Upload jouw foto's
Autosportfotografie workshop op Circuit Zandvoort  © Bert Zuidweg

16 april 2019, 15:18

Vijf Zoomers volgden een spectaculaire workshop autosportfotografie op Circuit Zandvoort. Onder leiding van professioneel actiesportfotograaf Jarno Schurgers mochten zij op plekken langs de baan komen waar normaal alleen professionele fotografen mogen fotograferen. Hiervoor stelde Nikon een aantal indrukwekkende objectieven ter beschikking. Ga ook zelf aan de slag met de tips van Jarno over hoe je het beste met je camera kunt meetrekken en de mooiste sportfoto's maakt.

Marjo Linders test 4 Nikon-objectieven tijdens workshop autosportfotografie en deelt haar ervaringen

Na de introductie en kennismaking krijgen wij een presentatie van het mooie werk van Jarno Schurgers. De leidraad is dat het soms niet gaat zoals je je hebt voorgesteld. Je dient vooral flexibel te zijn en te kunnen anticiperen. De veiligheidsmaatregelen worden besproken, het vrijwaringsformulier ingevuld en de hesjes en oordopjes verstrekt. De eerste locatie is de Tarzanbocht. Ik kies de NIKKOR 70-200mm f/2.8 om mee te beginnen. Het bereik is hier voldoende voor panning. Welk objectief je ook kiest, VR-sport instelling of niet, belangrijk is een stabiele houding om zo min mogelijk bewegingsonscherpte te krijgen. Deze houding stelt je tevens in staat om de camera vloeiend mee te trekken met de wagen.



Marjo heeft tijdens de workshop autosportfotografie de volgende Nikon-objectieven getest:
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR
AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR
AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

NIKKOR 70-200mm. F/2.8E FL ED VR


Panning geeft de dynamiek in de autosport goed weer, zeker als je daarbij de omgeving meeneemt, zoals vervagende reclameborden of een tribune met toeschouwers. Jarno leert ons de mogelijkheid om te pre-focussen op een plek waar de wagens langsrijden. Ik werk normaal altijd met autofocus (AF-C), dus dit is even wennen en vergt oefening.

Vanaf onze plek in de Tarzanbocht is een brandpuntafstand van 170mm mooi om de wagen goed in beeld te krijgen en iets van de achtergrond mee te nemen. Het objectief focust prima, is niet te zwaar en ligt prettig in de hand. Ook heeft het objectief een VR-sportstand. Er zijn verschillende meningen over wat beter is, mét of zonder VR fotograferen bij panning opnames met behulp van een monopod. De opnames zijn zowel in de VR-Off stand alsook in de VR Sportstand goed scherp. De zon staat achter ons, dus we hebben veel reflectie op de wagens. Aan de andere zijde van de bocht hebben we last van tegenlicht. Met tegenlicht is het moeilijker voor de autofocus om goed scherp te stellen. Zo min mogelijk lucht meenemen in je kadrering helpt. Over de kwaliteit van de NIKKOR 70-200mm f/2.8 ben ik zeer tevreden. Met een objectief met een groter zoombereik ben je echter flexibeler.



NIKKOR 500mm. f/5.6E PF ED VR


De brandpuntafstand van dit objectief is wennen als je normaal met een zoomobjectief fotografeert. Het is dan een uitdaging om auto én volger in een scherpe bocht vast te leggen. De juiste afstand bepalen tot je onderwerp en je positie is belangrijk. Tijdens het testen wisselen we regelmatig van objectief. Dat is telkens weer even wennen en daar is tijd voor nodig.

De 500mm stelt snel scherp en is ontzettend gaaf. Je hebt meteen heel veel in beeld en kijkt zo de wagen in - BAM! Anders dan bij panning opnames, maak je met de 500mm vooral opnames met een hogere sluitertijd.
De 500mm geeft prachtige beelden, heeft een snelle en goede focus en is niet te zwaar. Ik gebruik wel graag een monopod tijdens het fotograferen.



NIKKOR 300mm. F/4E PF ED VR


Een prettig, licht, handzaam en compact objectief dat breed toepasbaar is langs de baan. De focus is snel en goed en de beeldkwaliteit prima. Het objectief is minder lichtsterk dan de 70-200mm maar f/4 is nog steeds een mooi diafragma. Het helpt om wagens te kiezen die qua kleur contrastrijk zijn, om beter te kunnen focussen. Het bereik van 300mm is prettig op een circuit. Door het vaste brandpunt worden je foto's in de regel scherper dan met een zoomlens. Toch heb ik met de 70-200mm ook bijzonder scherpe opnames gemaakt en ik heb niet ervaren dat de 300mm scherpere beelden produceert. Met deze brandpuntafstand kun je mooi de omgeving meenemen en een gelaagdheid in je foto weergeven.



NIKKOR 24-70mm. F2.8E ED VR


Dit objectief heb ik in de pitboxen en in de pitstraat gebruikt. Mijn hoogst ingestelde ISO-waarde is 4000, hetgeen een goed resultaat levert. Scherpte en focus zijn prima.

Leermomenten


Wat ik vandaag geleerd heb is om te pre-focussen als alternatief op de autofocus. Ook heb ik geleerd om beter op te letten dat ik mijn monopod goed recht houd. Niet dat ik hem scheef houd, maar hij kan iets naar voren hellen als je geconcentreerd werkt en van de ene naar de andere wagen wisselt.



Conclusie


Alle objectieven leveren een super kwaliteit. Als ik de mate van detail vergelijk tussen het 300 en 500mm objectief dan levert de 500mm meer detail. Dat is te zien in het vergelijk tussen de koplampen van twee Porsches die beiden met f/8 gefotografeerd zijn. Met de 70-200mm heb ik geen vergelijkbare opname, maar de scherpte is fenomenaal! Zelfs met diafragma f/16 presteert de 70-200mm prima!

Over Marjo Linders

Mijn naam is Marjo Linders en ik woon in het mooie Zuid-Limburg. Mijn grote passie is autosportfotografie. Ook natuur en architectuur fotografeer ik graag. De passie voor autofotografie is ontstaan tijdens een fotografiecursus. Tijdens de cursus bezochten wij het automuseum in Brussel. Ik ben later met stilstaande wagens begonnen. Daarna ben ik naar het circuit gegaan om auto's ook in actie te fotograferen. Toen is er bij mij echt een knop omgegaan! Momenteel volg ik ook een opleiding in Photoshop. Fotobewerking is heel creatief en daar houd ik van. Passie is magisch. Als je gepassioneerd bent kun je heel veel bereiken.

Wil je meer foto's zien? Neem dan een kijkje op mijn Zoom.nl-profiel.

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »