Panasonic Lumix G9 getest: review Jeannet Jansen © panasonic - jeannet - 4

15 oktober 2018, 11:20

Tijdens een workshop natuurfotografie kregen tien Zoomers de mogelijkheid om de Panasonic Lumix G9 te testen in natuurpark Dwingelderveld. We begonnen met een korte presentatie over de Panasonic camera. Daarna startte de presentatie van Harmen Piekema, de workshopgever. Hieronder deelt Jeannet haar ervaringen met de camera.

Normaal gesproken fotografeer ik met een spiegelreflex camera van Nikon. Waarom dan toch de Panasonic Lumix G9 testen? Omdat ik nieuwsgierig ben naar de camera. En dit kan ik mooi combineren met een dagje Drenthe.

Over de technische aspecten kan ik niet alle "ins & outs" vertellen. Ik heb met name gelet op de praktische zaken, want ik fotografeer meer op mijn gevoel. De camera is, zoals verwacht, lichter in gewicht dan een spiegelreflex. Hierdoor neem je de camera makkelijker mee tijdens een wandeling, maar heeft toch voldoende body/grip. Het touchscreen op de camera maakt dat deze makkelijk in te stellen is en je snel door de menu's kunt scrollen. Sommige tabbladen / iconen op het beeldscherm zijn wel erg klein, waardoor bijvoorbeeld grote kerels de camera met de pink moeten bedienen.

Objectieven

De Lumix GX Vario 12-35 mm lens is een perfecte lens voor het fotograferen van landschappen. Ik heb tevens geprobeerd detailopnames te maken van bloeiende heide, waarbij ik varieerde in scherpte-diepte. De resultaten van deze foto's hadden niet de gewenste uitkomst. Hierbij was het wel handig dat het beeldscherm gekanteld kan worden zodat je via het beeldscherm de foto kan maken. Je hoeft dus niet op de grond te gaan liggen en door de zoeker te kijken. Gemak dient de mens. Een macrolens zal beter geschikt zijn voor detailopnames dan de 12-35 mm lens. Tevens heb ik de LEICA DG Vario-Elmarit 8-18 mm lens op de camera getest. Een mooie lichte lens. Voor een "allround fotograaf" die een wandeling maakt en allerlei zaken om zich heen wil fotograferen heeft de lens een beperkt bereik.

Eén van de tips van Harmen was om het histogram meer te gebruiken. Deze kan bij de Panasonic LUMIX DC-G9 naar eigen inzicht in het beeldscherm worden geplaatst. Je kunt hierdoor al voor de opname aan je instellingen voor de foto sleutelen. Reuze handig. Ook focus stacking was eenvoudig in te stellen op deze camera.

De omgeving van Dwingeloo was perfect om de camera te testen. Mooie vergezichten en ter afwisseling een plas water. Hier konden we genieten van de weerspiegelingen in het water. Bij de testers was sprake van een ongedwongen sfeer door onze gezamenlijke interesse en een ieder probeerde elkaar op weg te helpen om de camera te leren kennen.

De nature walk was een leerzame ervaring voor mij. Het heeft mij gestimuleerd om meer te aandacht te besteden aan de technische aspecten van fotograferen en de mogelijkheden die in de camera verwerkt zijn. Deze zijn makkelijk terug te vinden in de menu's van de camera. Ik ben nu nog te gehecht aan mijn spiegelreflex camera. Op het moment dat ik echter een nieuwe camera ga aanschaffen is de Panasonic LUMIX DC-G9 een serieuze kandidaat.

Jeannet Jansen wordt door deelname aan een fotogroep uitgenodigd om verschillende soorten foto's te maken van landschap tot dubbel opnamen, van ijsbloemen tot portretten. Deze zomer heeft zij een lensbal aangeschaft en verbaast zich over de mogelijkheden van zo'n lensbal. Bijna dagelijks maakt zij foto's van haar hond (meestal met haar iPhone) om zo zijn ontwikkelingen vast te leggen.

Wil je meer foto's zien van Jeannet? Bezoek dan haar profiel op Zoom.nl