Upload jouw foto's
Autosportfotografie workshop op Circuit Zandvoort  © Bert Zuidweg

16 april 2019, 15:18

Vijf Zoomers volgden een spectaculaire workshop autosportfotografie op Circuit Zandvoort. Onder leiding van professioneel actiesportfotograaf Jarno Schurgers mochten zij op plekken langs de baan komen waar normaal alleen professionele fotografen mogen fotograferen. Hiervoor stelde Nikon een aantal indrukwekkende objectieven ter beschikking. Ga ook zelf aan de slag met de tips van Jarno over hoe je het beste met je camera kunt meetrekken en de mooiste sportfoto's maakt.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

Video met tips voor autosportfotografie



Voorbereiding & tips voor autosportfotografie


Die dag werd de Final 4 verreden: een vier uur durende finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2018-2019 met Porsches en andere snelle bolides. Voorafgaand aan de race kregen deelnemers Arno, Bert, Frank, Marjo en Vincent een uitgebreide veiligheidsbriefing. Ook gaf fotograaf Jarno Schurgers hun nog een aantal handige tips mee, waarmee jij natuurlijk óók je voordeel kunt doen:
• Plan je shoot van tevoren. Bekijk de weersverwachting en stem daar je kleding en schoenen op af. Bepaal van tevoren op welke plekken langs de baan je wilt gaan staan, en welke plek aan het begin van de race het interessantst is en welke juist aan het einde. Houd hierbij rekening met waar je mág staan in verband met de veiligheid.
• Maak een 'shotlist'. Bepaal met welke foto's je in ieder geval wilt thuiskomen (denk aan een foto van de winnaar, publiek, omgeving). Aan de hand daarvan kun je bepalen welke apparatuur en welke objectieven je nodig hebt.
• Probeer creatief te zijn en andere beelden te schieten dan anderen. Maak gebruik van een specifieke situatie. Juist met slecht weer kun je soms bijvoorbeeld hele bijzondere beelden maken.
• Zorg voor voldoende geheugenkaartjes en opgeladen accu's, zeker als je in de burstmodus wilt fotograferen.

Nikon objectieven voor sportfotografie

De objectieven die tijdens deze workshop door de deelnemers getest zijn:
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR
AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR
AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR


Start op circuit Zandvoort


Nadat iedereen een hesje van het circuit had aangetrokken waarmee we op speciale plekken langs de baan mochten komen, konden we op pad. We moesten opschieten om op tijd op de plek te komen waar we de start wilden fotograferen, want we hoorden de motoren al ronken. We stonden net op tijd klaar in de eerste bocht. Meteen vloog er al een Porsche uit de bocht, tegen de bandenstapel aan. 'Volgens mij moet ik dit op de foto hebben!', riep Frank. En ja hoor... Gelukkig had hij een zoomobjectief op zijn camera en stond hij als enige precies op de goede plek.


Frank van der Werff
ISO 800 • f/36 • 1/160 SEC • 135 MM

Tips voor panning bij sportfotografie


Vincent blikt terug: 'Om te starten krijg ik de 70-200mm f/2.8E FL ED VR op mijn camera. Mijn gevoel vertelt me al dat ik veel plezier ga beleven aan dit objectief. En jawel: dit blijkt voor mij het perfecte objectief om autosport mee te fotograferen. Hiermee kun je mooi inzoomen voor close-ups, en toch kun je ook kiezen om meer van je omgeving in beeld te brengen. Dit objectief is licht in de hand, heeft een snelle autofocus en levert lekker scherpe beelden. Jarno geeft me ondertussen nog wat tips om "panning" eens uit te proberen. Al snel heb ik deze techniek van het meetrekken met de camera om snelheid in de foto te krijgen onder de knie. De Tarzanbocht is een mooie eerste plek om dit te oefenen. Deze techniek wordt al snel mijn favoriet gedurende de dag.'

Zo ziet het resultaat van deze panning-techniek eruit. Door de auto met de camera te volgen, wordt de auto scherp en de omgeving onscherp. Dit geeft de snelheid goed weer.
Vincent Willems - AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR.
ISO 320 • f/16 • 1/100 SEC • 200 MM

Korte sluitertijd voor scherpe beelden


Arno: 'Doen, doen, doen. Oefening baart kunst, zeker wanneer je het "pannen" onder de knie wilt krijgen. Als derde objectief mocht ik de 500mm f/5.6E PF ED VR vasthouden. Dit is een zogenaamde "prime", waarbij de scherpte subliem is. Door vanaf een duin te fotograferen geef je jezelf meer ruimte in het megabereik dat dit objectief meebrengt.'
Marjo: 'Anders dan bij panning-opnames maak ik met de 500mm vooral opnames met een kortere sluitertijd. Je hebt meteen heel veel in beeld en kijkt zo de wagen in, bam! De 500mm geeft prachtige beelden, heeft een snelle en goede autofocus en is niet te zwaar. Ik gebruik wel graag een monopod tijdens het fotograferen.'

Fotograferen bij moeilijk licht in de Pitstraat


Frank: 'Nadat we het circuit waren rondgelopen, sloten we de dag af in de pitstraat. Nu besloot ik met de 24-70mm f/2.8E ED VR te gaan werken omdat dit objectief zeer geschikt is voor de actie dichtbij. Door de hoge lichtsterkte is het ook mogelijk om in een vrij donkere ruimte te fotograferen, zoals een pitbox.' Bert voegt daaraan toe: 'De autofocus is lekker snel en zowat geruisloos, dus heerlijk om mee te werken. Dit objectief staat bovenaan mijn verlanglijstje om nog eens aan te schaffen. In combinatie met mijn D610 is de scherpte van de foto's fenomenaal.'
Inmiddels was de workshop tot een einde gekomen en moesten de hesjes weer ingeleverd worden. Er werden snel nog wat resultaten bekeken, en daarna keerde iedereen met een tevreden gevoel en een geheugenkaart vol foto's huiswaarts.


Bert Zuidweg - AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
ISO 100 • f/3,5 • 1/800 SEC • 36 MM

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nikon.

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »