Upload jouw foto's
Naar Urk met SIGMA: verhalen liggen op straat © Pieter de Jong

7 november 2019, 12:10

Waar de een iets ziet als oude troep, ziet de ander er de schoonheid van in. Fotograaf Jolien Kramer nam vijf Zoomers mee door de straten van haar thuisbasis Urk, om op een nieuwe manier te kijken naar de alledaagse dingen waar je normaal aan voorbij zou lopen. Achter afval en verval schuilt een verhaal van wat was, én een kans dit om te zetten in kunstzinnige fotografie.

Dit is een samenwerking met SIGMA. Lees hier wat dit betekent.

Review van Gijs Roerdinkholder

Samen met vier andere enthousiaste fotografen volg ik de workshop van Jolien Kramer. Het decor: Urk! Tijdens de workshop fotograferen we voorwerpen die zijn weggegooid of zijn achtergelaten op straat. Deze voorwerpen vertellen stuk voor stuk een verhaal, een verhaal over de persoon die ze weggooide of achterliet.

Ik fotografeer graag tijdens het reizen en in Nederland fotografeer ik graag (stads)landschappen. Daarbij laat ik de wereld, in mijn optiek, zo puur mogelijk zien.
Reisfoto's van prachtige landschappen zijn al snel interessant, simpelweg omdat het prachtige landschappen zijn.

Conceptuele fotografie is nieuw voor mij. Ik vind het dan ook een uitdaging om boeiende foto's te maken van weggegooide of achtergelaten voorwerpen waar ik normaal aan voorbij loop. Een bijkomend voordeel van vandaag: we mogen een viertal SIGMA Art-objectieven testen!


Deze woning lijkt niet bewoond. De voordeur en het keukenraam zitten onder het spinrag. De voordeur is al lange tijd niet meer open geweest. Het lege glas, bord en keukenlicht vertellen wat anders. Wie woont hier? Komt de bewoner nog wel eens buiten?
Foto: Gijs Roerdinkholder
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/13 SEC • 40 MM

Eerste indruk


De SIGMA Art-objectieven staan klaar op tafel. Ik kan vandaag fotograferen met de 28mm, 35mm, 40mm en 50mm. Alle objectieven zijn erg lichtsterk en hebben een maximaal diafragma van F1.4. Het zijn vrij grote en zware objectieven en vooral de 40mm is aan de forse kant. De objectieven zijn erg stevig en er is niets van plastic. Wat mij ook direct opvalt is dat alle vier de objectieven een zonnekap met een lock hebben. De workshop bestaat uit twee delen en ik besluit als eerste de 35mm en 50mm mee te nemen.


Dit boeket heeft zijn beste tijd gehad. De bloemen zijn verlept en het water is bruin. Waarom staat dit boeket hier? Was het boeket binnen klaar en is het buiten neergezet om weg te gooien? Of stond het boeket altijd al buiten om de voorzijde van de woning op te vrolijken? Was er iemand jarig? Is er iemand geslaagd? Was het tijd om sorry te zeggen, of is het boeket gekocht om van te genieten?
Foto: Gijs Roerdinkholder
SIGMA 50mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/320 SEC • 50 MM


35mm


Ik vind 35mm altijd een fijne brandpuntsafstand. Op een fullframe camera komt deze beeldhoek dichtbij het menselijk oog. Terwijl we door Urk lopen merk ik van begin af aan al dat ik op een hele andere manier naar de omgeving kijk. Jolien geeft regelmatig aan wat ze ziet en hoe ze dit interpreteert. Ik merk dat ik het leuk vind om op deze manier door Urk te lopen. Mijn oog valt op een paar kassabonnen. Ik besluit naar de datum te kijken en het valt mij op dat de kassabonnen dateren van respectievelijk 25 juli 2013 en 8 december 2011. De kassabonnen mogen dan al oud zijn, ze liggen overduidelijk nog niet zo lang op straat. Ik ben direct nieuwsgierig! Hoe zijn de kassabonnen hier terechtgekomen? Op een kassabon staat een bestelling van drie koppen koffie. Heeft iemand drie koppen gehad, of heeft iemand met bekenden een kop koffie gedronken?


Foto: Gijs Roerdinkholder
SIGMA 35mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 160 • F 2,6 • 1/1600 SEC • 35 MM


De beeldhoek van de 35mm is fijn. Fotograferen met een vaste brandpuntafstand blijft altijd wennen. 'Inzoomen' doe je immers met je voeten. Het is belangrijk om direct te compositie te bepalen. Scherpstellen gaat snel en is nagenoeg geruisloos. De 35mm is een fijn allround objectief.

50mm


Vervolgens stap ik over op de 50mm. Ik merk dat ik met dit objectief wat minder uit de voeten kom. Ook dit is een fijn objectief, maar met deze beeldhoek is het soms lastig om in kleine ruimtes alles in beeld te krijgen. Mijn oog valt op een oude koffer die bij het grofvuil staat. De koffer intrigeert mij. Als liefhebber van verre reizen spreken reisverhalen mij erg aan. Van wie was deze koffer? Waar is deze koffer allemaal geweest? Dit is mogelijk letterlijk een koffer vol prachtige reisverhalen en mooie anekdotes.


Foto: Gijs Roerdinkholder
SIGMA 50mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 5,6 • 1/40 SEC • 50 MM


28mm


Na het fotograferen met de 50mm stap ik over op de 28mm. Dit is vergeleken met de 35mm en de 50mm de langste en het zwaarste objectief. Maar zodra ik ermee aan het fotograferen ben maakt mij het formaat niets meer uit! 28mm is geen extreme maar een subtiele groothoek. Alles komt makkelijk in beeld. Het scherpstellen gaat net als bij de andere objectieven snel en geruisloos. De foto's zijn super scherp! Dit is een perfecte lens voor architectuur- en interieurfotografie. De vervorming is minimaal en door een maximaal diafragma van F1.4 kun je er goed binnen mee fotograferen.

40mm


Als laatste kies ik de 40mm. Ik ben wat sceptisch. 40mm is een wat vreemde eend in de bijt. Binnen de fotografie is 40mm minder gebruikelijk. Met 1200 gram is het een zwaar objectief. Ik ben positief verrast. Ondanks dat het een groot objectief is, vind ik het een fijne beeldhoek. Net wat krapper dan de 35mm maar beduidend weider dan de 50mm.


Een boeket bij het vissersmonument in Urk. Het vissersmonument is ter nagedachtenis aan de vissers uit Urk die niet meer thuiskwamen. Voor wie is dit boeket en door wie is het boeket neergelegd? Wat was de relatie tussen deze personen?
Foto: Gijs Roerdinkholder
SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art
ISO 100 • F 9 • 1/100 SEC • 40 MM


Conclusie


De workshop van Jolien Kramer is voor mij zeker inspirerend geweest. Het is leuk om met een andere blik om je heen te kijken. De foto's afzonderlijk vind ik esthetisch niet heel mooi. Echter in combinatie met het verhaal kunnen het wel sterke foto's zijn.

De objectieven van SIGMA zijn fantastisch om mee te fotograferen. De objectieven zijn best groot en zwaar, maar dit weegt wat mij betreft niet op tegen de voordelen: de objectieven stellen snel en geruisloos scherp, ze zijn erg lichtsterk en de foto's zijn ragscherp. Door middel van een knop op het objectief kan je snel schakelen tussen handmatig en automatisch scherpstellen. Ook vind je aan de buitenkant van het objectief een scherptediepteschaal.

Prijstechnisch zijn ze ook goed betaalbaar, vooral als je dat afzet tegen vergelijkbare objectieven van de afzonderlijke cameramerken. Zeker voor onderwerpen als architectuur- en interieurfotografie, reportages en portretfotografie zijn dit erg geschikte objectieven!

Over Gijs Roerdinkholder

In 2012 kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera. Ik ben gelijk begonnen met een basiscursus fotografie om de basisprincipes onder de knie te krijgen. Door het bekijken van tutorials op het internet en het lezen van boeken heb ik mijzelf verder ontwikkeld.
Fotografie en reizen zijn mijn grote passies en laat dit nu een perfecte combinatie zijn. Naast reisfotografie houd ik van straatfotografie en het fotograferen van (stads)landschappen.
Deze workshop was voor mij erg uitdagend! Je hebt een hele andere kijk op de wereld nodig om van achtergelaten spullen boeiende foto's te maken en een verhaal over te brengen. Dit was voor mij een unieke mogelijkheid om hier mee te oefenen!

Wil je meer foto's zien van Gijs? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl-profiel of Instagram @gijs.1985.

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »