Upload jouw foto's
De Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD op reis door Portugal  © review, tamron, gijs

7 november 2019, 10:23

Gijs Roerdinkholder wilde ontzettend graag de Tamron 18-400mm testen op zijn Sony FE camera, maar dit objectief is er alleen voor Canon en Nikon APS-C camera's. Gezien zijn fotogenieke reisbestemming is er een uitzondering gemaakt en testte hij de nieuwe Tamron 17-28mm met Sony FE mount tijdens zijn reis naar Portugal, welke hij bestempelt als een fantastische ultra-groothoeklens. Benieuwd naar zijn ervaringen? Lees dan snel verder!

Dit is een samenwerking met Tamron. Lees hier wat dit betekent.

Voor Zoom.nl mag ik de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD (Sony FE) testen. Dit objectief komt uitstekend van pas tijdens een vakantie naar Portugal. Met familie verblijven we een week in Colares, op ongeveer 40 kilometer van Lissabon aan de Portugese westkust. De prachtige Portugese kust en het fotogenieke Lissabon ontlenen zich goed voor dit ultra-groothoek objectief.


ISO100 | 20mm | F 5.0 | 1/200e
De ruige Portugese kust laat zich goed fotograferen met de Tamron 17-28mm. Met een groter diafragma wordt het onderwerp ragscherp.

Eerste indruk van de Tamron 17-28mm

Enigszins verbaasd neem ik het objectief in ontvangst. Het pakket is erg licht. Ik verwachtte een zwaarder pakket, maar niets was minder waar. De Tamron 17-28mm F2.8 is een erg licht en compact objectief. Met een gewicht van 420 gram en een lengte van 9,9 cm is het objectief goed in balans met mijn body, de Sony A7III.


ISO100 | 17mm | F 9 | 1/320e
De ruige Portugese kust laat zich goed fotograferen met de Tamron 17-28mm. Met een diafragma van 9 is het beeld tot aan de randen scherp.

Het objectief voelt prima aan door het gebruik van speciale metaallegeringen licht van gewicht. Met een metalen bayonet en talloze spatwater en vuilwerende afdichtingen, heeft Tamron geen compromis hoeven te sluiten om een ultra-groothoek object van 420 gram te fabriceren. In- en uitzoomen gaat goed. Het objectief verandert daarbij niet van formaat. Er zitten verder geen functionaliteiten op het objectief zoals een AF/MF knop, omdat de Tamron 17-28mm de DMF functie van Sony ondersteunt. Voor mij is het een degelijk 'no nonsense' objectief.

Ik maak binnen direct een aantal testfoto's. Dit gaat uitstekend door zijn laag in te stellen F/2.8 diafragma. Dit objectief is erg geschikt voor landschaps- en architectuurfotografie en ik kan dan ook niet wachten om in Portugal te fotograferen.


ISO100 | 20mm | F 11 | 1/50e
De ruige Portugese kust laat zich goed fotograferen met de Tamron 17-28mm. Met een diafragma van 11 is het beeld tot aan de randen scherp.

De eerste foto's

De ruige kust tussen Colares en Cascais is prachtig. Hoge kliffen, beukende golven en mooie zandstranden. Elke stop is weer fotogeniek. Ik kan de weidse kust goed vast leggen door de enorme groothoek. Met een diafragma van 11 maak ik de eerste foto's. De kleuren zijn levendig en contrastrijk. De scherpte is uitstekend en is ook in de uiterste hoeken is de foto scherp. Ondanks de ultra-groothoek zie ik geen extreme vertekening.


Foto links: ISO100 | 17mm | F 11 | 1/200e
Boca de Inferno - de ruige Portugese kust laat zich goed fotograferen met de Tamron 17-28mm. Met een diafragma van 11 is het beeld tot aan de randen scherp.

Foto rechts: ISO100 | 17mm | F 5.6 | 1/320e
De ruige Portugese kust laat zich goed fotograferen met de Tamron 17-28mm. Met een diafragma van 11 is het beeld tot aan de randen scherp.

Sintra

Naast het fotograferen van landschappen is dit objectief ook erg geschikt om architectuur en stadslandschappen te fotograferen. Het 'Paleis van Pena' in Sintra en het historische centrum van Sintra zijn leuk om met dit objectief te fotograferen. Door zijn grote beeldhoek kan ik veel in één foto vastleggen.


ISO100 | 17mm | F 11 | 1/320e
Het Paleis van Pena - Dit objectief is perfect voor het vastleggen van een historisch kasteel. Voor detailfoto's is dit niet altijd een geschikte lens.

Ik fotografeer voornamelijk op 17mm en 28mm. Bij een weidse omgeving wil ik zo veel mogelijk vastleggen. Storende elementen aan de zijkant van het kader kan ik prima verwijderen met het crop gereedschap. Wanneer ik wil 'inzoomen' kies ik voor 28mm. Door de range van 17-28mm mis ik zo nu en dan wel wat meer zoom om details vast te leggen zonder daarvoor er naartoe hoeven te lopen. De Tamron 28-75mm Di III RXD is daarvoor de ideale aanvulling..


ISO320 | 17mm | F 9 | 1/100e
Een van de stadspoorten op het Praça do Comércio. De Tamron 17-28mm is erg geschikt voor historische architectuur.


Foto links: ISO100 | 17mm | F 11 | 1/100e
Padrão dos Descobrimentos - Grote monumenten zijn gemakkelijk te fotograferen. Door de grote beeldhoek kan je zelfs van relatief dichtbij veel in beeld krijgen.

Foto rechts: ISO320 | 17mm | F 9 | 1/320e
Het standbeeld van Josef I op het Praça do Comércio. Weidse pleinen zijn goed te fotograferen met dit objectief.

Lissabon

Door de groothoek is de architectuur in Lissabon goed te fotograferen. Gebouwen en monumenten passen gemakkelijk in het kader. Ook als het langzaam begint te schemeren, kan ik blijven fotograferen. Door de lichtsterkte van F2.8 kan ik uit de hand blijven fotograferen. Close-up portretten zijn lastig met dit objectief. Daarvoor vind ik de maximale brandpuntafstand te klein. Dit objectief is wel erg geschikt om mensen te fotograferen tijdens het 'bezig zijn'. Door de grote beeldhoek kan je wat context mee geven aan de foto. Het scherpstellen gaat erg snel en is geruisloos. Ook een functie zoals gezichtsherkenning werkt goed in combinatie met de Tamron 17-28mm.


ISO100 | 17mm | F 11 | 1/50e
Met dit objectief kan je goed steden fotograferen. Gebouwen en monumenten zijn gemakkelijk vast te leggen dankzij zijn ultra-groothoek


Foto links: ISO100 | 28mm | F 8 | 1/60e
Een straatbeeld in Lissabon. Door de groothoek kan je goed de architectuur en het stadsleven in steden fotograferen.

Foto rechts: ISO100 | 28mm | F 5.6 | 1/100e
Een straatbeeld in Lissabon. Door de groothoek kan je goed mensen fotograferen en daarbij wat van de omgeving laten zien om context mee te geven.

Astro-fotografie

Ik had mij voorgenomen om de Melkweg te fotograferen met dit objectief. Door de weidse beeldhoek en het lage diafragma is dit objectief erg geschikt voor astro-fotogafie. Cabo da Roca, het meest westelijke punt van Europa is hier perfect voor. In oktober staat de Melkweg laat in de avond pal op het Westen. Ik was net op tijd en wist voor dat het bewolkt werd een foto te maken van de Melkweg. Ik raad elke liefhebber van astro-fotografie dit objectief aan.


ISO1600 | 17mm | F 8 | 1/60e
Cabo da Roca - Met een diafragma van F2.8 is het objectief erg lichtsterk en daarmee uitermate geschikt voor Astro-fotografie. Handmatig scherpstellen gaat goed.

De laatste foto's

De laatste avond besluit ik om nog even te kijken naar de zonsondergang op het Praia das Maçãs in Colares. Ik maak onder andere een Panorama foto van vier foto's en fotografeer de zee met een 6 stops ND filter. Met een filterformaat van 67cm zijn filters ook goedkoper.


ISO200 | 17mm | F 11 | 1/30e (Panorama van 4 foto's in de landschapsstand)
Een panorama vanaf het Praia das Maçãs bij zonsondergang.


ISO50 | 28mm | F 11 | 30 sec. (6 stops ND filter)
Het Praia das Maçãs bij zonsondergang met een 6 stops NF filter. Door de kleine filter maat van 67mm zijn de filters goedkoper.

Conclusie

De Tamron 17-28mm F2.8 is een fantastische ultra-groothoeklens. Het is een licht en compact objectief en is goed in balans op een Sony A7III. De foto's zijn levendig, contrastrijk en tot in de uiterste hoeken scherp. Scherpstellen gaat snel en is geruisloos. Ook voor videografie is dit erg nuttig.

Ik zou de Tamron 17-28mm F2.8 wel samen met een zoomlens in mijn fototas stoppen. Bij vlagen mistte ik de mogelijkheid om te zoomen, om een detail of portret te fotograferen. De prijs is erg goed! De vergelijkbare Sony 16-35mm F2.8 is maar liefst 1600,- euro duurder. Zeker voor onderwerpen als (stads)landschappen, architectuur en astro-fotografie is dit een super objectief! Tamron Nederland en Zoom.nl, bedankt voor het testen van dit objectief!


ISO500 | 28mm | F 3.2 | 1/100e
Een straatbeeld in Lissabon. Door de groothoek kan je goed mensen fotograferen en daarbij wat van de omgeving laten zien om context mee te geven.

Over Gijs Roerdinkholder
In 2012 kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera. Ik ben gelijk begonnen met een basiscursus fotografie om de basisprincipes onder de knie te krijgen. Door het bekijken van tutorials op het internet en het lezen van boeken heb ik mijzelf verder ontwikkeld. Fotografie en reizen zijn mijn grote passies en laat dit nu een perfecte combinatie zijn. Naast reisfotografie houd ik van straatfotografie en het fotograferen van (stads)landschappen. Je kan mijn foto's terugvinden op instagram: @gijs.1985.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn