Upload jouw foto's
Portretfotografie binnen en buiten de studio © Sanne van Bergenhenegouwen

18 december 2018, 10:02

Deze herfst kwamen zes enthousiaste Zoomers samen in de Sparkel Studios in Amsterdam voor een workshop studiofotografie. Onder leiding van fotograaf Richard Terborg gingen zij aan de slag met een aantal indrukwekkende SIGMA-objectieven.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

De deelnemers doen verslag van hun ervaringen van deze dag

Het werd een creatieve dag met een Japans tintje, als knipoog naar de oorsprong van de objectieven. En omdat creativiteit geen grenzen kent, werden de objectieven niet alleen ín de studio, maar ook erbuiten getest. Want met daglicht krijg je weer hele andere mooie resultaten!

Foto: Sanne van Bergenhenegouwen - 85mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/200 SEC


Terwijl model Roosmarijn voorzien wordt van theatrale kleding en make-up, hebben de fotografen de objectieven die op een tafel staan opgesteld al snel ontdekt. Vandaag gaan Bianca Jansen, Carin Deben, Hans Eras, Ineke Mighorst, Quentin Rademaker en Sanne van Bergenhenegouwen hiermee aan de slag. Er staan objectieven met vattingen voor Nikon-, Canon- en Sony-camera's (E-vatting), zodat er voor iedere deelnemer passende objectieven zijn.

De SIGMA-objectieven die deze dag getest zijn:
85mm F1.4 DG HSM | Art
105mm F1.4 DG HSM | Art
135mm F1.8 DG HSM | Art

Eerste indruk
Wat de fotografen als eerste opvalt, is het formaat van de lenzen. 'Met name de 105mm is een beest van een lens met een behoorlijk gewicht', stelt Sanne vast. 'Het is dan ook echt pro-glas wat je in handen krijgt. Gebouwd om niet alleen nu aan de hoogste eisen te voldoen, maar ook gericht op de toekomst, waarbij de aantallen megapixels van de camera's alleen nog maar verder omhoog zullen schieten', voegt Hans daaraan toe. Quentin: 'Ik was al bekend met de SIGMA 85mm Art (voor de Canon EF-mount) en de bouwkwaliteit van de Art-lenzen voor de E-vatting is niet anders. Gebouwd als tanks, en ze zien er zeer strak uit.'

Foto: Ineke Mighorst - 105mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/200 SEC


De workshop
'Enigszins uit mijn comfortzone in die prachtige studio, voel ik me verbazingwekkend comfortabel zodra we eenmaal gaan fotograferen. De aandacht gaat gelijk naar die prachtige objectieven. Bovendien zijn we met een leuk stel collega-fotografen en de sfeer is meteen goed', vertelt Carin. Richard maakt de eerste lichtopstelling en we beginnen met een grijze achtergrond. 'De 105mm-lens stelt zeer snel scherp en ook de oogautofocus van mijn Sony-camera werkt met dit objectief als een zonnetje', vertelt Ineke. Er wordt geëxperimenteerd met verschillende outfits, poses en lichtopstellingen, en er wordt enthousiast geklikt en geflitst door de fotografen.

Naar buiten
Terwijl de een zich als een vis in het water voelt in de studio, neigen sommige fotografen toch ook naar wat daglichtfotografie. Bianca vertelt: 'Ik ben meer een buitenfotograaf en merk dat ik het lastig vind om de lenzen te beoordelen tijdens het fotograferen in de studio. Daarom was ik stiekem wel blij dat Richard vroeg wie er naar buiten wilde.' Ook Carin is blij om even buiten te kunnen fotograferen: 'De SIGMA 135mm F1.8 Art komt daar wat mij betreft erg goed tot zijn recht. Je hebt er buiten ook de ruimte voor en kunt dan ook heel goed zien wat een mooie scherptediepte de lens heeft, en wat een prachtige bokeh dat als resultaat oplevert.'

Foto: Bianca Jansen - 135mm F1.8 DG HSM | Art
ISO 200 • F 4 • 1/200 SEC


Professionele kwaliteit
'De beeldkwaliteit van de lenzen is subliem, maar bij portretten maakt dat enige nabewerking van de huid wel noodzakelijk. Met name de 85 en de 135 mm vind ik erg prettig in het gebruik, en de keuze voor een van de twee zal afhangen van persoonlijke voorkeur', vat Sanne haar bevindingen samen. Voor Carin is de SIGMA 105mm F1.4 Art de absolute topper: 'Een superscherpe lens met precies de kleurweergave waar ik als portretfotograaf heel erg blij van word.' Quentin vindt de 85mm F1.4 Art lekker om mee te werken. 'Ideaal voor portretfotografie, zowel in de studio als buiten', concludeert hij. 'Ook in de nabewerking zag ik gelijk dat de lens superscherp is en een hele mooie bokeh heeft, waar ik echt van houd', vervolgt Bianca. Maar ook over het 135mm-objectief is iedereen erg enthousiast. 'Deze lens zou ik ook wel graag zelf willen hebben, al zie ik de toepassing zelf meer voor buitenfotografie. In mijn huisstudio werk ik toch liever met kortere brandpuntsafstanden, omdat je dan makkelijker ook het hele model kunt vastleggen', vertelt Hans. Hij concludeert: 'Alle drie de lenzen zijn zeer robuust gebouwd, voelen professioneel aan, kennen een zeer snelle en betrouwbare autofocus en niet onbelangrijk: ze zijn superscherp.'

Foto: Sanne van Bergenhenegouwen - 135mm F1.8 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/200 SEC

Credits
Model: Roosmarijn Wind
Make-up: Orly Ben David
Studio: Sparkel Studios
Workshop door: Richard Terborg

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SIGMA.

« vorige 1 2 3 4 5 6 7 volgende »