Upload jouw foto's
Op zoek naar het ideale Tamron-objectief: review van Bianca Manglie © Tamron, Sony testdag, Bianca Manglie

23 januari 2020, 15:30

Nadat we eerder op pad gingen om diverse Tamron-objectieven voor Nikon en Canon te testen, was het begin dit jaar tijd om met een aantal fotografen verschillende Tamron-objectieven met Sony E-vatting voor fullframe uit te proberen. We deden dat op een bijzondere locatie, namelijk het Rijksmuseum. Benieuwd hoe de deelnemers het museum en het karakter van Amsterdam vastlegden en wat zij van de Tamron-objectieven vindt? Lees hier haar ervaringen!

Dit is een samenwerking met Transcontinenta B.V. Lees hier wat dit betekent.

Ik ben geselecteerd voor de Tamron testdag voor Sony E-mounts in Amsterdam. Een unieke mogelijkheid om een (aantal) Tamron objectief te testen! Twee maanden geleden ben ik overgestapt van een Nikon D750 fullframe naar de Sony A7RIII met een Samyang 14mm objectief. Ik wil eerst onderzoeken welke objectieven er allemaal zijn voor de e-mount en welke ik echt nodig heb. Inmiddels heb ik de 14mm die mij niet beviel ingeruild voor de Sony Zeiss 16-55mm. Ik heb interesse om de standaard zoom, de Tamron 28-75mm F/2.8, te kopen, dus het komt goed uit dat ik dit objectief eerst kan en mag testen tijdens deze Tamron testdag!

De Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD Sony FE

Om 9:00 uur verzamelen we in het Rijksmuseum in Amsterdam: een thuiswedstrijd voor mij. Na de briefing van Zoom.nl geeft Rob van Transcontinenta een aantal tips voor het fotograferen in een museum. Gezien de spotlights en donkere ruimtes adviseert hij ons om 1 tot 1,5 stop onder te belichten. Achteraf blijkt het nog best lastig te zijn om in een museum te fotograferen.


Ik begin met de standaardzoom lens Tamron 28-75mm F/2.8 op de Sony A7RIII. Mijn ISO heb ik op automatisch gezet zodat ik daar geen omkijken naar heb. De lens voelt licht en is eenvoudig afgewerkt. Het geheel voelt prima aan. Het is een lekkere in de hand liggende, lichte set. De zoomring en focusring zijn omgekeerd bij deze lenzen. Vreemd genoeg vind ik dit prettiger werken dan andersom!
Knoppen zoals af/mf om snel te kunnen schakelen tussen af/mf zijn niet aanwezig, maar daar helpt de Sony A7 RIII een handje mee door een 'button' in te stellen. Optische stabilisatie is niet aanwezig op de lenzen, maar ook dit wordt opgevangen door mijn Sony.


We beginnen in de kelder waar de lichtcondities matig zijn. De autofocus blijft goed werken. Er zijn twee momenten geweest waar de autofocus niet werkte. Dit wijd ik meer aan de lichtcondities dan aan de lens. De lens stelt super stil scherp.





Foto links: Tamron 28-75mm, 1/250 sec, f/2.8, 57 mm, -1 belichting, iso 1600
Foto rechts: Tamron 28-75mm, 1/50 sec, f/2.8, 48 mm, -1 belichtingswaarde, iso 1000



Ik vind dat de Tamron 28-75mm F/2.8 zich niet heel goed leent voor fotografie in het museum. Een nadelige bijkomstigheid is dat ik Sony A7 RIII pas 2 maanden heb en nog niet helemaal gewend ben aan de camera. Het objectief maakt super scherpe foto's alhoewel dit wel een uitdaging was met de belichting in het museum.

Tamron 35mm F/2.8 DI III OSD Sony FE

Ik besluit om het objectief te ruilen voor de groothoeklens de Tamron 35mm. Mijn eerste 35mm prime. Het objectief voelt zo licht aan dat je het idee hebt dat er geen lens op je camera zit. Het objectief heeft net zoals alle andere Tamron e-mount objectieven een 67 filtermaat, wat handig is voor schroeffilters.


