Upload jouw foto's
Fashionfotografie workshop met Nikon © Joris Brouwer

27 maart 2020, 11:13

Voor fashionfotografie zijn een goede voorbereiding en een goed team van groot belang. Maar ook tijdens de shoot komt er veel bij kijken. Vijf Zoomers mochten een workshop volgen van Roxanne Letterie, die hen meenam in het hele proces en voorzag van handige tips. Nikon had voor deze dag apparatuur beschikbaar gesteld die de deelnemers mochten testen, wat voor een extra spannende dimensie zorgde.

Review Roos Oosterbroek: fashionfotografie met Nikon en Zoom

Als Nikon-fotograaf is het natuurlijk onwijs leuk om in een dag tijd, op een gave locatie, onder begeleiding verschillende objectieven te mogen testen. Op die manier wordt je eigen creativiteit uitgedaagd, merk je duidelijk verschil tussen de objectieven en voel je ook direct aan welke het beste bij jouw fotografie-stijl aansluit. Sommige objectieven hebben mij verrast en andere passen niet bij mijn fotografie-stijl.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/7.1 • 1/25 SEC • 105 MM




Nikon D780 body


Op 28 februari heb ik het mijzelf extra moeilijk - of leuk, net hoe je het bekijkt - gemaakt, door ook meteen met een andere camera te fotograferen, namelijk de Nikon D780. Zelf schiet ik met de D800, maar wat kan het kwaad om voor een dag te upgraden naar een nieuw model. Geen kwaad, want ik werd direct enthousiast over de nieuwe features, touch-screen en de handzaamheid. Het is een zware machine, maar toch ligt het fijn in de hand en voel je meteen dat je met een dergelijke body écht serieus genomen wordt. Zelf schiet ik af en toe met een systeemcamera. Over het formaat van een dergelijke camera krijg ik vrijwel altijd een opmerking.

AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED


Eigenlijk vind ik alles met betrekking tot beeld en compositie interessant. Ik heb een voorliefde voor close-up portretten en voel mij daar ook direct meer in thuis dan bij full body shots. Bij dat laatste focus je meer op de houding en de omgeving - het algehele plaatje - dan dat je de ogen laat spreken. En laat ik nou net houden van sprekende ogen... Toch vond ik het leuk mezelf uit te dagen en ook direct te starten met het testen van het 28mm objectief.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/8 • 1/160 SEC • 28 MM


De eerste set tijdens de workshop leende zich goed voor het gebruik van deze lens. De omgeving was interessant door het lijnenspel. Het licht op het model kwam zowel van voren als van achteren. Daarbij maakte haar outfit het plaatje af. Nu was het aan mij om zowel het model goed te instrueren, als op de compositie en de rechte lijnen te letten. Roxanne, de workshopleider, vertelde al dat je meestal de eerste 50 foto's van een fashion shoot kan weggooien, omdat zowel het model als de fotograaf moet inkomen. Met die opmerking ben ik het eens, ik moest inderdaad even wennen. Het objectief is ver uit mijn comfortzone. De eerste indruk van dit objectief is dat het snel reageert, ook in het donker. Dat werkt prettig met fashionfotografie, omdat de ruimtes waarin flitslicht gebruikt wordt meestal aan de donkere kant zijn. De foto's zijn mooi scherp. Dus al met al is deze lens voor zijn doel onwijs interessant en voor mij even wennen.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/10 • 1/125 SEC • 28 MM


AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED


Het objectief dat mij verbaasd heeft door zijn scherpte, effect en kleuren is toch wel de 105mm. Ik ben iemand met een voorliefde voor portretten. Het liefst van de meest karakteristieke typen. Het beeld hoeft niet mooi te zijn, zolang het maar interessant is en een verhaal vertelt. Deze portretlens was voor mij helemaal nieuw. Ik had nog nooit gehoord van een 105mm-objectief. Dan moet ik die toch wel even proberen. Ik heb de lens goed kunnen testen in een omgeving met redelijk wat licht. In een donkere omgeving merkte ik dat de lens niet zo goed automatisch scherpstelde waardoor veel van mijn beelden onscherp waren. Dat werkt niet prettig wanneer je met een model werkt. Dan komt het vaak voor dat de houding en de blik klopt, maar de focus niet. Ik vind dat frustrerend werken. Maar zo lang je de lens gebruikt in een omgeving met voldoende licht doet het zijn werk. De close-ups met de rode, creatieve outfit zijn ook veruit mijn favorieten. Het past bij mijn stijl, de scherpte is onwijs en het hele plaatje klopt. In de nabewerking viel mij op dat de beelden zo scherp zijn, dat je alles op de huid ziet. Dat kost meer tijd in de nabewerking van een dergelijke close-up, maar voor de scherpte van de ogen werkt dit juist heel goed, omdat je alle mooie details in de iris terugziet. Ik ben fan!


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/5 • 1/125 SEC • 105 MM


AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR


Tot slot heb ik de zoomlens nog mogen testen. Voor zijn doel is dit een perfecte lens. Op een set waar je zowel close als veraf wil schieten, kom je met deze lens goed uit en hoef je niet te wisselen. Zelf schiet ik altijd met een prime lens. Dus het zoomen zit van nature niet in mij en ik vergeet het ook te doen. Daardoor word ik afgeleid en verlies ik focus op het model en de compositie. Ik begrijp wel waarom de meeste fotografen lyrisch zijn over deze lens. Qua kwaliteit, prijs en mogelijkheden is dit wel een topper. Ik blijf de voorkeur geven aan een prime-lens, voor de scherpte en de kwaliteit van het beeld. Ook geef ik het liefst de voorkeur aan een diafragma van 1.4 - 2.0. Dus deze zoomlens is het niet voor mij.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
Nikon D780 • ISO 100 • f/2.8 • 1/30 SEC • 50 MM


Algemene indruk


Mijn algemene kennis en vakjargon is sinds de workshop van Zoom en Nikon weer bijgespijkerd. Ik merk dat ik af en toe wat vakkennis mis en heb op deze dag mijn vragen kunnen stellen. Dit was heel waardevol. Naast dat ik veel objectieven heb mogen testen, heb ik mezelf kunnen uitdagen door aan de slag te gaan met apparatuur dat ik normaliter niet gebruik. Wat ik wel miste is dat je tijdens fotograferen met flitslicht het diafragma niet helemaal open kunt zetten en daarmee kan kijken wat het effect is bij 1.4. Dit heb ik natuurlijk wel stiekem tussendoor getest op de locatie, buiten de studioverlichting. Wel had ik hier graag nog wat meer aandacht aan geschonken in samenwerking met de modellen. Maar eerlijk is eerlijk, daar was het thema van de dag niet naar. Ik vond het tot slot heel fijn zoveel verschillende mogelijkheden tot mijn beschikking te hebben - wat soms leidt tot keuzestress - tijdens deze workshop. Ik vind het jammer de nieuwste Nikon systeemcamera niet getest te hebben. Dit is een interessant alternatief voor het zwaargewicht van de fullframe. Je kunt nog steeds je verzameling objectieven er op blijven gebruiken, wat een enorme plus is. Wellicht een volgende keer!

Laat ik mij even voorstellen


Mijn naam is Roos Oosterbroek, 30 jaar en een allround freelance creative uit Amsterdam. Met ervaring als Senior Graphic Designer bij CLUSE (2017) en als stijlbewaker en Art Director bij fonQ (2016), ligt mijn passie altijd bij beeld & fotografie. Verder ontwikkel ik graag mijn kunde in design, komen gekke hersenspinsels uit short copy en mijn energie haal ik uit conceptontwikkeling. Ik ben structureel en Pietje Precies, uiteraard creatief en ook gewoon gezellig. Sinds een kort half jaar op de kunstacademie in Arnhem in 2008 ben ik begonnen met fotografie. Mijn eerste serieuze camera was een Nikon D60 met zijn kit-lens. Heel basic, door te testen met de knopjes, sluitertijd en iso heb ik mezelf het fotograferen eigen gemaakt. Het liefst fotografeer ik straatportretten, interieur en producten. Voornamelijk werk ik met stilstaande objecten en settings. Dus fashion-fotografie is een leuke uitdaging!

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn