Upload jouw foto's
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD: een betaalbare zoomlens voor de Sony-gebruiker © IDG NL

16 augustus 2019, 10:19

In de tweede helft van 2018 kwam Tamron met de 28-75mm f/2.8 Di III RXD lens voor de Sony FE-systeemcamera's op de markt. Daarmee levert het bedrijf als eerste naast Sony een zoomlens voor de A7-serie en de A9. Een licht én betaalbaar alternatief. Krijg je daarmee waar voor je geld? Blogger Erik Keulers testte de lens grondig tijdens een reis naar Fèz.

Ik hou ervan om tijdens reizen mensen te fotograferen. Vaak zijn de omstandigheden qua licht niet optimaal. Tot nog toe gebruikte ik voor mijn portretten de Sony 24-70 GM lens, een fantastische lens, maar met twee nadelen: de omvang én het gewicht. Met de omvang merkte ik tijdens een reis door Vietnam dat ik mensen afschrikte. En toegegeven, je kunt de lens niet missen en imponerend is het zeker. Maar intimiderend dus ook. Daarnaast merkte ik dat, hoewel de GM-lens goed gebalanceerd is, het gewicht na 1,5 -2 uur toch echt een rol gaat spelen en het moeilijker wordt de camera stil te houden, zeker bij weinig licht. Gaandeweg ben ik daarom steeds meer de Sony 24-105 G lens gaan gebruiken, maar in donkere omstandigheden is het diafragma net niet lichtsterk genoeg.


Tijdens mijn bezoek aan berberstad Fèz kan ik de Tamron 28-75 testen op de manier zoals deze bedoeld is, een lichtgewicht maar lichtsterke lens geschikt als reiscompagnon. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

Praktijk

De belofte van Tamron voor een kwalititatief goede, compacte en lichte telelens met toch een diafragma 2.8 is dan ook een veelbelovende. Maar kan de lens dat ook in de praktijk waarmaken? Ik mag de lens lenen en tijdens een stedentrip naar Fèz en op de proef stellen. De 24-105 lens van Sony gaat mee als back-up, ik reis tenslotte met een onbekende lens en dat biedt mij tevens de mogelijkheid om beiden te vergelijken.


Het 28-75 mm bereik van de Tamron geeft de ruimte om veel verschillende composities te maken, van overzichtsfoto.... (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)


...tot detailopname. De Sony 24-105 heeft een groter bereikbaar, maar daar is in veel gevallen omheen te werken. In uitzonderlijke gevallen is het grotere bereik wel noodzaak, maar het gaat ten koste van enige lichtsterkte. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

De doos met de lens wordt precies één dag voor vertrek naar Fèz afgegeven bij mij thuis. Bij het uitpakken valt het meteen op hoe licht de lens is en hoe compact. Wat me ook meteen opvalt: de vertrouwde functieknop die Sony veelvuldig op haar lenzen aanbrengt ontbreekt. Ik gebruik deze knop veelvuldig om de scherpstelling vast te leggen, dus als ik iets ga missen zou het dat moeten zijn. Ik pak de lenzen en met mijn camera in en we gaan op weg naar onze vlucht naar Marokko.


In Fèz vergaap je je aan alle levensmiddelen, kruiden en specerijen... (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)


...en ook verse producten vindt je volop in de steegjes van de Medina (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

Bestemming

Fèz is een ongelooflijke ervaring. Het is eigenlijk een wonder dat er op 3 uur vliegen van thuis zo'n compleet andere wereld ligt, waar de tijd heeft stilgestaan. We verblijven in de oude medina en dat betekent veel voetgangers, af en toe een brommer én de nodige pakezeltjes. Letterlijk om iedere hoek van de straat zijn er wel fotogenieke taferelen in een stad die fascinerend en vies tegelijk is. Tijdens mijn eerste wandeling met camera door de stad neem ik meteen de Tamron-lens mee, om te wennen aan de nieuwe compagnon. En dat wennen gaat opvallend snel.

In de autofocus van mijn camera merk ik geen verschil tussen de Tamron-lens of een willekeurige Sony-lens. Ook de eye-AF werkt zonder enig probleem. Ik ontdek dan ook al snel dat ik de functieknop op de lens maar heel beperkt mis. Natuurlijk, hij is handig, maar ik blijk toch ook heel goed zonder te kunnen. Wat wel opvalt is het gewicht dat ik bij me draag, dat is echt opvallend weinig. Niet iedereen wil uiteraard op de foto, maar toch lijkt de camera minder af te schrikken, al helpen mijn twee franstalige zinnetjes waarschijnlijk ook.

Ezels en muildieren bevolken de straten van de medina. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

Wanneer een stoet van ezels met huiden passeert is de 24 mm van de Sony-lenzen een welkome uitbreiding van de brandpuntsafstand. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Sony 24-105)

Leerlooierijen

Hoogtepunt van Fèz zijn de leerlooierijen. De stad telt drie looierijen, waarbij de looierij Chouara verreweg de grootste en de bekendste is. De meeste mensen fotograferen de looibekkens vanaf een van de daken van de omringende leerwinkels, maar ik wil graag vanaf de grond de bekkens en de werkers fotograferen. Officieel is toegang verboden, maar mijn riadeigenaar weet via via toegang te regelen. Hij drukt mij wel op het hard geen te grote lens mee te nemen. Ik neem daarom de 28-75 mm mee. En hoewel die grootte-restrictie later op de ochtend ook wel weer blijkt mee te vallen, ben ik blij met mijn compacte zoomlens.

Ik val relatief beperkt op tussen de arbeiders, tenzij mijn gids-bewaker hen eraan herinnert dat ik er ben. De lens is snel en accuraat in scherpstelling. En ja, soms mis ik misschien de 24 mm van de beide Sonylenzen, maar tegelijkertijd komt dat maar sporadisch voor. In de wirwar van straatjes waar ik doorheen wordt gevoerd van het ene deel van de looierij naar het andere voel ik mij comfortabeler met mijn camera-lens-combinatie die voor het oog goedkoper lijkt te zijn dan wat ik normaal bij me draag. En dat is toch prettig in een onbekende omgeving.

De stank van de leerlooijeren is onbeschrijflijk, waar ontelbare huiden worden schoongemaakt en geverfd. Het werk is ontzettend zwaar. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)


De Tamron-lens legt de details prachtig vast en vangt ook het zonlicht op een mooie manier op. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)


De combinatie van A7Riii en Tamron 28-75 legt wat mij betreft prachtig de kleuren van de verfbaden vast. (foto: Erik Keulers)

Al tijdens het fotograferen ben ik blij met de resultaten, maar de lakmoesproef komt natuurlijk pas bij thuiskomst. Daar kan ik de kwaliteit van zowel de 24-105 als de 28-75 naast elkaar leggen. Ik kan dan ook niet wachten om de RAW-files in Capture One letterlijk onder de loep te nemen. De resultaten zijn van beide lenzen superscherp.

Bij uitvergroting van delen in Capture One is goed te zien hoe scherp de Tamronlens is. (foto's: Erik Keulers)

Scherpstellen

In de wijze van scherpstelling is er wel een verschil. De 24-105 is eenvoudig op een plek scherp te stellen en te houden door het gebruik van de AF-vergrendeling op lens. Bij de Tamronlens ontbreekt deze knop en verspringt de AF daardoor makkelijker. Met aanpassing van de scherpstelmethode en het gebruik van de joystick op de camera kan ik dat verschil ongedaan maken, het is wel een kwestie van oefenen en gewenning.


Broodbakken op traditionele manier. De details op deze donkere plek worden mooi weergegeven. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)


Het is ongelooflijk hoeveel spullen in één kleine winkel passen. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

Conclusie

Al met al heeft Tamron met deze lens een knappe prestatie geleverd, zeker wanneer ik kijk naar de prijs-kwaliteitverhouding. Ik kan goed begrijpen dat de lenzen als zoete broodjes over de toonbank gaan. Ben je een reiziger die meer telebereik wil hebben én meer groothoek, dan is de Sony 24-105/4.0 een fantastische lens: weliswaar duurder maar ook hier een heel goede prijskwaliteitverhouding. Is dat grotere bereik minder belangrijk dan lichtsterkte of wil je een zo klein mogelijke zoomlens op je camera? Of de meest voordelige standaardzoomlens? Dan is de Tamron jouw keuze. En de Sony GM-lens? Dat blijft een toplens, maar het gewicht maakt toch dat ik hem voortaan op mijn reizen thuislaat. Maar of ik er afscheid van kan nemen? De tijd zal het leren. Al is het de vraag of er een lens is die de GM voor studioportretten kan verslaan.


Met deze lens toont Tamron zich haantje de voorste om naast Sony met kwalitatief goede zoomlenzen voor de Sony fullframe-systeemcamera's te komen.

De prijs-kwaliteit en het lage gewicht maken dit een zeer interessante lens en biedt zo de Sony-gebruiker nog meer ruimte om een persoonlijke keuze op maat te maken. (foto: Erik Keulers, A7Riii met Tamron 28-75)

Met dank aan Transcontinenta voor het ter beschikking stellen van de Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD lens.

avatar

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In 2008 stond ik aan de basis van de oprichting van Fotogroep Gotcha. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Ik werk met de A7-series van Sony. Op ErikKeulersPhotography en Facebook ben ik actief als @ErikKeulersPhotography.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn