Panasonic Lumix G9 getest: review van Erik Brons © Erik Brons

13 juli 2018, 18:57

Tijdens een workshop landschapsfotografie kregen vijf Zoomers de mogelijkheid om de Panasonic Lumix G9 te testen op het strand van Katwijk. We begonnen met een korte introductie van de camera. Daarna kregen we een interessante introductie door Toine Westen met goede tips voor landschapsfotografie waarna het praktijkgedeelte van de dag startte. Hieronder deelt Erik zijn ervaringen met de camera.

Na de presentatie worden we losgelaten op het stand. Het is een bewolkte dag, waardoor de nadruk komt op abstracte beelden. Niet mijn sterkste kant, maar een mooie uitdaging. Het tweede deel van de workshop vindt plaats in de duinen, waarbij de lucht minder vlak wordt en er beweging komt in de overdrijvende wolken.

Terwijl Toine iedereen geduldig tips geeft over de fijne kneepjes van de landschapsfotografie duik ik vol het zand in om enthousiast aan de slag te gaan. Een dag lijkt te kort om recht te doen aan de workshop en de camera, maar het is volop genieten om hiermee aan de slag te gaan in gezelschap van anderen die de fotografie-gekte delen.

Erik enthousiast aan het fotograferen op het duin

De camera

De Panasonic G9 blijkt een ander soort camera dan ik had verwacht van Panasonic. Bij het merk Panasonic denk ik meteen aan de tal van video mogelijkheden, zoals die vooral bij de GH5 te vinden zijn. Maar wat blijkt, nu hebben ze een pracht camera voor fotografen! Wat mij betreft loopt Panasonic hiermee gelijk aan de concurrenten en op een aantal punten zelfs voorop.

Eerste indruk

Vergeleken met een spiegelreflex camera is de G9 compact en licht, maar voor een systeemcamera wat aan de grote kant. Dit formaat vind ik een positief punt, dit geeft namelijk meer ruimte voor de diverse knoppen die de bediening intuïtief en handig maken. Er is ook gezorgd voor een grote handgrip, wat ergonomisch gezien gewoon erg prettig is. Zeker wanneer je grotere objectieven gebruikt. De G9 bezit verder drie instelwielen, waardoor sluitertijd, ISO-waarde en diafragma direct aan te passen zijn. De body komt stevig over en geeft vertrouwen dat deze tegen een stootje kan. Met het vrij kantelbare scherm met touchscreen is het een fluitje van een cent om bijvoorbeeld vanuit een laag perspectief te fotograferen, waar ik het zeer veel voor heb gebruikt.

Het waaide hard, waardoor dit mooie spektakel van zand ontstond

In gebruik: auto focus

De camera is intuïtief in gebruik. Na even kennis te hebben gemaakt met de diverse knoppen ben ik vlot op weg met de belangrijkste instellingen. Het eerste wat me opvalt is dat de autofocus razend snel is. De test was bij goed licht, maar daarbij merkte ik niets van een 'zoekende' focus of traagheid. Scherpstellen ging snel en nauwkeurig, zowel bij enkelvoudige als continue AF. De ontspanknop is wel even wennen. Deze is erg gevoelig, waardoor het soms lastig is om aan te voelen wanneer deze overgaat van half ingedrukt naar helemaal ingedrukt. Na een flink aantal keer de mist in gaan went dit wel een beetje. Overigens kan ik me wel voorstellen dat je met deze subtiele ontspanknop minder last hebt van bewegingsonscherpte door het indrukken.

Er kwam steeds meer tekening in de wolkenlucht, wat mooie foto's opleverde

In gebruik: het scherm

Het kantelbare scherm is erg prettig om mee te werken. Vooral omdat ik graag met perspectieven laag bij de grond of juist van boven mijn hoofd fotografeer. De touch-functies werken ook snel en prettig, vooral om snel het focuspunt te verplaatsen. Een nadeel van de touch-functionaliteit is dat het gevoelig blijkt voor 'neusbediening'. Wanneer ik de zoeker gebruik verspringt het scherpstelpunt nogal eens doordat mijn neus tegen het scherm komt. Ik merk wel eens bij dit soort schermen dat ze moeilijker te openen zijn wanneer er een snelkoppeling van het statief onder de camera geschroefd zit, maar dat is bij deze camera geen probleem doordat er een inkeping gemaakt is om je vinger achter te haken.

Het kantelbare lcd-scherm maakt het makkelijk om vanuit een laag perspectief te fotograferen

In gebruik: de menu's

Sommige functies zitten vrij diep in het menu. Ik heb niet erg lang de tijd genomen om me te verdiepen, dus wellicht valt dit anders in te stellen. Wanneer ik landschappen of stadsgezichten fotografeer wil ik snel bij de Auto Exposure Bracketing komen, omdat er vaak sprake is van hoge contrasten. Om dit aan en uit te zetten en de instellingen aan te passen moet ik vrij diep de menu's in duiken, wat tijd kost. Wellicht valt hier een knop voor toe te wijzen, maar dit is wat mij opviel.

Een positief punt van het menu is dat er de mogelijkheid is om het live view scherm zelf in te richten. Zo kun je het histogram niet alleen aan- en uitzetten, je kunt ook kiezen waar deze in beeld moet staan! Dit geeft een enorme vrijheid om de camera naar eigen wens aan te passen.

Het lage perspectief benadrukt de voorgrond, van waaruit je oog over het zand verder de foto ingeleid wordt, en de dramatische wolkenlucht maakt het plaatje af

Focus stacking

De G9 biedt een aantal handigheden die ik hier uitlicht, maar deze selectie is natuurlijk persoonlijk omdat dit dingen zijn die ik handig vind. Zo heeft de camera een handige focus stacking functie: je geeft via het aanraakscherm twee punten aan, waarna de camera een serie foto's maakt waarbij het scherptepunt opschuift tussen die twee punten. Vervolgens worden deze foto's samengevoegd tot één afbeelding waarbij het hele aangegeven gebied scherp is. Alleen jammer dat dit een JPG-bestand is. Als dit een RAW-bestand zou zijn is het helemaal perfect!

Hoge resolutie modus

Er is ook een hoge resolutie modus, waarbij de camera verschillende foto's combineert om een enkel RAW-bestand van 40 of 80 megapixels te maken. Geweldig om meer detail te krijgen in je landschapsfoto's en fantastisch voor bijvoorbeeld muurvullende afdrukken. Hierbij is het wel noodzakelijk om een statief te gebruiken.

Ook hier wordt je oog door het paadje de foto ingeleid

Beeldstabilisatie

Het kan vreselijk frustrerend zijn om te balanceren tussen een te hoge ISO-waarde en een te lange sluitertijd. Gelukkig hebben ze hier bij Panasonic een goed antwoord op gevonden met de ingebouwde beeldstabilisatie in de camera. Het wisselt natuurlijk per lens, per persoon en koffie tolerantie, maar om een indicatie te geven: bij 12mm (24mm fullframe) kon ik met een sluitertijd van 1/6de seconde nog zeer scherpe foto's krijgen uit de hand. Wat mij betreft is dit en enorme prestatie!

Speed!

Aan snelheid komt deze camera niks te kort. Er zit een burst modus op van 20 beelden per seconde continu autofocus met de electronische sluiter en 9 beelden per seconde continu autofocus met de mechanische sluiter. Ook de continue focus kan dit prima bijhouden en bij gebruik van telelenzen zal de beeldstabilisatie een enorme winst opleveren. Daarmee is dit een prima combinatie om actie vast te leggen.

De Panasonic G9 is een echte allround camera, met de nadruk op fotografie. Ook de beeldkwaliteit is gewoon heel goed, zoals je mag verwachten van een moderne camera. Ik zie hem met gemak gebruikt worden voor landschappen, natuur-, sport- en straatfotografie. De camera werkt vlot, prettig en voelt gewoon lekker aan.

Bij Erik Brons is de liefde voor fotografie voortgekomen uit het grafische werk dat hij eerder deed. Door zijn grafische achtergrond heeft hij altijd de mogelijkheden van de nabewerking in zijn achterhoofd bij het fotograferen, maar daarvoor moet alles in het veld zo goed mogelijk worden vastgelegd. In zijn landschapsfoto's en stadsgezichten combineert hij vaak verschillende momenten van de avond met exact dezelfde compositie in één beeld, om te laten zien hoe de gehele beleving is geweest. Denk aan een zon die net de rand van de berg raakt, terwijl het stadje aan de voet de lichten al aan heeft. Dit is in werkelijkheid onmogelijk maar kan op deze manier toch in één beeld gevangen worden.

Wil je meer foto's zien van Erik? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl profiel