Tamron 35mm, 1/125 sec, f/2.8, -1 belichtingswaarde, iso 1600 + NiSi polarisatie filter.


Klein minpuntje van dit objectief: hij is weliswaar licht van gewicht maar niet klein van omvang. Een bijzondere eigenschap van de Tamron 35mm F/2.8 is dat je er van heel dichtbij mee kunt scherpstellen. De scherptediepte bij zulke korte scherpstelafstanden zal heel klein zijn, wat ten goede zal komen voor de bokeh.


We krijgen een NiSi Ti Enhanced polaristatiefilter ter beschikking om door de glazen vitrines te kunnen fotograferen en zo het spiegelen te reduceren. De Rembrandt staat achter glas vanwege de renovatie en die moet je uiteraard wel fotograferen als je in het Rijksmuseum bent. Ik moet vaststellen dat de foto niet helemaal scherp is. De combinatie van het polarisatiefilter, weinig licht en onderbelichting vanwege de spotlights geeft onderstaand resultaat.


Renovatie Rembrandt door glas genomen. Tamron 35mm, 1/125 sec, f/2.8, -1 belichtingswaarde, iso 1600 + NiSi polarisatie filter


Tamron 35mm, 1/80 sec, f/2.8, -1 belichtingswaarde, iso 1250.

Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD Sony FE

Na de museumtocht en een overheerlijke lunch maken we een wandeling door het Vondelpark en lopen we via de befaamde P.C. Hooftstraat naar de schaatsbaan op het museumplein. Ik ruil mijn 35mm in voor de Tamron 17-28mm. Deze ultragroothoekzoom is zeer geschikt voor stadslandschappen.


Tamron 17-28mm, 28mm, 1/125 sec, f/2.8, iso 50.


Tamron 17-28mm, 28mm, 1/250 sec, f/2.8, iso 100.


Tamron maakt een keuze van compromissen bestaande uit grootte, snelheid, prijs en zoombereik. Dit is zo'n lens met compromissen. De lens biedt snelheid en goede beeldkwaliteit in een compact formaat tegen een redelijke prijs. Dit objectief is in vergelijking met de Sony Zeiss 16-35 wel een andere lens. Het is even wennen, want ik wil blijven draaien aan de lens voor meer zoom tot 35mm omdat ik dat gewend ben. Het tekort aan brandpuntsafstand vind ik persoonlijk een minpunt.


Net als bij de andere objectieven (Tamron 28-75mm en 35mm) is de autofocus snel en super stil. Deze lens heeft een interne scherpstelling, wat betekent dat de lens dus niet langer wordt wanneer je zoomt. Zelf vind ik dit een pluspunt.

De conclusie van de dag

Ik maak voor het eerst een testdag mee. Een hele leuke unieke ervaring! Het is best intensief, aangezien ik nog niet alle functies van mijn nieuwe Sony A7 RIII camera onder de knie heb. Ondanks deze handicapt, heb ik besloten om de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD Sony FE lens te kopen.


Pluspunten die voor mij belangrijk zijn:
- Het is een compacte lichte lens.
- De lens is licht sterk, met een constante diafragma van f2.8.
- Goede prijs-kwaliteit verhouding, zeker voor hobbyisten.
- Er zijn voor mij weinig onoverkomelijke minpunten.


Als ik de 16-35mm niet had gehad, dan was ik ook voor de Tamron 17-28mm F/2.8 gegaan. De combinatie van de Tamron 28-75mm en de Tamron 17-28mm sluit perfect op elkaar aan. Bijkomstig voordeel is dat deze combinatie kostenbesparend is in vergelijking met andere combinaties van andere merken. De Tamron 35mm F/2.8 vind ik aan de grote kant. Echter, gezien de prijs is het wel het overwegen waard. Op dit moment heeft de aanschaf hiervan voor mij geen prioriteit.

[/box]


Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn