Upload jouw foto's
Model staan als fotograaf en andersom - Zo krijg je de mooiste resultaten © blog, lieke anna, 2

27 september 2016, 10:00

Lieke Anna staat regelmatig zowel vóór als achter de camera. In deze blog geeft ze tips en inzicht in beide werelden.

Het ziet er zo moeiteloos uit als een model bij iedere klik van de camera van pose wisselt. Toch is dit een vak apart. In dit artikel beschrijf ik mijn werkwijze als model én fotograaf, gericht op de fine art fotografie.

De fotografie waar ik model voor sta, valt in dezelfde categorie als waar mijn eigen fotografie onder valt, namelijk de fine art fotografie. Dit wordt ook weleens de verhalende & conceptuele fotografie genoemd. Sinds een jaar word ik steeds vaker gevraagd om model te staan voor andere fotografen en ik ontdekte dat er een aantal voordelen zijn aan het model staan, als zijnde fotograaf.

Tijdens workshop Brooke Shaden 2015

1. Compositie

Wanneer je als fotograaf door de zoeker van je camera kijkt, bepaal je de compositie van je beeld. Het is als model goed om te weten welke compositie de fotograaf in gedachten heeft. Wat is het standpunt, wat staat er allemaal in beeld? Hier kun je rekening mee houden bij je pose. Ben ik bijvoorbeeld half totaal in beeld? Dan heeft het weinig zin om me te focussen op de houding van mijn tenen. Ben ik totaal in beeld? Dan zorg ik ervoor dat alles overeenkomt met het verhaal dat de fotograaf wil vertellen; Head to toe-posing.

Zuke Photography IJsland 2014

2. Licht

Het is essentieel om te begrijpen hoe licht & lichtinval werkt, om tot het mooiste resultaat te komen. Het scheelt ontzettend veel wanneer het model dat je fotografeert dit ook doorheeft. Werk je bijvoorbeeld met daglicht in een binnenruimte, zorg er dan voor dat je gezicht het licht opvangt. Je voelt wat het licht doet.

3. Verhaal

Bij conceptuele fotografie neemt het verhaal dat je wilt vertellen een centrale rol in. Waar gaat het beeld over waarin je figureert?
Vaak wil de fotograaf iets zeggen met het beeld. Een boodschap overbrengen, een gevoel weergeven of een verhaal vertellen. Het is belangrijk dat je weet waar de foto over gaat, zodat je je kunt inleven. In welke situatie bevind je je? Welke emotie zit erachter en hoe kan je deze overbrengen?

Brooke Shaden Workshop 2015

4. Communicatie

Om goed te begrijpen waar de fotograaf naar op zoek is, is communicatie van levensbelang. Het is ontzettend fijn samenwerken wanneer je open naar elkaar bent over de verwachtingen. Zijn er bepaalde dingen die je als model liever niet doet? Geef dat dan van te voren aan je fotograaf aan.

Probeer voorbereid aan te komen op de set, zodat je op je best kunt presteren. Vraag bijvoorbeeld van te voren naar het verhaal. Je kunt dan ook meedenken in het concept en alvast bedenken welke soort poses eventueel een aanvulling kunnen zijn op wat de fotograaf al bedacht heeft. Een fotoshoot is altijd een samenwerking tussen fotograaf & model.

5. Poseren

Poseren voor een conceptuele shoot is niet altijd te vergelijken met het klassieke portret. Waar een fotograaf bij een portretshoot op zoek gaat om het model zo mooi en duidelijk mogelijk te portretteren, kan het zijn dat je bij een conceptuele shoot niet eens herkenbaar in beeld bent. Deze shoots gaan veel meer om lichaamstaal, beweging en het omzetten van gevoel in een pose.
Conceptuele fotografie heeft vaak heel abstracte onderwerpen, wat vraagt om een hele andere manier van poseren.

Zo heb ik bijvoorbeeld een gigantische ijsberg geknuffeld, met mijn rug naar de camera tussen ijsschotsen gelegen of voor een waterval geposeerd. In andere shoots zijn mijn armen en benen gebruikt, maar is mijn gezicht niet herkenbaar en zo kan ik nog even doorgaan! Het vereist dus een andere manier van model staan en samenwerken met de fotograaf.

Rob Woodcox shoot Oregon, USA


Reacties (2)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
ronaldkoster op 2 oktober 2016 om 22:57

Leuk!

frednoomen op 27 september 2016 om 23:44

Leuke bladvulling.