Meld je gratis aan
Fine art portretten door Loes Gorseling © Loes Gorseling

18 oktober 2018, 14:15

Loes Gorseling fotografeert graag mensen in een verhaal en maakt bijzondere fine art portretten. In dit artikel lees je meer over wat haar inspireert en laten we je in een video zien hoe ze precies te werk gaat.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.


Altijd al was Loes gefascineerd door schilderijen, mythologie en geschiedenis. Toen ze jong was, las ze eindeloos veel boeken. In haar foto's zet ze mensen graag neer op een manier waarop het lijkt dat zij deel zijn van een verhaal. Waarbij ze hoopt om mensen even weg te kunnen trekken uit de wereld waarin we nu leven.


Een roze Konica Mermaid
"Ik begon als klein meisje met wegwerpcameraatjes en oude camera's van mijn moeder. Op mijn achtste verjaardag kreeg ik mijn eerste echte eigen camera, een roze Konica Mermaid. Een camera waar ik zowel panorama's als onder waterfoto's mee kon maken. Deze camera nam ik zo vaak mogelijk mee op pad. Op mijn veertiende had ik genoeg geld gespaard om zelf een camera te kopen, de Nikon D5000, mijn eerste kennismaking met een DSLR.


Inspiratie
Tijdens iedere familievakantie bezochten wij musea en historische locaties. Ik las mij dan helemaal in over waarom schilderijen, beelden en gebouwen gemaakt waren en wat het verhaal erachter was. In Griekenland was ik gek op de beelden en verhalen over geneeskunde. In Spanje raakte ik gefascineerd door het werk van Dali en later kwamen daar Gustav Klimt, Alfons Mucha, John Everett Millais bij. De werken van de kunstenaars leken voor mij op stills uit een verhaal en ik bedacht graag hoe die verder zouden gaan.


Voor deze fotoshoot was Loes geïnspireerd door 'The farmers daugther' van John Everett Millais.


Menselijk lichaam
Wat me fascineert aan fine art portretten is in de meeste gevallen de ogen van het model. Wat vertelt het model, wat vertelt de houding, het gezicht en de omgeving? Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam en vind het prachtig als modellen heel puur zijn en de sfeer van een hele foto kunnen bepalen door middel van een blik of houding. Ik ben er gek op wanneer ik meegenomen word in een verhaal maar houd er ook van wanneer portretten een oncomfortabel gevoel opwekken. Bij Fine Art portretten is er vaak een hoop meer aan de hand dan een alleen het mooi plaatje, dit laat mij meerdere keren terugkomen naar foto's en overdenken, voor mij een belangrijk aspect.


Cameratas
Het maakt niet uit welke Nikon camera ik ook in mijn handen heb, ik kan er altijd snel mee aan het werk. Daarnaast vind ik het een groot pluspunt dat Nikon een groot aantal scherpstelpunten heeft, dit geeft mij een extra stukje controle, wat ik erg prettig vind omdat ik graag met een groot diafragma schiet. Momenteel schiet ik met de Nikon D7100, maar ik hoop binnenkort een Nikon D810 te kopen. Ik heb meestal 4 lenzen in mijn tas: Nikon 50mm 1.8, Nikon 35mm 1.8, een Tamron 24-70mm 2.8 en een Tokina 11-16mm 2.8. De 50mm gebruik ik het liefst voor portretten, de 35mm als ik minder ruimte heb maar toch een full body wil schieten. Daarnaast heb ik altijd een aantal extra dingen bij me: een reflectiescherm, een tasje met extra batterijen en SD-kaartjes, elastiekjes, schuifjes, klemmen en babydoekjes.


Werkwijze
Meestal ontstaat er eerst een verhaal in mijn hoofd, door het nieuws, door geschiedenis of door totaal iets anders. Vaak blijft dit verhaal een tijdje hangen tot ik er een bepaald beeld bij heb inclusief de karakters die bij dat verhaal zouden passen. Vervolgens maak ik een moodboard. Het liefst werk ik met vaste make-up artists. Ik leg hen leg het moodboard voor, waarna ik op zoek ga naar passende kleding en een locatie. Soms gaat dat heel snel maar er kan ook een half jaar overheen gaan. Als het concept rond is, ga ik op zoek naar een model. De avond voor een shoot ben ik vaak alles aan het klaarmaken. Bij de shoot zelf besteed ik de meeste tijd aan de voorbereiding. Pas als het gevoel helemaal goed is bij hoe het model past in het plaatje in mijn hoofd, ga ik fotograferen. Als de mogelijkheid er is dan schiet ik graag met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Meestal helpt de make-up artist hierbij. Na de shoot zoek ik vaak dezelfde avond al de beste foto's uit, omdat het gevoel van de shoot voor mij dan nog heel vers is. Daarna ben ik zo'n 1 a 2 weken bezig om de foto's te bewerken. Dit doe ik eerst in Lightroom en daarna ga ik door met editen in Photoshop CC.








Vallen en opstaan
Veel de camera oppakken, wegleggen, weer oppakken en niet meer loslaten. Dat heeft mij gebracht tot waar ik nu ben. Toen ik jonger was, viel het resultaat van mijn foto's nog wel eens tegen. Terwijl ik van te voren erg enthousiast was over het idee. Ik raakte ontmoedigd en legde de camera weer weg. Het omslagpunt kwam toen ik fotografieworkshops ging volgen. Hier leerde ik nog beter kijken naar hoe schilders met licht in hun werken omgaan. Ik voelde me creatiever en werd steeds beter in problemen oplossen. Om hulp durven vragen en veel naar kunst en om me heen kijken, heeft mij zover gebracht als ik nu ben."

TIPS van Loes



Volg workshops!
Het geeft je mogelijkheden om vragen te stellen, te oefenen en er zijn vaak veel mensen op verschillend niveau aanwezig. Naast veel tips, krijgt je de ruimte om dingen uit te proberen waar je zelf misschien nog niet aan gedacht had of wat je nog niet had gedurfd.


Maak moodboards
Maak moodboards met verschillende thema's die je interessant vindt en zoek via bijvoorbeeld social media mensen die dit met jou willen uitwerken. Door veel verschillende thema's uit te werken, ontdek je wat het beste bij jou past. Daarnaast oefen je veel en bouw je snel een portfolio op. Social media geeft veel ruimte om je portfolio op te bouwen met mensen die ook net zijn begonnen met fotograferen.


Weg met die kitlens!
Dit was voor mij een enorm verschil. Een 50mm 1.8 is een goede lens om mee te beginnen en eentje die je waarschijnlijk altijd houdt. Het is een objectief met een vast brandpunt waardoor je niet in en uit kunt zoomen. Dat lijkt misschien eerst onhandig maar hij is licht, super scherp en het dwingt je om creatiever te zijn. Je kunt er met deze lens voor zorgen dat je beelden zacht en dromerig zijn en alle aandacht naar het gezicht en de ogen van het onderwerp gaat.



Video: op pad met Loes Gorseling

Benieuwd hoe bovenstaande foto's tot stand zijn gekomen? Bekijk dan onderstaande video!




Locatie
De video met Loes Gorseling is opgenomen bij Schaapskooi Rheden. Stichting Rhedense Schaapskudde bestaat al meer dan 50 jaar en zet zich in voor het behoud van De Rhedense schaapskudde.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
MD-Verkerk op 11 november 2018 om 19:45

Mooi als mensen hier hun eigen beleving in zien. Ik zie eerlijk gezegd niks aan de foto's. Wat ik zie is een blik waar helemaal niks in leeft. Voor zich uit turen, tot licht depressief aan toe. Een geshopt gezicht waar ook geen natuurlijk uitstraling meer zichtbaar is. Bij de schapen heb ik het gevoel dat ze zich een sloof voelt en eigenlijk niet goed weet wat ze met die schapen aanmoet. Meer haal ik er echt niet uit. Sorry.