis van de oprichting van Fotogroep Gotcha. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Ik werk met de A7-series van Sony. Op ErikKeulersPhotography en Facebook ben ik actief als @ErikKeulersPhotography.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
adrie op 3 oktober 2018 om 10:16

Hallo Erik,

Nikon Z6 camera's waren er wel degelijk.
In het midden van de Nikon stand, de "mirrorless" console, was een mix van z6 en z7 bodies. Voorzien van hun 24-70 F4 lenzen en hun nieuwe 35 en 50 mm primes.
Meer aan de zijkant was een console met alleen maar Z7 camera's, voorzien van de FTZ adapter met verschillende langere AF-S lenzen, waaronder de nieuwe 500 mm F5.6E PF.