Upload jouw foto's
Fotoseries finalisten SIGMA Talent Quest © Robert Smits

28 oktober 2019, 17:39

De strijd om de winst van de SIGMA Talent Quest is in volle gang. De drie finalisten hebben inmiddels allemaal een workshop gegeven over hun eigen expertise. Daarnaast zijn ze allemaal aan de slag gegaan met het maken van een fotoserie met een bijzondere opdracht: maak een serie van 3 foto's met het Japanse thema 'wabi-sabi'.

Dit is een samenwerking met SIGMA. Lees hier wat dit betekent.

Fotoserie van Thirsa Nijwening

Wabi-sabi is een begrip met vele invalshoeken. Het meest voorkomende voorbeeld van wabi-sabi in de Japanse cultuur is de theeceremonie en de handgemaakte theekopjes die hiervoor gebruikt worden. Iets wat handgemaakt is, zal nooit volledig perfect zijn. Om mijn eigen serie uit te werken heb ik hier inspiratie vandaan gehaald en mijn eigen draai gegeven aan het werken met wabi-sabi.


Theeceremonie

Lees hier meer over de opdracht en de objectieven die Thirsa en de andere twee finalisten mee hebben gekregen voor hun fotoserie.
Wie is Thirsa Nijwening?

Mijn naam Thirsa, ik ben 24 jaar en werkzaam als fotograaf en retoucher. Ik fotografeer met name portretten, waarbij ik het liefst gebruikmaak van natuurlijk licht. Mijn werk kenmerkt zich voornamelijk door eenvoud.
Benieuwd naar de workshop die ik heb gegeven? Bekijk hier de video, foto's en ervaringen van de deelnemers.

Japanse invloeden zijn een grote inspiratie binnen mijn fotografie en zodoende was ik er al vrij snel over uit dat ik dit ook naar voren wilde laten komen in mijn serie voor SIGMA. Met een tas gevuld met prachtig glaswerk van SIGMA, reisde ik af naar Tokyo, Japan. Het idee voor de serie was al in grote lijnen vormgegeven in mijn hoofd, maar eenmaal in de stad aangekomen was het vooral een kwestie van locaties zoeken, styling regelen en uiteraard het juiste team samenstellen.


Locatie scouten

De keuze om kimono als leidraad te gebruiken in mijn serie komt voort uit een aantal aspecten van wabi-sabi. Wabi-sabi kan in theorie onderverdeeld worden in zeven basisbegrippen, waarvan ik de focus heb gelegd op fukinsei (asymmetrie, onregelmatigheid), shibumi (schoonheid in ingetogenheid) en yugen (subtiele elegantie). De kimono die gebruikt is voor de shoot is handgeverfd en hierdoor een uniek exemplaar. Het zal misschien geen perfecte print zijn, maar hierdoor is het mooi in zijn imperfectie. Richard Powell schreef het boek 'Wabi Sabi Simple' en geeft hierin aan dat het begrip in het dagelijks leven wordt toegepast door het bewonderen van complexiteit, maar tegelijkertijd ook door eenvoud te waarderen. Waar kimono op zichzelf een eenvoud is in het dragen en de subtiele elegantie die het met zich meedraagt, is het proces voor het dragen ontzettend gecompliceerd.


Detailfoto kimono

De gekozen locatie is ook een afspiegeling van dit begrip. Nezu Shrine is in 1705 opgericht en hoewel het goed onderhouden wordt, is het verweer en de imperfectie van geschilderde stukken goed zichtbaar. Daarnaast is Nezu Shrine een van de minder bekende shrines in Tokyo, maar als je dit vergelijkt met bepaalde andere traditionele tempels of shrines, zit daar juist de kracht in van het intieme karakter in deze gigantische stad.


Locatie scouten

Om de eenvoud in stand te houden is de serie geschoten zonder enige vorm van extra licht of attributen. Voor mij zit eenvoud in het gebruik van natuurlijk licht, het niet krampachtig sturen van het model maar ook door te werken met wat er aanwezig is. Op het moment van fotograferen was het tussen 15:45 en 16:15 uur en al bijna donker. Hierdoor heb ik de lichtsterkte en de brandpuntsafstanden van de objectieven volledig kunnen benutten. De grootste uitdaging voor mij was het werken met de 14-24mm, wat een ongebruikelijk objectief is wanneer je voornamelijk met portretten en modellen werkt.

Het selecteren van de beelden was ook een uitdaging, omdat ik naast het thema ook een diversiteit aan werk met de verschillende objectieven naar voren wilde laten komen. Waar ik zelf gewend ben om met een 24-70mm en 70-200mm te werken, moesten de drie beelden ook een geheel vormen. Zodoende heb ik gekeken naar de locatie, het standpunt, de expressies van het model en de lichtinval.

De serie



Foto 1 uit de serie van Thirsa (klik op de foto om te vergroten)
SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports



Foto 2 uit de serie van Thirsa (klik op de foto om te vergroten)
SIGMA 24-70mm F2.8 DG OS HSM | Art



Foto 3 uit de serie van Thirsa (klik op de foto om te vergroten)
SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM | Art


Zoals wabi-sabi al zegt: niks is perfect. Een fotoserie heeft voor mij nadat deze 'af' is altijd nog wel aspecten waar ik zelf misschien later nog verbeterpunten in zie. Maar dat is ook een aspect wat ons, als fotograaf, misschien wel onderscheidt en typeert als creatief. De wil om meer te leren en ons werk continue te blijven verbeteren, is in dat opzicht al een wabi-sabi aspect binnen ons eigen vakgebied. Fotografie is soms puur in de eenvoud van het vastleggen van beeld, maar de complexiteit die hiermee gepaard gaat wordt ook niet vergeten. Niets is ooit af en perfect, maar het accepteren van dat feit is ook iets waar ik persoonlijk weer kracht en inspiratie uit haal.

Tot slot


Het traject van de SIGMA Talent Quest was voor mij een uitdaging om mijn eigen creativiteit en werk weer op een nieuwe manier te bekijken. Niet alleen de opdrachten die bij de Talent Quest kwamen kijken, maar ook de deelnemers van de workshop met hun eigen visies, het team waar ik in Japan mee gewerkt heb en het gebruik van nieuwe objectieven zijn allemaal punten waar ik mijn eigen leermomenten vandaan heb mogen halen. Het was een prachtige ervaring om op deze manier met dit merk te mogen samenwerken.

Credits:
Model: Lili Johansson
MUA: Marisa Tipkanok
Styling: Anji Salz (SALZ TOKYO)

Bekijk ook de fotoserie van finalisten Jolien Kramer en Robert Smits.

« vorige 1 2 3 4 volgende »