Upload jouw foto's
Fashionfotografie workshop met Nikon © Joris Brouwer

27 maart 2020, 11:13

Voor fashionfotografie zijn een goede voorbereiding en een goed team van groot belang. Maar ook tijdens de shoot komt er veel bij kijken. Vijf Zoomers mochten een workshop volgen van Roxanne Letterie, die hen meenam in het hele proces en voorzag van handige tips. Nikon had voor deze dag apparatuur beschikbaar gesteld die de deelnemers mochten testen, wat voor een extra spannende dimensie zorgde.

Robert Molenaar: flitsen, modellen en NIKKOR-objectieven testen

Samen met 4 andere fotografen ben ik uitgenodigd door Zoom.nl om een workshop fashionfotografie te volgen in het karakteristieke restaurant Miyagi and Jones in Haarlem. We gaan een praktijktest doen met verschillende Nikon-objectieven. Na een hartelijk ontvangst door fotograaf Roxanne Letterie volgt er een korte introductie. Daarin vertelt Roxanne waar je op moet letten bij het organiseren van een fashion shoot. Denk hierbij aan het samenstellen van een concept en het in grote lijnen bepalen van de stijl met o.a. de fashion stukken, locatie en het vinden van de juiste teamleden. Ondertussen was het team van modellen, visagist en stylist op de achtergrond al druk bezig met de voorbereidingen.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/5.6 • 1/180 SEC • 50 MM

Na de introductie krijgen we een toelichting over de kenmerken van de aanwezige objectieven, zoals: compressie, perspectief en achtergrond onscherpte. Voor de workshop waren er een aantal vaste brandpuntobjectieven aanwezig en twee 24-70mm f/2.8E ED VR zoomobjectieven. Tot onze verrassing had Nikon ook een Z 6 en de nieuwe Z 50 en de Nikon D780 camera meegenomen. De camera's heb ik echter niet getest, zodat ik met de camera die ik altijd gebruik goed de verschillen kan zien van de objectieven.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/9.5 • 1/180 SEC • 27 MM


Aan de slag


Voor mijn studiofotografie gebruik ik vaak een standaardlens en een 70-200mm tele-zoom. Vooraf verwachtte ik dat we tijdens de workshop in een relatief kleine ruimte gingen werken met behulp van studioflitsers. Hierdoor ging mijn voorkeur uit naar het allround 24-70mm f/2.8 zoomobjectief, 28mm f/1.4 en de 58mm f/1.4. Deze objectieven heb ik dan ook getest.
Ondanks het kleine aantal deelnemers stond Roxanne alles behalve stil en wist ze 6 verschillende looks te creëren in diverse hoekjes in het restaurant. De locatie leende zich prima voor deze fashion workshop, omdat alle hoekjes in het restaurant in een andere stijl en kleur zijn ingericht.

Lichtopstelling


Doordat we gebruikmaakten van twee lichtopstellingen en twee modellen, was er voldoende tijd en mogelijkheid om de verschillende objectieven goed uit te proberen. De lichtopstellingen bestonden uit een 150cm octagon of een beautydish. In beide gevallen zorgt dit voor een dynamische foto. Hoewel er met 1 lichtbron een sterk contrast ontstaat, wat perfect is voor de kleding, kan de schaduw wel donker worden. Maar met de Nikon fullframe camera's was dit verschil prima terug te halen in de nabewerking.
Rond de middag hadden we tijdens een goed verzorgde lunch even de tijd om bij te komen van alle indrukken.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/5.6 • 1/180 SEC • 70 MM


Bevindingen van de NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED


Als eerste valt op dat dit zoomobjectief relatief groot in formaat is en deze bij het uitzoomen nog een stukje langer wordt. Maar in de basis is het een degelijk gebouwd objectief, uitgevoerd met beeldstabilisatie. Preventief heb ik de beeldstabilisatie uitgeschakeld, omdat dit bij sommige lenzen juist tot extra onscherpte leidt. Tijdens het fotograferen werkte deze lens goed en het beeld was redelijk helder. De 24mm beeldhoek is ruim voldoende voor de locatie. Het is ook zeer prettig om van groothoek ineens te kunnen schakelen naar close-up. Het studiolicht was ingesteld op een diafragma van f/8. In het algemeen is de beeldkwaliteit goed. In het hele bereik heb ik geen storende lensfouten kunnen ontdekken. Voor een volledig portret is het resultaat goed. Tijdens mijn laatste set heb ik ook nog een half portret geschoten. Hierbij merk je wel dat 70mm net te kort is. Omdat dit halve portret in een donker hoekje was, merkte ik wel dat de autofocus van mijn D610 meer begon te zoeken om het model scherp te krijgen.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D610 • ISO 100 • f/8 • 1/180 SEC • 58 MM


