Met Case Logic op stedentrip! - Review Case Logic Era Medium Backpack © artikel, review, klazina

14 mei 2019, 08:19

Klazina Hofstee ging samen met haar dochter op stedentrip naar Italië en testte daar de Case Logic Era Medium Backpack. Lees hier haar review hoe de tas is bevallen tijdens de reis!

Travel Light

Nog één nachtje slapen en dan vliegen mijn 16-jarige dochter en ik naar Italië! We gaan op zoek naar de oudheid: eerst naar Pompeï, daarna een paar dagen Rome. We reizen licht zoals dat heet met een budgetmaatschappij en alleen handbagage: een kleine koffer en één extra kleine tas.

Verstelbaar vak voor camera, lenzen en andere spulletjes

Om deze reden twijfel ik of ik mijn Panasonic Lumix GH4 mee zal nemen, want dan moet ik een cameratas meenemen en dat zou ten koste gaan van een 'gewone' extra tas. Alternatief is om alleen te fotograferen met mijn Iphone. Een goeie smartphone maakt tegenwoordig prima foto's, maar een DSLR is natuurlijk veel beter. De aloude twijfel tussen grootte en kwaliteit; en toen zag ik de oproep voor deze review. De Case Logic Era Medium Backpack lijkt me ideaal om mijn camera in te vervoeren en toch ook ruimte te houden voor andere spullen.

Plek voor reispapieren

Kleiner vak voor persoonlijke spullen

Eerst kijken of de backpack voldoet aan ons eerste vereiste: kan hij mee als extra tas in het vliegtuig? Volgens de bagagescan op de app van de vliegmaatschappij mag de tas mee. Hij is niet te groot, dus we gaan er voor. Op de rug, aan de binnenkant van de backpack zit de rits voor de cameraruimte. De camera past er prima in. Er is ruimte voor meerdere lenzen en een flitser. Aan de zijkant zit een riempje voor een klein statief. De flitser en statief laat ik thuis, mijn portretlens neem ik mee. Bij de camera in de verschillende vakjes stop ik ook nog diverse laders. Voor de rest is er ruimte voor een waterfles, paspoort en papieren, boeken en een leesbril. We're ready to go!

All set to go!

De vlucht

Voordeel van alleen handbagage en van tevoren inchecken is dat we vlot door alle formaliteiten van het vliegveld heen zoeven. Ik moet wel even de geheime achterkant van de tas openmaken. De beveiliging heeft meteen in de gaten dat de tas qua opbouw van compartimenten bijzonder is. Oh ja, de tas past keurig onder de vliegtuigstoel voor mij.

Binnen een paar uur zijn we geland in Rome. Eerst gaan we met een huurauto richting Pompeï.

Stilleven in Pompeï

Pompeï

Tjonge, wat was dit vroeger een grote stad! En, wat een rijkdom! De inwoners van Pompeï hadden geen schijn van kans toen de vulkaan Vesuvius tot uitbarsting kwam. Door het ongeluk wat hen trof, kunnen wij nu rondlopen in een stad bevroren in de tijd. Wat zouden de inwoners ervan vinden dat er 2000 jaar later zoveel toeristen naar hun stad komen?

DE CL Era Medium Backpack was in Pompeï!

De Case Logic fungeert vandaag als onze dagrugzak, gevuld met camera, flessen water, plattegronden en koekjes. Alles past er prima in. Voor zo'n lange dag slenteren vind ik hem niet perfect op de rug passen. Ik heb dan liever meer steun in de vorm van een extra band om de heupen, naast de schouderriemen. Ik krijg na lang dragen wat last van m'n schouders. Mijn dochter heeft hier geen last van. Zij vindt hem prima dragen.

Altijd ruimte voor koekjes houden

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Het grote voordeel van deze tas is dat het compartiment waar de camera in zit aan de binnenkant, tegen je rug, aan zit. Een ideale bescherming tegen zakkenrollers in drukke gebieden. Maar, dit voordeel is tegelijkertijd voor mij ook een nadeel: je moet steeds de tas van je rug halen en ergens neerleggen om je camera te pakken. Dit heeft voor mij tot gevolg dat ik de camera veel om mijn nek laat hangen, omdat ik het opbergen en tevoorschijn halen zo'n gedoe vind. En, dat is in zo'n stoffige stad als Pompeï niet ideaal.

Straatleven in Pompeï

De en-toen-begon-het-te-plenzen test

We hebben prima weer gehad op onze reis. Veel bewolking, maar dat is ideaal als je veel wilt bekijken. Maar, toen we in Rome op het Sint-Pietersplein aan kwamen begon het opeens te plenzen. In de rij voor de Sint-Pietersbasiliek kun je niet echt schuilen en een paraplu hadden we ook niet. Ik lees dat er andere fotorugzakken zijn met een extra regenhoesje, maar dat heeft dit model zover ik weet niet. Er zit in ieder geval geen hoesje bij. Ik had dat wel fijn gevonden, maar de backpack heeft zich goed gehouden in de regen. Ook het rugcompartiment is weer een voordeel. Je camera zit lekker veilig en droog tegen je rug aan genesteld.

Regen in Rome. Op de trap van de Friezenkerk naar het Sint-Pietersplein

De Zwitserse Garde in Vaticaanstad

Eindconclusie

Ik vind het een ideale tas om je camera in te vervoeren. Voor lange wandelingen mis ik wel wat extra steun voor de rug. Het snel even pakken van je camera is lastig door het rugcompartiment, maar daar wegen de voordelen van dit compartiment ruimschoots tegen op. Het grootste voordeel hiervan vind ik dat zakkenrollers niet snel hun slag kunnen slaan en je camera mee kunnen grissen. Een extra regenhoesje bij deze backpack voor onverwachtse forse regenbuien, zou ik wel fijn vinden. De extra ruimte voor persoonlijke spullen en waterflesjes is ideaal. Ik ben blij met deze backpack!

Het Forum Romanum

Over Klazina Hofstee

Klazina kocht toen ze 14 was haar eerste ritsratsklik-camera en is sindsdien verslingerd aan fotografie. Ze fotografeert zowel met haar Panasonic Lumix GH4 als haar Iphone.