Meld je gratis aan
Op stap met Samyang © IDG NL

24 augustus 2015, 13:00

Tien Zoom.nl-bloggers kregen op uitnodiging van de importeur van Samyang-objectieven Transcontinenta de kans om verschillende Samyang-objectieven een dag uit te proberen. Deze hoogwaardige objectieven zijn beschikbaar voor de grotere cameramerken en kenmerken zich door hun handmatige scherpstelling en diafragmering. In het fotogenieke Landschaftspark in Duisburg mochten de bloggers een dag lang aan de slag tijdens het Photo+Adventure foto-evenement.


Getest tijdens deze testdag
Samyang 8mm f/3.5 UMC Fish-eye CS II
Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS
Samyang 12mm f/2.8 AS NCS Fish-eye
Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC
Samyang T-S 24mm f/3.5 ED AS UMC
Samyang 35mm f/1.4 AS UMC
Samyang 50mm f/1.4 AS UMC
Samyang 85mm f/1.4 AS IF UMC
Samyang 100mm f/2.8 Macro
Samyang 135mm f/2.0 ED UMC
Samyang 300mm f/6.3 ED UMC CS
Meer informatie:
www.samyangbenelux.com
www.transcontinenta.nl

Rond tien uur in de ochtend ontmoeten de bloggers, de mensen van Zoom.nl en productmanager Rob van Keulen van Transcontinenta elkaar op het terrein van de voormalige staalfabriek, gebouwd in 1902. Vandaag vinden hier diverse fotografische activiteiten plaats, een mooie gelegenheid voor deze touch en trial. Verder biedt de locatie meerdere hoogovens, waterbassins, vervallen industriële machines en nog veel meer. De diverse objectieven van 8 mm fisheye tot 300 mm tele spiegelobjectief verspreiden zich snel over het terrein op zoek naar geschikte onderwerpen passend bij het bereik. Zes uur later moeten de objectieven weer worden ingeleverd en is de ervaring bij iedereen redelijk gelijk: Samyang maakt technisch goede objectieven met een interessante prijs-kwaliteitverhouding. De scherpte wordt vaak als opvallend goed ervaren, het met de hand scherpstellen vraagt wel wat geduld en ervaring. Het brede aanbod van brandpunten voor veel populaire cameramerken maakt dat Samyang voor veel fotografen interessant is.

Erik Keulers

Samyang 135mm F2 UMC ED
Ik heb de Samyang 135 mm F2 getest op een Sony A7-body. Doordat Samyang eenzelfde lens voorziet van diverse bajonetaansluitingen wordt de lens, door de geringe flensafstand van de A7, een behoorlijk lange lens. De verhouding lens/camerabody lijkt daardoor op het oog wat uit verhouding. Tijdens het gebruik heb ik daar echter heel weinig last van. De lens voelt stevig aan, licht lekker in de hand en het handmatig scherpstellen gaat, vooral ook dankzij Sony's focus peaking in de camera (een verkleuring in de zoeker geeft aan welke delen van de foto scherp worden), als vanzelf. Ik richt me vandaag vooral op het fotograferen van details van de oude hoogoven, en de resultaten zijn bijzonder mooi, zeker ook qua scherpte. Enige waar ik mezelf af en toe op betrap: de scherpstelring van de lens is zo fors uitgevoerd dat het voelt als een zoomring. Dat voelt fijn, maar tegelijkertijd vreemd, want hoe veel ik ook draai, van zoomen is geen sprake.

Samyang 35mm F1,4
De tweede lens die ik test is de 35 mm op mijn eigen Sony A77 II. Vanwege het APS-C formaat van de sensor fotografeer ik dus als het ware met een 50 mm lens. De lens is aanzienlijk compacter dan de 135 mm van vanochtend en ligt opnieuw fijn in de hand. De lens voelt robuust en degelijk. De ring om het diafragma in te stellen had misschien iets groter gemogen, maar dat is muggeziften. De lens leent zich voor snelle opnames buiten en hoe fraai de uitkomsten ook zijn, hier mis ik de autofocus meer. Niet omdat scherpstellen moeilijker gaat, maar waar ik met de 135 mm de tijd nam voor het fotograferen van details, merk ik dat ik hier wil fotograferen wat om me heen gebeurt. En dan neemt handmatig scherpstellen net even te veel tijd.

Ervaring Samyang
Ik heb zelf al een aantal jaren, tot grote tevredenheid, een fish-eye van Samyang. En ook deze lenzen stellen qua kwaliteit van de lens én de foto's niet teleur. De kwaliteit durf ik zeker hoog te noemen. Als je deze lenzen wil kopen, maak dan wel een bewuste keuze. Ben jij een fotograaf van landschappen, stillevens, of fotografeer je details van gebouwen zoals ik in dit geval heb gedaan, dan zul je de autofocus niet missen en kan Samyang een prima keuze zijn tegen een redelijke prijs. Wil je meer actief om je heen fotograferen, zoals ik probeerde met de 35 mm, dan kan het ontbreken van de autofocus wel eens de reden zijn om verder te kijken. Wat je keuze ook is, je hoeft zeker je neus niet op te halen voor Samyang, integendeel, het zijn lenzen die het overwegen meer dan waard zijn. Waar voor je geld krijg je zeker!


Toine Westen

Opvallend voor de Samyang lenzen is dat ze allemaal een vast brandpunt hebben en handmatig moeten worden scherpgesteld. Door het ontbreken van een zoom- en autofocusfunctionaliteit zijn deze lenzen relatief goedkoop. De scherpstelring maakt een hele grote slag, waardoor je eenvoudig handmatig scherp kunt stellen. En zoomen doe je dus met je voeten.
Tijdens de bloggersdag van Zoom.nl in het Landschaftspark in Duisburg heb ik twee Samyang lenzen getest: de 12mm F2,8 fish-eye en de 24mm F3,5 tilt-shift lens. Alhoewel een tilt-shift al een tijdje op mijn verlanglijstje staat, had ik met beide typen lenzen nooit eerder gewerkt. Een uitgelezen kans om dat nu eens te kunnen proberen. Geheel volgens verwachting vervormt de Samyang 12 mm F2,8 fish-eye je beeld aanzienlijk. Dit effect werkt in sommige situaties heel goed, maar voor mij werkt het in veel situaties ook helemaal niet. Dit heeft natuurlijk niets met de kwaliteit van de lens te maken, maar alles met mijn creatieve voorkeur voor lenzen die minder vervormen. Des te uitdagender om er dan toch eens mee aan de slag te gaan. Dit compacte objectief is lichtsterk en kan van zeer dichtbij scherpstellen, waardoor je je voorgrond-onderwerp toch nog redelijk groot in beeld kunt krijgen. Je moet wel even opletten dat je je vinger of je voeten niet in beeld brengt, want de hoek waaronder je fotografeert is echt groot!
In de vatting voor Canon en Sony zitten geen elektronische contacten waardoor zij handmatig moeten diafragmeren, maar in combinatie met mijn Nikon D800 body werkt de automatische belichtingsmodus prima.
De scherpte in het centrum van je beeld is prima, aan de randen laat de scherpte wel wat te wensen over. Door de bolle frontlens is het niet mogelijk om filters te gebruiken in combinatie met dit objectief.

Als tweede lens mocht ik aan de slag met de Samyang 24 mm F3,5 tilt-shift lens. Een tilt-shift lens gebruik je voor het onthoeken van je foto's. Als je met een normale lens een gebouw wilt fotograferen, kantel je meestal je camera om het gebouw er in z'n geheel op te krijgen. Hierdoor gaan de verticale lijnen naar elkaar toe lopen. Met een tilt/shift lens kun je dat voorkomen. Het instellen van de lens vraagt wat meer tijd dan normaal en het is fijn als je er de eerste keer wat uitleg bij krijgt. Maar de resultaten zijn heel interessant. Hieronder zie je een voorbeeld van een gebouw dat is gefotografeerd met een "gewone" 24 mm en met de tilt-shift lens: een wereld van verschil. De lens is compact ontworpen. Het nadeel hiervan is dat de diafragmaring en de scherpstelring vlak naast elkaar zitten. Doordat deze lens handmatig gediafragmeerd moet worden, loop je eenvoudig de kans dat je de scherpstelring verdraait tijdens het verzetten van de diafragmaring. De scherpte in het centrum van de lens is goed, aan de randen iets minder. De prijs van deze lens is echter zeer aantrekkelijk vergeleken met de grote merken.


John Verbruggen

Samyang T-S 24mm F3,5 ED AS UMC
Dit is een specialistische lens voor fullframe camera's, die vooral zijn toepassing vind in de landschaps- en architectuurfotografie. Ik heb deze tilt-shiftlens getest naast de Nikon PC-E 24 mm f/3,5 ED. De specificaties van beide lenzen zijn vrijwel gelijk. Dat maakt ze goed vergelijkbaar. De Samyang doet optisch absoluut niet onder voor de Nikon lens. Er is weinig vertekening in de beelden. De lens is net als de Nikon versie een manual focuslens. Helaas word de diafragmaopening niet elektronisch gesloten op het moment dat je de opname maakt, wat bij de Nikon-versie wel het geval is.
Dit betekent dat je eerst met de diafragmaring je diafragma helemaal open moet zetten. Je gaat vervolgens je compositie maken en met je focusring scherpstellen. Daarna ga je de gewenste tilt en shift instellingen maken. Tot slot ga je de diafragmaring weer verstellen naar het gewenste diafragma en druk je af. Dat zal meestal een kleiner diafragma zijn. Echter bij deze handeling, verdraai je makkelijk ook de ingestelde focus, hetgeen tot onscherpe foto's kan leiden. Als de camera horizontaal op je statief staat en de shift-verstelling wordt losgedraaid verschuift de lens heel makkelijk naar beneden. Een gemaakte instelling moet dus meteen vast gezet worden. Een iets minder losse beweging zou ik persoonlijk prettiger vinden. Al met al een prima lens, maar in de constructie zitten wat dingen die verbeterd kunnen worden om een prettigere en foutloze bediening te garanderen.

Samyang 12mm F2,8 ED AS NCS Fish-eye
Deze fish-eye lens is ook een specialistische lens voor fullframe camera's en is nieuw. Een fish-eye lens vertekent altijd sterk tonvormig. Het is een lens die je juist gebruikt voor meer creatieve foto's of als je 360 graden panoramafotografie wil doen. Samyang is helaas nog niet opgenomen in de lijst met lenzen die Lightroom herkent en kan corrigeren op vertekening. Je zult dus of zelf een profiel moeten maken of dit handmatig moeten doen voor zover je dat wilt. Bij deze lens wordt het ingestelde diafragma op de camera wel overgenomen door de lens. Dit is wel alleen bij de Nikon-versie van de lens het geval. De bouw van de lens is goed en degelijk met een stevige lensdop die goed blijft zitten. De scherpte van de lens is prima. In vol tegenlicht fotograferen levert geen flare op. Kortom, een prima lens voor de liefhebber!


Sander Rijnders

Samyang 14mm F2,8 lens
De locatie is uitermate geschikt voor de (ultra)groothoek liefhebber en zo'n type lens wilde ik dan ook graag proberen. Ik heb de Samyang 14mm F2,8 getest op mijn fullframe Canon 5D Mark II.
Mijn eerste indruk is positief. Een leuk lensje, niet te zwaar. Wel plastic, maar hij voelt degelijk aan. De tegenhanger van Canon is een 14mm lens uit de L serie die weliswaar degelijker en weatherproof is gebouwd, maar dat mag je ook verwachten van een L lens. Want als we kijken naar het prijs verschil, dan zien we dat dat erg groot is. De Samyang krijg je voor ca. 400,- terwijl je voor de Canon 14mm (versie II) een kleine 1900,- mag neertellen. Een erg groot verschil. Erg benieuwd naar de kwaliteit van de Samyang.
Al meteen valt 1 ding op. Er wordt geen data doorgegeven van de lens. Diafragma instellen doe je op de lens zelf (draairing) en niet op de camera. Dat is wennen maar zeker geen showstopper. Ook handmatig focussen. Dat is even wennen al kun je je afvragen in hoeverre je een autofocus nodig hebt op 14mm. Met een ultra groothoek als deze is alles vrijwel scherp en moet je meer moeite doen om onscherpe foto's te maken dan scherpe foto's.

Het is een leuke lens met een waanzinnige groothoek, vooral op een full frame camera. Er zit flink wat vervorming maar op 14mm stoor ik me daar niet aan. Wil je geen vervorming hebben met een 14mm ultra groothoek, dan moet je geen 14mm ultra groothoek gebruiken. Dat is ook de charme van een lens als deze. De kleuren zijn helder en strak. Vignettering op F 2,8 is aanwezig maar niet storend. Sterker nog, ik weet niet beter dan dat je een vignet ziet als je op een groothoek werkt die vol open is. Mijn walkaround lens is een Canon 24-105mm en daar zie ik op 24mm F4 ook vignettering. Afhankelijk van het onderwerp voegt het ook wat toe. Een dure Canon 14mm laat zien dat deze ook vignettering heeft.
Dan de scherpte, wow!! Dit lensje is scherp! Vol open op F 2,8 is het scherp!
Ik hecht veel waarde aan een scherp beeld en vooral prime lenzen staan bekend om hun scherpte. De de Samyang 14mm is SCHERP. In het midden maar ook de hoeken doen het nog redelijk goed. Of wat heet redelijk, als ik de hoeken van een Samyang 14mm ga vergelijken met de Canon 14mm... dan mag Canon zich schamen.
Er werd verteld dat je met deze lens ook een mooie scherpte diepte kunt krijgen. Maar ja, scherptediepte op 14mm, wat moet je ermee en wat heb je eraan vraag ik me dan af. Ik heb het geprobeerd maar echt scherptediepte kreeg ik niet. Natuurlijk zat er een verloop in maar scherptediepte wil je niet gebruiken op een 14mm lens.

Eén minpunt: de chromatische aberratie (CA). Dit zie je vaak bij lenzen in de hoeken als er een contrastverschil is. Je ziet dan van die gekleurde lijnen lopen. Elke groothoek heeft daar last van en dat is heel normaal maar op F2,8 in de hoeken, maar bij de Samyang zat ook in het midden. En dat verbaasde me eigenlijk. Vol in het midden van een beeld treedt er CA op als er aardig wat contrast in het beeld zit. Nu is dat wel weg te werken in een programma als Lightroom.

Oordeel: Een top lens voor het geld. Hou je van ultra groothoeken en vind je het niet erg om te wennen aan de instellingen zoals Samyang ze gebruikt, dan is dit een lens die je echt wilt hebben!


Samyang 100mm F2,8 macro lens
Aan de 14mm moest ik erg wennen maar eenmaal gewend was het echt een leuk lensje om mee te werken. Vooral de prijs/kwaliteit was erg goed vergeleken met de Canon versie van 14mm. Bij de 100mm is dit al een stuk minder. Waar de 100mm F2,8 van Samyang iets meer dan € 500,- kost heb je hier twee tegenhangers bij Canon. De Canon 100mm F2,8 voor 500,- en de 100m F2,8L voor € 800,-. Beide lenzen zijn ook macrolenzen. En beide lenzen hebben een autofocus, iets wat de Samyang mist. Mocht er nu een groot prijsverschil zijn met andere lenzen dan is het geen showstopper maar dat is hier niet het geval. De eerste indruk is toch positief. De lens voelt degelijk aan en ik had niet het idee dat ik een prul lens in mijn handen had. Net zoals de 14mm is er geen autofocus en moet je het diafragma verstellen op de lens met een draairing en niet op de camera. De beelden zijn scherp, goed van kleur en de bokeh is erg mooi. Qua portretlens is het een toppertje, maar niks meer of minder dan de tegenhanger van Canon. Dat moet ook gezegd worden.
Uiteindelijk heb ik hier een stuk minder mee gefotografeerd dan ik wilde. Ik heb de lens dus niet echt 100% kunnen testen. Deels omdat ik er op deze locatie minder mee uit de voeten kon maar ook zeker deels omdat er toch in mijn achterhoofd een stemmetje bleef kletsen dat Canon gewoon een goede eigen lens heeft voor hetzelfde geld. Ik zal niet zeggen dat het de Samyang overbodig maakt, maar het zou niet mijn eerste keus zijn.
Oordeel: Vol open op F2,8 zijn beelden nog altijd scherp en ik heb me laten vertellen dat de Samyang vol open scherper is dan de Canon. Maar toch, als ik kijk naar het totaalplaatje, dan zou ik hier eerder naar de Canon lens neigen dan naar de Samyang.


Rudolf Dieben

De Samyang 8mm F3,5 was de eerste lens die ik deze dag gebruikte. Een type lens die je altijd wel onder in je tas wil hebben, veel zal je hem niet gebruiken, maar deze locatie van veel buizen en oude industriële complexen, leent zich daar perfect voor. Wat op valt is dat alle Samyang lenzen geen autofocus hebben. Een gemis? Eigenlijk niet, je bent zo wel beter en doelbewuster bezig met je opname. De buizen en ijzer komt mooi in beeld, kleuren en belichting zijn goed.

Mijn tweede lens was de Samyang 100mm F2,8mm macro ook met manual focus, was op mijn DX camera eigenlijk een 150mm lens. Een prima lens voor de grote afstanden, om een details dicht naar je toe te halen bijvoorbeeld. Neem de opname van de grote ketels alles was lekker scherp ook op diafragma F4, dus maar twee stops dicht. Ook voor de opname van de snelweg aan de horizon, de molen op de voorgrond is mooi scherp, en kan je de snelweg nog goed zien op de achtergrond.

De derde lens die ik testte was de lichtsterke Samyang 85mm F1,4 in combinatie met een fullframe camera, persoonlijk de fijnste lens voor mij, lekker lichtsterk en snel ook zonder auto focus. Was prima te gebruiken voor bijvoorbeeld straatfotografie.

Samyang maakt prima lenzen die gezien de adviesprijs gewoon goed zijn, dus een goede prijs kwaliteit verhouding. Persoonlijk heb ik de autofocus niet zo gemist, dit zal wel voor de sportfotografie gelden.


Tino van Dam

Samyang 100 mm 2.8 macro
Hoewel dit een macrolens is, schiet ik de mooiste foto van mede-Zoomer Marc Roos zittend op een ijzeren trap met open gaten in de treden. Ik heb een flitser onder zo'n 'open trede' gezet. Hierdoor komen er op zijn broek grappige schaduweffecten. Ik plaats een flitser met een bruinfilter achter zijn rug om diepte te krijgen in de foto. De flitsers worden aangestuurd door een radiotrigger. Ik ben verbaasd over de kleuren, die zijn heel mooi, heel diep. De lens heeft inderdaad iets bijzonders. Vanwege het handmatig scherpstellen ga ik voor safe en kies een diafragma van F11. Zo op het oog lijkt de foto in het gezicht scherp. Wanneer ik achter de computer de foto goed bekijk, is het T-shirt scherper dan het gezicht. Toch lastig, het handmatig scherpstellen, zeker wanneer je in een donkere ruimte moet scherpstellen.


Foto 'Zoomer Marc Roos': F11 // 100mm // 1/60 // ISO 250

Marc Roos

Samyang 35mm F1,4 CANON AE (Auto Exposure) USM
Tijdens ons bezoek aan de Photo + Adventure-beurs in Duisburg heb ik de Samyang 35mm F1,4 voor mijn fullframe camera van Canon getest. Het fijne aan dit objectief is dat het goed samenwerkt met de hard- en software van de Canon camera. Je kunt gebruik maken van de Auto Exposure-functionaliteiten die al in je camera zitten. Dit is bij andere Samyang objectieven niet altijd het geval. Om dit objectief te kunnen gebruiken moet je handmatig scherpstellen met de scherpstelring op het objectief. Voor mij was dit erg wennen, aangezien ik bijna altijd werk met de autofocus van de camera. De eerste indruk van het objectief is dat de zonnekap en daardoor het hele gevoel van het objectief niet heel erg stevig is. Het objectief is ook niet weerbestendig. Dit is uiteraard niet altijd een probleem, maar wel even het vermelden waard.
Dan de kwaliteit van de foto's. Ik fotografeer zelf graag met een beperkte scherptediepte oftewel met een groot/open diafragma (klein F-getal). Dit is heel goed mogelijk met dit objectief aangezien het grootste diafragma 1,4 is. Je hebt dus zoals dat heet een heel lichtsterke lens. Met 8 lamellen in het objectief verwacht je een hele fijne onscherpte.
Eén van de eerste foto's die ik nam, is van een wit bord met zwarte letters. Op die manier kun je de chromatische aberratie (paarse en groene kleurafwijking) testen.
In de grote versie van de foto zie je zowel de paarse en groene vertekening goed terugkomen. Dit is alleen bij de grootste opening (1.4) het geval en is tegenwoordig erg makkelijk in de nabewerking weg te werken. Deze vertekening zie je vaak in de duurdere objectieven ook nog steeds. De camera is dus lichtsterk en kan met moeilijke contrastrijke omstandigheden prima uit de voeten.
De prijs is gemiddeld als je het vergelijkt met een ander niet Canon-gerelateerd merk. Deze Samyang kun je al vinden voor ± € 600 en de vergelijkbare Sigma 35mm F/1.4 ART DG HSM voor je Canon camera kost ongeveer € 750. Het objectief van Canon zelf, de Canon EF 35mm f/1.4L USM, vind je voor ongeveer € 1250,-.

Ik heb het objectief ongeveer een uur gebruikt en zou dit langer willen testen. Als je een lichtsterke lens zoekt waarbij je gebruik wilt maken van de Auto-Exposure-functionaliteiten van je Canon en je geeft jezelf tijd om te wennen aan de handmatige scherpstelling, dan is dit objectief een aan te bevelen lens tussen groothoek (17mm) en standaard (50mm).


Rosanne Ebbe

Ik fotografeer al een paar jaar met mijn Canon EOS 700D. Dit was mijn eerste ervaring met het fotograferen met objectief. Tijdens de Zoom test-dag heb ik twee objectieven mogen testen, de macro en de fish-eye.

Samyang 100mm F2,8 macro
In het begin moest ik even wennen want het objectief heeft een manuele focus. Ook het extra gewicht aan de camara was ik niet gewend. Maar na enkele foto's gemaakt te hebben was ik er op ingespeeld. Ik vond het een fijn objectief met mooie resultaten.

Samyang 12mm F2,8 Fish-eye
De overgang van Macro naar Fish Eye is nogal groot. Rechte lijnen zijn krom en het perspectief is totaal anders. Heel erg wennen dus. Een portretfoto zag er behoorlijk grappig uit, dus voor dit soort foto's zou ik deze lens niet gebruiken. Ik vond het gaaf om grote objecten zoals de loopbrug of de molen hiermee te fotograferen. Het pastte er prima op. De foto kreeg bijna een soort van futuristische sfeer.

Fijn om een dag te kunnen oefenen en testen met deze objectieven. Ik heb natuurlijk geen vergelijking met andere objectieven. Dus daar kan ik niet zoveel over kwijt. Maar nu ik met de Samyang objectieven heb gefotografeerd, heb ik de smaak goed te pakken. Voor mijn fotografiestudie ben ik nog op zoek naar een lens, de Samyang macro-lens maakt zeker een goede kans!


Wil Crooymans

Tijdens de blogdag heb ik met mijn Sony A7II de Samyang fisheye 12mm F2.8 mogen testen. Een handbediende lens, wat geen probleem is, omdat scherpstelling bij zo'n fish-eye niet nauw komt.
Het voordeel van deze compacte fullframe lens is dat hij voordelig in aanschaf is en geleverd kan worden voor de meeste merken camera's. De scherpte van de lens is erg goed in het midden en wordt wat minder naar de randen toe. Samyang geeft aan dat de lens een laag chromatische aberratie kent, maar dat valt in de praktijk toch tegen. Ik zie best wat chromatische verstoringen in de buurt van de lichte delen van een foto. Al met al vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding van deze lens acceptabel en een prima aanschaf als je af en toe een fish-eye wilt gebruiken op je fullframe camera. Ik heb ook nog de 135mm F2.0 gebruikt en deze had veel minder last van chromatische verstoringen. Bij een telelens mis ik toch wel de auto focus, omdat goed scherpstellen belangrijker wordt.



Reacties (4)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
JustHerm op 6 september 2015 om 11:09

Inderdaad een leuk initiatief en erg leuk om te lezen over deze dagen. Top!

venomi op 25 augustus 2015 om 21:50

Het zou fijn zijn als merken vaker uitstapjes zouden houden zoals Leica bv binnenkort ook doet. kleine workshops tegen een gereduceerde prijs om kennis te maken in de praktijk met hun producten. Ik ben een tijdje terug met Zoom.nl op pad geweest en heb daar goede herinneringen aan. Ik lees ook dit soort verslagen met plezier, bedankt collega's!

Rudolfdieben op 25 augustus 2015 om 11:31

Mooie locatie, goed weer en gezellige collega's, dus kortom het was een fijne dag die ook zeer leerzaam was voor mij/ons.

Emil- op 24 augustus 2015 om 20:03

Leuke locatie