Upload jouw foto's
Meekijken op een bodypaint portretshoot © Mathijs van den Bosch

27 juni 2015, 10:41

Na zijn architectuurfoto's wilde Mathijs van den Bosch iets anders proberen. Hij behield dezelfde stijl en fotografeerde een model met donkere bodypaint. In deze blog legt hij uit hoe hij te werk ging.

Sinds een paar jaar maak ik voornamelijk foto's van architectuur. Ik reis veel voor mijn werk en loop regelmatig door een stad op zoek naar een mooi gebouw. Ter afwisseling leek het mij leuk om eens wat anders te doen. Een vriend van mij maakt graag portretfoto's en zo kwamen wij op het idee om een keer samen een studio te huren. We wilden eens met studiolicht te oefenen. Dat was best lastig maar een leuke uitdaging. We besloten om eigen studiolichten te kopen en om het betaalbaar te houden kochten we allebei twee studiolampen. Zo hadden we samen vier lampen en dat leek ons voldoende.
Na een paar keer testen met headshots maken van elkaar was het tijd voor een serieuze poging.

Ik zoek op reis altijd naar een mooi gebouw.

Het idee

Vanuit de architectuur fotografie merkte ik dat ik het vaak het mooist vind als een foto van een gebouw veel donkere tinten heeft en de vormen van het gebouw er met een paar felle highlights uitspringen. Verder houd ik van duidelijke textuur. Mijn idee was om in deze stijl een portret te maken.



Om de donkere tinten te krijgen wilde ik een zwarte achtergrond gebruiken. Als model dacht ik eerst aan een model met donkere huid en een afrokapsel maar later bedacht ik dat zwarte bodypaint de foto ook een interessante look kon geven.

Ik wist niets van bodypaint en na wat zoeken zag ik dat er minstens drie soorten waren: bodypaint op waterbasis, op oliebasis en speciale bodypaint voor een airbrush.
Ik ging bij een speciaalzaak in Amsterdam langs en daar koos ik voor een bodypaint op waterbasis, die was goed dekkend en glanst licht waardoor het veel contrast geeft. Het geeft de textuur van de huid en zorgt dat de lippen heel mooi naar voren komen. Bovendien is bodypaint op waterbasis gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen.

Het model

Ik probeerde een model te vinden op Model Mayhem met een sterke kaaklijn en donker haar maar omdat ik nog maar weinig portretfoto's in mijn portfolio had (en de meeste modellen misschien niet veel zin hadden om bodypaint op te smeren) was dat niet makkelijk. Mijn vriendin wilde gelukkig model staan dus zij is het uiteindelijk geworden.

De belichting

Om kleine felle highlights te krijgen koos ik ervoor om het hoofdlicht achter het model te plaatsen. Dit was een strip light met een grid erop om gericht te belichten. Zo wordt niet de hele kamer belicht en de schaduwen blijven donker. Als invullicht gebruikte ik een kleine softbox ook met een grid, dit gaf veel licht op haar voorhoofd en een stuk zwart karton hielp om wat licht tegen te houden.
Een derde lamp met een zoom reflector verlichtte de achtergrond.
Als 'negative fill' (om de schaduwen nog donkerder te krijgen) gebruikte ik een reflector met een zwarte doek erover aan de linkerkant.

Camera instellingen

Mijn camera stond op handmatig F8, 1/180sec, ISO 100, witbalans op flits, 85mm lens.
Ik wilde eerst eigenlijk F1.8 gebruiken omdat weinig scherptediepte vaak mooi is bij een portret maar ik was bang om banding te krijgen op een egale, onscherpe donkere achtergrond. Met F8 is het ook veel makkelijker om de achtergrond te selecteren in Photoshop en apart te bewerken dus ik koos voor de veilige optie.

De shoot

Na een paar testfoto's om het licht goed te plaatsen en in te stellen, brachten we de bodypaint aan met een sponsje. Omdat het model blond haar heeft moesten we haar haar ook in de bodypaint zetten. We probeerden verschillende poses met ogen open en dicht en een paar met wat sieraden om.

Bewerking

De foto's met gesloten ogen waren de beste en ik koos er drie uit om te bewerken. In Photoshop bewaarde ik de aanpassingen van de witbalans, kleur, blackpoint en whitepoint als voorinstelling zodat alle foto's dezelfde look zouden krijgen.

Voor en Na

Om de huid te retoucheren gebruikte ik de kloonstempel- en de Snel retoucheerpenseel en daarna frequency separation om wat kleurverschillen in de bodypaint weg te werken. Het meeste werk was doordrukken & tegenhouden om de foto minder vlak en meer driedimensionaal te laten lijken.
Bij de laatste foto heb ik er een tweede foto met geopende ogen naast gezet en daar wat Bewegingsonscherpte op toegepast.


avatar

Ik ben Mathijs van den Bosch en woon in Amsterdam. Ik fotografeer in mijn vrije tijd en interesseer mij met name voor architectuur-, cityscape- en portretfotografie. Om een goede foto te maken werkt het voor mij het beste om een goed idee te hebben en dat zo precies mogelijk uit te werken in mijn hoofd, voordat ik de camera uit mijn tas haal. Qua apparatuur zou ik niet zonder mijn 17mm tilt-shift lens kunnen voor architectuur, de 85mm F1.2 voor portretten en natuurlijk Photoshop en Lightroom. Mijn foto's kun je zien op: 500px en Facebook.

Reacties (13)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
xipe op 12 juli 2015 om 09:49

Prachtresultaten, Mathijs!

MathijsvandenBosch op 14 juli 2015 om 21:42

Dank je wel!

mphvanhoof op 30 juni 2015 om 20:48

Interessante info. Prachtig werk. Gr MArcel.

MathijsvandenBosch op 14 juli 2015 om 21:42

Bedankt!

PtR op 30 juni 2015 om 18:14

Goed verhaal met veel nuttige tips en een kwaliteit foto's waar ik jaloers op ben. Hoe krijg je die foto met de gebouwen zo prachtig diep zwart? Ik heb altijd een beetje modderig zwart.

Groet
Peter

MathijsvandenBosch op 14 juli 2015 om 21:49

Dank je Peter.
Diepe cleane zwarte tonen met fijn detail zijn moeilijk 'in camera' te krijgen. De sensor is veel gevoeliger voor detail in omstandigheden met veel licht. Ik heb die foto's overdag met veel licht gemaakt op een bewolkte dag en in Photoshop donkerder gemaakt (met de "Curves" tool voornamelijk) Groeten, Mathijs

PtR op 15 juli 2015 om 19:13

Dank voor je uitleg, Mathijs. Dit soort zwarten zijn dus bereikbaarder dan ik dacht. Ga ik mee oefenen.

Groet,
Peter

fjwagemakers op 28 juni 2015 om 21:14

gaaf gedaan en mooie bewerking. ik heb een keer gedaan met goud kleur op een model. ook heel mooi!

p9 op 28 juni 2015 om 11:42

Interessant...en gave foto,s ...groet Piet.

MathijsvandenBosch op 27 juni 2015 om 20:17

Dank je wel.
Banding ontstaat als je een heel geleidelijke overgang van een tint naar een iets donkerdere of lichtere tint creëert. Je ziet dan een soort ringen of randen. Als er textuur in de foto aanwezig is krijg je het bijna nooit maar als er geen textuur aanwezig is (b.v. uit focus) ontstaat het wel. Het ziet er niet natuurlijk uit, je kunt het wel enigszins oplossen door ruis toe te voegen (ruis is textuur) in Photoshop. Ik kan hier geen foto's aanhangen maar hier is een download link met een voorbeeld. 2x dezelfde foto, 1 met en 1 zonder ruis toegevoegd.
Groeten, Mathijs
https://www.dropbox.com/sh/pci8vohuytjsmug/AAD9mfXNr7P2aED-DD2tgrbLa?dl=0

Mindscape op 27 juni 2015 om 15:29

Bedankt voor het delen van je ervaring! Zeer interessant om te lezen hoe je te werk bent gegaan en ook heel leerzaam, zeker wat betreft het nog meer versterken van de schaduwen. Complimenten !

O, ik heb eigenlijk 1 vraag. Ik ben niet zo bekend met 'banding' in de achtergrond.. Wat is dat precies?

PtR op 28 juni 2015 om 11:03

Je krijgt de reactie van Mathijs misschien niet dus ik ben even brutaal geweest om hem onder je vraag te plakken:

Dank je wel.
Banding ontstaat als je een heel geleidelijke overgang van een tint naar een iets donkerdere of lichtere tint creëert. Je ziet dan een soort ringen of randen. Als er textuur in de foto aanwezig is krijg je het bijna nooit maar als er geen textuur aanwezig is (b.v. uit focus) ontstaat het wel. Het ziet er niet natuurlijk uit, je kunt het wel enigszins oplossen door ruis toe te voegen (ruis is textuur) in Photoshop. Ik kan hier geen foto's aanhangen maar hier is een download link met een voorbeeld. 2x dezelfde foto, 1 met en 1 zonder ruis toegevoegd.
Groeten, Mathijs
https://www.dropbox.com/sh/pci8vohuytjsmug/AAD9mfXNr7P2aED-DD2tgrbLa?dl=0

Mindscape op 4 juli 2015 om 21:31

Dank je wel PtR Ik had hem inderdaad gemist!

Duidelijk antwoord, dank je wel!