Upload jouw foto's
De Tamron SP 24-70mm: review van Roel Metsemakers © Tamron, Roel, foto 4

21 september 2018, 12:00

Vijf Zoomers mochten onlangs de SP 24-70mm van Tamron testen. Onder leiding van fotograaf Leonie van der Locht-Huijbers maakten zij prachtige portretfoto's van professioneel model Dian Biemans. Hieronder deelt Roel zijn ervaringen van de dag en vertelt hij hoe het objectief hem is bevallen.

Testdag
Laat vijf Zoomers samen met een professioneel model los in een loft waar bakken vol met natuurlijk licht binnenvalt en je hebt er uren geen kind meer aan. Zeker als je daarbij ook nog eens de nieuwe lichtsterke Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 uitgebreid mag testen onder begeleiding van fotograaf Leonie van der Locht-Huijbers. Na een kennismaking tussen de Zoomers en een korte instructie wordt de Tamron lens dan ook snel op de camera geplaatst om de lens aan een uitgebreide test te onderwerpen.


Look & Feel
Mij valt allereerst op dat de Tamron zeer solide en kwalitatief goed aanvoelt. De lens bestaat uit hoogwaardige lenselementen, stevig metaal en hoogwaardig plastic. Daarnaast is hij stof- en spatwaterdicht. Qua bouwkwaliteit zou je dus lang plezier kunnen beleven aan deze lens. Je voelt aan het lekkere gewicht bovendien meteen dat je een lens met beeldstabilisatie in handen hebt (Tamron noemt dit VC: "Vibration Compensation"). Toch is de lens met zijn 905 gram niet overdreven zwaar. Een kleine concessie dus in gewicht dat door zich door de aanwezige beeldstabilisatie dubbel en dwars terug betaalt in beeldkwaliteit. De beeldstabilisatie van deze lens is namelijk 5 stops waardoor je ook scherpe beelden uit de hand schiet bij mindere lichtomstandigheden en de ISO-waarde relatief laag kunt houden.


Verder valt mij op dat de zoomring genoeg weerstand geeft bij het draaien. Iets wat de lens degelijk en professioneel laat aanvoelen. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat de lens uitschuift als de camera naar beneden hangt. Om helemaal zeker te zijn dat de lens niet ongewenst uitschuift, heeft Tamron ook nog in een lock-stand voorzien. Voor sommigen een handige extra optie.


De lens heeft een speciale coating die flare en ghosting verminderd als wordt gefotografeerd met tegenlicht zoals bij deze foto. Hierdoor had ik geen problemen om het model tegen de zonnige achtergrond te plaatsen hier.


Snelheid autofocus en diafragma
De grote meerwaarde die deze lens in mijn ogen biedt is het vaste diafragma van F/2.8 over het gehele bereik van 24-70mm tegen een relatief gunstige prijsklasse. Dit maakt de lens niet alleen veelzijdig in de toepassingsmogelijkheden, maar is daarmee prijstechnisch toegankelijk voor zowel de professional als de serieuze amateurfotograaf die veel met scherpte/diepte werkt.


In deze foto kwam is de haarscherpe autofocus van de lens goed te zien in de contrasterende zwart/wit kleuren. Tevens is dit een goed voorbeeld van de bokeh die deze lens geeft op 70mm met een diafragma van f/2.8.


Met name in de range van 50 tot 70mm geeft de lens een mooie bokeh. Hierdoor kun je met deze lens je onderwerp goed isoleren van de achtergrond. Het is dan ook heerlijk fotograferen met de Tamron in de loft waar veel natuurlijk licht binnen komt, waardoor snelle sluitertijden mogelijk zijn bij diafragma's variërend van f/2.8 - f/4 in combinatie met een lage ISO-waarde.


Op 70mm met een diafragma van f/2.8 kan met deze lens ook met objecten op de voorgrond een mooie scherpte/diepte worden bereikt.



Ondanks dat op deze foto veel licht binnenvalt in de loft, heeft de Tamron een goede kleurreproductie.


Wat me ook opvalt is dat deze lens een zeer snelle autofocus heeft. Ik heb dan ook weinig last van onscherpe missers, terwijl ik bij het testen van de lens het merendeel van de portretfoto's op een diafragma van F/2.8 heb geschoten. De scherpte die deze lens biedt in combinatie met de mooie bokeh en de snelle autofocus, maakt deze lens wat mij betreft bij uitstek geschikt voor lifestyle- en portretfotografie. Door het veelzijdige zoombereik van 24-70mm is de Tamron daarnaast tevens geschikt voor landschap- en rapportagefotografie.


Deze foto is genomen met enig tegenlicht. Toch blijft de lens een mooi contrast en kleurreproductie houden.


Scherpte en vignettering
Hoewel de Tamron over het gehele zoombereik in het midden ragscherp is, loopt bij een diafragma van F/2.8 de scherpte richting de uiterste hoeken van de foto's ietwat weg en treedt een minimale vignettering op. Dit is echter miniem en niet meer dan normaal bij een 24-70mm lens. De Tamron doet op dit punt in mijn ogen dan ook zeker niet onder voor concurrerende (duurdere) lenzen. Het minimale scherpteverlies in de hoeken van de foto's is bovendien eenvoudig op te lossen door een kleiner diafragma van F/4 te gebruiken. Ook de geringe vignettering is eenvoudig op te lossen in de nabewerking.


Bij deze foto is geen leescorrectie toegepast in de nabewerking. Daardoor is de geringe vignettering te zien aan de randen van de foto. Hoewel dit een klein minpunt is, is dit in de nabewerking eenvoudig op te lossen middels de lenscorrectie-functie.


Deze foto is een crop van een verticale portretfoto. Hier komt de scherpte van de lens en autofocus duidelijk naar voren. Ondanks dat de foto flink in formaat is terug gesneden is nog steeds sprake van een haarscherpte foto.


Conclusie
Een van de meest veelzijdige lenzen is de 24-70mm lens. Zo ook deze Tamron die met een vast diafragma van F/2.8 voor tal van toepassingen kan worden ingezet. Door de bouwkwaliteit, de snelle autofocus, 5 stops beeldstabilisatie en de scherpte die deze lens biedt, heeft Tamron een echt werkpaard op de markt gebracht die op alle fronten presteert en mij in positieve zin heeft verrast.


Ik kan dan ook niet anders zeggen dat dit qua prijs/kwaliteit een zeer interessante lens is voor zowel de professional die niet de hoofdprijs wilt betalen in dit zoomsegment als de amateurfotograaf die op zoek is naar een lichtsterke lens.

Over de fotograaf

Roel Metsemakers (34 jaar) is in 2017 verslingerd geraakt aan fotografie. Sindsdien is hij in de weer als amateurfotograaf en op social media te vinden onder de naam Roel Metsemakers Fotografie. Hij heeft een voorkeur voor portret- en lifestylefotografie en vindt het fantastisch om emoties vast te leggen. Fotografie vormt in zijn vrije tijd een echte uitlaatklep naast zijn werk als advocaat. Inmiddels fotografeert uitsluitend nog in M-stand en in RAW. Zo kan hij het maximale uit een foto halen en er zijn eigen twist aan geven door te spelen met het licht. "Het mooie aan fotografie vind ik dat ik nog ontzettend veel kan leren. Jullie Zoomers zijn en blijven daarbij een grote bron van inspiratie voor mij!"


Wil je meer foto's zien van Roel? Neem dan een kijkje op zijn Instagram profiel.


Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn