Upload jouw foto's
Naar Urk met SIGMA: verhalen liggen op straat © Pieter de Jong

7 november 2019, 12:10

Waar de een iets ziet als oude troep, ziet de ander er de schoonheid van in. Fotograaf Jolien Kramer nam vijf Zoomers mee door de straten van haar thuisbasis Urk, om op een nieuwe manier te kijken naar de alledaagse dingen waar je normaal aan voorbij zou lopen. Achter afval en verval schuilt een verhaal van wat was, én een kans dit om te zetten in kunstzinnige fotografie.

Dit is een samenwerking met SIGMA. Lees hier wat dit betekent.

Review van Pieter de Jong

Nog enigszins verdoofd druk ik mijn wekker uit. Ik sta op tijd op. Met een dubbele koffie vertrek ik, de ochtendspits trotserend, op weg naar Urk. Het is een echte herfstdag, regen en zon wisselen elkaar in rap tempo af. Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee wat we precies gaan doen. In de uitnodiging staat: 'je gaat op zoek met fotograaf Jolien Kramer naar verhalen op straat'. Ik hoef slechts mijn camera mee te brengen, voor de lenzen wordt gezorgd door SIGMA.

In Urk meld ik me bij het Oude Raadhuis en ontmoet ik de rest van het gezelschap. Na een korte kennismaking trapt Jolien de dag af. Ze vertelt over haar passie voor fotograferen en geeft een toelichting op haar portfolio. Het is de bedoeling dat we vandaag anders leren kijken. We gaan op zoek naar objecten die achteloos zijn achtergelaten. Dingen die ooit een andere functie hebben gehad. Imperfectie en vergankelijkheid.


Ik zie door de takken van een boom de zon schijnen en een paar oude wasknijpers met spinrag op de voorgrond. Een mooie kans om de bokeh van de 40mm te proberen. De 9 afgeronde lamellen geven naar mijn idee een mooi beeld.
Foto: Pieter de Jong
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 1,4 • 1/1250 SEC • 40 MM


Wabi Sabi


Al snel valt de term Wabi Sabi. Uhm? Ja dat zoek ik dus even snel op. Wabi Sabi bestaat al lang en gaat over de dingen weglaten, de schoonheid van imperfectie, niet compleet zijn en de kracht van vergankelijkheid. Naast dat het een levensfilosofie is, zie je Wabi Sabi veel toegepast in kunst, ontwerpen en literatuur. Kenmerken hiervan zijn onvolmaakte patronen, het minimalisme, en werken met verschillende structuren en vormen. Wabi Sabi kent een grote voorliefde voor de natuur en haar bijbehorende processen zoals ouder worden. Voorbeelden van de schoonheid van veroudering zijn een knoest op een boom, patronen van corrosie, of verweerde muren.

De opdracht


De opdracht die we krijgen is al volgt: Maak een serie van 5 foto's; gebruik licht, compositie en emotie. We mogen van standpunt veranderen, maar we mogen niks aanraken. Het is de bedoeling dat we in de nabewerking de foto's niet meer croppen. Met andere woorden, Jolien vraagt aan ons om heel goed te kijken naar de kadrering bij het nemen van de foto. Voor mij als hobby fotograaf is dat best wennen (blijkt later). Normaliter, als ik aan het rondstruinen ben in de stad, heb ik namelijk een zoomlens op mijn camera. Dit geeft mij de mogelijkheid om een ruimer kader aan te houden en in de nabewerking de compositie nog wat te verbeteren.


Foto: Pieter de Jong
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 180 • F 4,5 • 1/40 SEC • 40 MM


De SIGMA-objectieven


Op tafel staan nogal wat objectieven. Passend bij onze camera's heeft SIGMA gezorgd voor een set van vier objectieven om uit te proberen: alle vier prime-objectieven (met een vaste brandpuntsafstand). Het zijn de 28mm, 35mm, 40mm en 50mm F1.4. Wat mij meteen opvalt is het formaat. Voor prime-objectieven ogen ze fors. Als je ze oppakt voel je de robuustheid. De objectieven hebben slechts een knopje om de AF/MF in te stellen. Een stabilisatiefunctie zit niet op deze objectieven. De scherpstelring draait solide, en werkt nauwkeurig.

De objectieven die Pieter getest heeft:
SIGMA 50mm F1.4 DG HSM | Art
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art


Op verschillende plaatsen in Urk zie ik naast de vuilcontainers koffers staan. Heeft een hele wijk in Urk soms allemaal een koffer gewonnen?
Foto: Pieter de Jong
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 4,5 • 1/50 SEC • 40 MM


Details met de 50mm F1.4


We lopen een rondje door Urk . Terwijl Jolien dingen aanwijst, gaan we allemaal aan de slag. Ik begin met de 50mm. Ik heb nog steeds geen plan en laat me leiden door wat er op mijn pad komt. Ik realiseer me dat even uitzoomen om een wat ruimer kader te pakken er niet bij is. Om steeds van objectief te wisselen zie ik ook niet zo zitten. Al snel besef ik me dat je met een prime-objectief met een veel bewuster doel op pad moet gaan en anders moet gaan kijken. Met deze wetenschap ga ik op zoek naar details, dat past het best bij de opdracht. Persoonlijk hou ik wel van foto's met een kleinere scherptediepte. Door te spelen met een vage voor- of achtergrond kun je echt de aandacht op het juiste punt leggen. Ik merk dat het met F1.4 oppassen is om de scherpte op de juiste plek te leggen.

Als het begint te regenen moeten we schuilen. Onder een boot op de werf is het droog. Hier tref ik bakjes verf en rollers aan. De boot is net geschilderd en de eerste serie heb ik meteen gemaakt.


Foto: Pieter de Jong
SIGMA 50mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 2,2 • 1/320 SEC • 50 MM


Het blijft regenen en we mogen schuilen in de schuur van Stichting Urker Botter. In de schuur lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Er wordt onmiddellijk koffie geschonken. Ik probeer de warme sfeer te vangen en richt me op het oude gereedschap.

De steegjes in met de 40mm F1.4


Na de lunch verwissel ik de 50mm voor de 40mm en wandelen we door de steegjes van Urk. Jaap, de gids, zit vol verhalen en doet verwoede pogingen om ons bij elkaar te houden. Dat valt niet mee, want iedereen is op zoek naar dat ene plaatje. Ik merk dat het ruimere kader van de 40mm in de steegjes prettiger werkt dan de 50mm. Dit bevestigt nogmaals dat een prime-objectief een bewuste keuze vraagt van wat je ermee wilt gaan vastleggen. Jaap wijst ons op de beschermde muurvaren die zich op diverse plaatsen heeft genesteld.


Foto: Pieter de Jong
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 2,8 • 1/60 SEC • 40 MM


In mijn enthousiasme vergeet ik in de middag wederom om van objectief te wisselen en heb dus maar twee verschillende uitgeprobeerd. Het was erg leuk om door de ogen van een ander naar Urk te kijken. Er ligt inderdaad overal wel een verhaal op straat.

Over Pieter de Jong

Mijn naam is Pieter de Jong en ik kom uit Eindhoven. Sinds 2,5 jaar ben begonnen om me te verdiepen in fotografie. Inmiddels is fotograferen een van mijn hobby's. Ik fotografeer met een Nikon D750. Qua portfolio heb ik geen specifieke keuze gemaakt, omdat ik heel veel genres eenvoudigweg te leuk vind.

Wil je meer foto's zien van Pieter? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl-profiel.

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »