Upload jouw foto's
Sneller dan het licht  © Marjo linders

6 februari 2020, 13:00

Terwijl fotograaf Marjo Linders een afgelegen loods in de bossen bij Apeldoorn binnenstapt, geeft de gloed van het laatste daglicht een warme tint aan het ijskoude gebouw. De gevoelstemperatuur ligt rond het vriespunt. Marjo weet nog niet wat ze hier mag fotograferen. Midden in de lege ruimte staat de doos met daarin de LUMIX S1 en de vijfde en laatste One Shot-opdracht. Terwijl ze de brief pakt, klinkt het gegrom van een V8 Ford Mustang GT. De lichten gaan uit en de opdracht is duidelijk: een bijzondere automotive-foto zoals ze die nog nooit eerder heeft gemaakt. In het donker, met behulp van lightpainting.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Panasonic.

Na een reis van zo'n tweeënhalf uur komt Marjo aan op het Zwitsal-terrein in Apeldoorn. Ze leest de brief die voor haar ligt met de opdracht:

'Beste Marjo,

Gefeliciteerd, jij bent uitgekozen om deel te nemen aan Panasonic One Shot. Vandaag staat alles in het teken van één foto. In deze afgelegen loods ga je aan de slag met autofotografie, in het donker. De lichtbron ...? Die ga je vandaag zelf creëren met behulp van deze Pixelstick.

Jouw One Shot-missie voor vandaag: maak een unieke autofoto waarbij je de compositie tot leven brengt met licht en kleur. Vanavond ben je weer thuis, met jouw unieke automotive One Shot. Heel veel succes!

Zoom.nl & Panasonic'

Marjo heeft de opdracht nog maar net gelezen of er weerklinkt een razend gebulder achter haar, afkomstig van het 'model' dat ze vandaag gaat fotograferen. Nog voordat ze zich heeft omgedraaid, weet ze het al: 'Dit is een V8-motor - ik denk een Mustang. Wat gaaf!' En inderdaad: achter haar komt langzaam een zwarte Mustang met oranje details de loods binnenrijden. 'Wat een mooie wagen! Die heb ik thuis niet voor de deur staan', zegt ze lachend.

Schilderen met licht

Ondanks de duisternis zie je nog goed de structuur van het industriële gebouw waar Marjo haar One Shot gaat maken. 'Het is een hele fotogenieke locatie op zich. De auto past mooi in de ruimte, maar vormt daarmee ook weer een contrast. Hij springt er in ieder geval goed uit.'

De One Shot van Marjo speelt zich niet voor niets af in deze duistere loods. Het is namelijk de bedoeling dat we gaan 'schilderen met licht' met behulp van een Pixelstick. Dit is een langwerpige buis met daarin 200 ledlampjes op een rij, goed voor meer dan 16 miljoen kleuren. Met een Pixelstick kun je gemakkelijk lightpainting, ook wel luminografie genoemd, toepassen in je foto's.
Tijd om het model van Marjo uit te lichten met behulp van de Pixelstick. Omdat we vandaag een One Shot gaan maken met lightpainting, maakt Marjo gebruik van een lange sluitertijd van soms wel twintig seconden of meer. 'Doordat we een langere sluitertijd gebruiken, kunnen we echt gaan schilderen met het licht, aangezien dit voor langere tijd geregistreerd wordt door de sensor van de camera en uiteindelijk in één foto terechtkomt. Ik wil graag blauw en oranje licht gebruiken om de auto mooi uit te lichten. Die kleuren passen bij de kleurtinten die al op de auto aanwezig zijn. Ik zie al gelijk dat de kleuren prachtig weerkaatsen in de zwarte lak van de auto. Ik ben benieuwd wat voor patronen we allemaal kunnen creëren!'


MARJO LINDERS, MARJOLINDERS.ZOOM.NL PANASONIC LUMIX S1 · ISO 800 · F 7.1 · 20 SEC · 32 MM

Nadat Marjo de S1 goed heeft ingesteld, is het tijd om de Pixelstick onder de knie te krijgen. 'In het begin hebben we geprobeerd om veel verschillende soorten vormen te creëren met de Pixelstick. Ik vind het mooi om bogen te maken over de auto heen, zodat de vorm van de auto goed tot zijn recht komt in de donkere ruimte.' Vervolgens wordt druk heen en weer gerend door de ruimte om tot de mooiste lichtschilderingen te komen. Het draaien met de lichtbalk levert bijzondere figuren op. 'We experimenteren vooral met het creëren van diepte in de ruimte en proberen verschillende plaatsen in de hal uit om de lightpaintings te maken. Ik heb verschillende perspectieven uitgeprobeerd om de lightpainting in terug te laten komen, zowel groothoek- als detailfoto's. We kiezen daarbij voor een klein diafragma van bijvoorbeeld F 8, om alles van voor tot achter in het beeld scherp te krijgen.'

Prestaties bij weinig licht

Het is maar goed dat Marjo vandaag beschikt over de Panasonic LUMIX S1. 'In deze donkere omgeving is het fijn dat de camera zo goed presteert bij weinig licht. De scherpte van de beelden vind ik super, voor zover ik het tot nu toe heb gezien.' Dankzij de fullframe-sensor levert de camera weinig ruis in de donkere delen van de foto. 'Er is nu zo weinig licht dat we zelfs handmatig moeten scherpstellen. Daarbij helpt de ingebouwde focus-peaking-functie. Hiermee zie je de contrastlijnen van wat precies scherp is in de foto terwijl aan de scherpstelring draait.'

Behalve van de S1 maakt Marjo gebruik van het Panasonic LUMIX S PRO 16-35mm F4 groothoekzoomobjectief. 'Het merendeel van mijn foto's is met het nieuwe Panasonic LUMIX S PRO 16-35mm-objectief gemaakt. Toen ik het gebouw zag, wist ik: dit wil ik met groothoek fotograferen, zodat ik de auto én de omgeving op de foto kan krijgen. Maar niet te dicht op de wagen, om vervormingen tegen te gaan. De Panasonic 16-35mm-lens heeft een mooie scherpte. Hoewel het erg donker was en de lichtomstandigheden moeilijk waren, is met dit objectief een goede beeldkwaliteit bereikt. Daarnaast was de elektronische zoeker van de LUMIX S1 zeker een uitkomst! Het automatisch overschakelen tussen zoekerbeeld en schermbeeld is erg handig. Door de elektronische zoeker kun je de scherpte van je foto controleren. Dat vind ik een enorm voordeel, zeker in het donker.'


MARJO LINDERS, MARJOLINDERS.ZOOM.NL PANASONIC LUMIX S1 · ISO 800 · F 7.1 · 15 SEC · 32 MM

Beeldkwaliteit, hoekscherpte en lichtafval
Tijdens deze One Shot is gebruikgemaakt van het Panasonic LUMIX S PRO 16-35mm F4 objectief. Dit is een veelzijdige groothoekzoomlens, die ondanks zijn compacte formaat en lichte gewicht toch beelden met hoge resolutie levert. De optische constructie bestaat uit twaalf elementen in negen groepen en omvat één ED- en één UHR-element plus drie asferische elementen. De lens heeft een hoge hoekscherpte, zelfs bij volledig open diafragma, en een zachte bokeh. Voor de AF is een lineaire motor met dubbele magneet geïntegreerd. Het robuuste stof- en spatwaterbestendige ontwerp is bestand tegen zware omstandigheden, waaronder temperaturen tot 10 graden onder nul.

Zoeken naar de balans

'In het begin was het even zoeken naar de juiste kleuren en patronen voor mijn One Shot. We hebben veel verschillende patronen geprobeerd en flink geoefend, maar het was nog niet zo gemakkelijk om tot die ene One Shot te komen. Je wilt de juiste balans vinden tussen de omgeving, de auto en de lightpainting. Dit was nog wel even zoeken.'
Marjo merkt al snel dat een perfect belichte foto een moeilijke opgave is, aangezien ze niet de auto en de ruimte tegelijk goed kan belichten. 'Ik moet ergens de focus op leggen, en dan kies ik toch voor de auto en lightpainting in de achtergrond. Later in de nabewerking kan ik nog wat onderdelen in de achtergrond extra oplichten. Ik vind de eerste beelden in ieder geval al goed geslaagd. Benieuwd wat ik er nog meer uit kan halen!'


MARJO LINDERS, MARJOLINDERS.ZOOM.NL PANASONIC LUMIX S1 · ISO 800 · F 10 · 25 SEC · 77 MM

Schot in de roos

Na verschillende standpunten en composities uitgeprobeerd te hebben, weet Marjo het zeker: 'Mijn One Shot moet er nu wel bij zitten! Als ik zo mijn beelden terugkijk, dan zie ik er al eentje die er sowieso uit springt.' En de gekozen foto is zeker een One Shot te noemen: alle elementen komen erin terug. Zowel de auto als de lightpainting komt er duidelijk in naar voren. 'Wat een onvergetelijke ervaring was dit! Ik heb een geweldige dag gehad met een onwijs leuke team van Zoom. Ik ben helemaal gek van auto's, dus deze One Shot was zeker eentje die ik nooit zal vergeten!'

Ben jij benieuwd welk beeld het is geworden? Bekijk dan onderstaande video




Bekijk hier alle One Shots

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn