Panasonic Lumix G9 getest: review Conny Schotanus © panasonic - conny schotanus - 9

10 oktober 2018, 10:44

Tijdens een workshop natuurfotografie kregen tien Zoomers de mogelijkheid om de Panasonic Lumix G9 te testen in natuurpark Dwingelderveld. We begonnen met een korte presentatie over de Panasonic camera. Daarna startte de presentatie van Harmen Piekema, de workshopgever. Hieronder deelt Conny haar ervaringen met de camera.

Na een intro over de camera en een lekkere pannenkoek gingen we op pad. Gelukkig was het droog in Dwingeloo, terwijl het in de rest van Nederland heel hard regende. Dit zorgde wel voor dreigende luchten en afwisselend de zon. We kregen 3,5 uur de tijd om te testen.

Op pad met de G9

De eerste indruk: de camera is een lekker lichte met de bedieningsknoppen op de juist plaats. De camera ingesteld op RAW en JPG. De witbalans op automaat gezet vanwege afwisselend zon en dreigende wolken. De ISO ook op automaat tot maximaal 6400 ISO ingesteld. Het touchscreen is ideaal. Met een fn-knop op het screen kan je een histogram op het scherm zetten en vervolgens met je vinger verplaatsen naar je voorkeurspositie in het screen. Zo zie je voordat je de foto maakt hoe de belichting eruit ziet. Helemaal naar mijn zin. Het histogram gebruik ik altijd. Ook de plaats waar je wilt scherpstellen wijs je aan op je screen. Misschien zijn er nog wel meer functies via de touchscreen te bedienen, maar hier heb ik verder niet naar gekeken. Een exposure bracketing knop ontbreekt op de camera, maar deze functie vind je makkelijk in het menu. Het fotograferen kan nu echt beginnen.

Fotograferen

Ik zag een hond aan komen rennen in het bos en besloot een actiefoto te maken. Bij actie fotografie wil ik vaak de controle houden op het diafragma en de sluitertijd dus koos ik voor de M stand. De ISO stond al op automaat. Sluitertijd goed gezet, maar het diafragma wilde niet van F8 naar F5,6. De camera schakelde wel naar F7,1 en weer terug naar F8. Jammer hierdoor heb ik het fotomoment gemist.

Toen een landschapsfoto op diafragma voorkeur. Ik koos F11. Met het zonnetje er inmiddels weer bij had ik een goede sluitertijd zo uit de hand. De camera maakte gelijk meerdere foto's terwijl de camera niet op de burstmodus stond. Toen heeft Panasonic de camera-instellingen terug gezet naar de fabrieksinstellingen en de problemen waren opgelost.

Als natuurfotograaf ben ik nieuwsgierig naar de snelheid van het scherpstellen en de hoeveelheid ruis bij moeilijke lichtomstandigheden. Je hoeft de ontspanknop maar licht in te drukken en hij stelt snel scherp en neemt de foto snel. Heerlijk. Tevens wilde ik de Leica lens DG 100-400/F4.0-6.3 testen. Een bereik van 800mm op deze camera en nog licht van gewicht ook. Met beeldstabilisatie in camera en lens. Gewoon uit de hand dus. Nu nog even wachten op een actiemoment. Er was eigenlijk geen actie in de omgeving. Toch een moment dat er een paar ganzen opstegen vanuit een ven. Helaas een beetje ver weg. Gauw even zoomen wat niet echt licht gaat. Kijkend door het zoeker oculair, op gevoel op zoek naar de joystick kwam ik toch eerst een licht hobbel tegen van een andere knop. Deze mag van mij wel wat vlakker. Een joystick is ideaal bij actiefotografie om snel de scherpstelpunten te verplaatsen. Jammer dat je niet diagonaal met deze joystick kan gaan. De autofocus werkte snel en de camera nam snel en stil de foto's en dat is top. Helaas waren er geen meerdere actiemomenten voor meer testmomenten bij minder licht.

De lenzen van Leica zijn allemaal licht van gewicht. Dit in combinatie met een licht gewicht camera is mooi fotograferen. Alleen het zoomen mag wat mij betreft even soepeler gaan.

Met de Panasonic Lumix G9 kun je ook hoge resolutie foto's maken van 80MP. Dit moet dan wel vanaf een statief. Deze had ik mee, maar ik was mijn koppelingsplaat vergeten, stom.

De focusstacking binnen deze camera is iets wat mij wel aanspreekt. Wel moet je even tekst en uitleg krijgen over hoe het werkt en dat kregen wij van Panasonic en Harmen Piekema. De camera doet de rest. Dus je hoeft ze niet te stapelen in een bewerkingsprogramma.

Oordeel

Het is lastig om een goed eindoordeel te geven over de camera aangezien we maar 3,5 uur de tijd hebben gehad om met de camera aan de slag te gaan. Daarnaast zijn we ook tussendoor van locatie veranderd en daardoor gaf het mij te weinig tijd om de camera als natuurfotograaf goed te testen. Voor macrofotografie is de draaibare touchscreen ideaal. Voor landschapsfotografen is de mogelijkheid voor een hoge resolutie opname een uitkomst. Ik wil vooral actie fotograferen en dat kost tijd en geduld. En jammer genoeg was er niet veel actie in het natuurpark.

De camera stelt snel scherp, hij is stil, met genoeg beelden per seconde, maar boven de 3200 loopt de ruis behoorlijk op en bij de randen van de dag zit je daar toch gauw op bij actiefotografie. Het is belangrijk om er over na te denken waar je de camera voor wilt gebruiken. Tussen stilstaande onderwerpen en bewegende onderwerpen fotograferen bij slecht licht zit een wereld van verschil en gaat de ruis een rol spelen.

Ik denk dat de systeemcamera's de toekomst hebben omdat veel mensen het gezeul met zware apparatuur wel zat worden. Natuurlijk ligt het eraan wat voor fotografie je beoefen. Ik denk dat deze camera zeker een ideale camera is voor op reis. Met als voordeel een snelle autofocus, touchscreen, joystick, licht van gewicht en met de licht gewicht lenzen van Leica erbij een mooie combi.

Conny Schotanus
Conny kreeg haar camera toen ze 15 jaar oud was en heeft altijd interesse gehad in fotografie, maar vomnd het in het analoge tijdperk gewoon te duur en nam alleen foto's van feestjes en vakanties. In 2006 heeft ze een digitale gekocht, een uitkomst. Alleen printen en deleten wanneer het haar uitkwam.

Ze maakt het liefst natuurfoto's. En is lid van Natuur fotografieclub Objectief en door het bespreken van de foto's onderling, leert ze erg veel. Samen met haar man en fotovrienden gaat ze regelmatig de natuur in. Ontspannen en mooie foto's maken.

Wil je meer foto's zien van Conny? Bezoek dan haar profiel op Zoom.nl