Bevindingen van de NIKKOR 58mm f/1.4G


Mijn eerste indruk van deze lens is dat deze in uiterlijk wel lijkt op de 50mm, de kwaliteit in gebruik voelt hetzelfde, maar de lens is net een stukje groter. Gemonteerd op de camera is de balans goed, voor je gevoel heb je alleen een camera in handen. Persoonlijk heb ik een haat-liefdeverhouding met de 50mm f/1.4. Ik heb dit objectief bewust gebruikt in een full body-compositie met sterk tegenlicht dat van buiten kwam. Het model stond 4 meter van mij af. Een lastige lichtsituatie voor de autofocus van mijn D610. In de praktijk was de 58mm f/1.4G uiterst betrouwbaar bij het scherpstellen. Het objectief gaf een contrastvol en opvallend schoon beeld. We leerden dat het sterke punt van de 58mm is dat de achtergrondonscherpte (bokeh) met dit objectief mooi rond blijft over het hele beeld. Tijdens enkele losse beelden die ik van het restaurant zelf heb gemaakt, is er inderdaad een prachtige achtergrondonscherpte te zien, die niet vertekent in de hoeken, zoals dat bij vaste brandpuntobjectieven wel vaak ontstaat. De betrouwbaarheid en beeldkwaliteit is prima te noemen!


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4 ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/16 • 1/180 SEC • 28 MM


Bevindingen van de NIKKOR 28mm f/1.4 ED


Als laatste heb ik de 28mm f/1.4G getest. Mijn eerste indruk is dat het een degelijk en professioneel objectief is. Het gewicht is al wat meer aanwezig en het objectief is nog net in balans met mijn camera. Dus nog steeds erg prettig te hanteren. Tussen een groothoek, standaard en tele-zoom zou je de 28mm f/1.4 misschien niet zo snel op je verlanglijstje zetten, maar de 28mm is bij uitstrek een zeer geschikt objectief voor fashion. In fashionfotografie is een breed perspectief voor een volledig portret juist wenselijk. Roxanne had aangegeven dat fashionfotografie niet te perfect en voorspelbaar moet zijn. De 28mm is geen standaard keuze, maar op een krappe locatie kun je hier prima mee uit de voeten. Je krijgt net dat extra beetje close & personal gevoel. In de praktijktest werkte de autofocus soepel. Ook dit objectief is scherp en contrastvol. Let wel op dat je het gezicht niet te dicht bij je kaderrand plaatst. Het algemene perspectief van de 28mm kan namelijk wat vervorming geven. Het kan daardoor juist ook gebruikt worden om het model extra lengte te geven. Door de kwaliteit en beeldhoek vind ik persoonlijk deze 28mm f/1.4 de meest verassende van de drie objectieven die ik getest heb.

Over Robert Molenaar


Ik ben 38 jaar en ik woon samen met mijn vrouw in Enschede. In het dagelijks leven ben ik werkzaam op de Universiteit Twente. Hier werk ik als R&D ingenieur in wetenschappelijk onderzoek waarin we licht functioneel gebruiken om eiwitten te bestuderen die o.a. Alzheimer of Parkinsons veroorzaken. Hierbij werken we met geavanceerde optische microscopen en ontwikkelen we nieuwe technieken om juist specifieke eigenschappen van fluorescente moleculen of virussen te bestuderen. Daarbij maak ik dagelijks gebruik van licht.
Licht is hierdoor een passie geworden en in 2015 leek het mij leuk om naast mijn werk, meer te gaan doen met licht in de fotografie. Ook ben ik met 4 fotografen vanuit de fotoclub Twente een fotostudio begonnen. Ik ben mij steeds verder gaan verdiepen in studiofotografie. In eerste instantie ben ik begonnen met 1 á 2 lichtbronnen en vanuit interesse heb ik dit al snel opgeschaald naar 4 á 5 lichtbronnen. Maar ook het gebruik van kleurengels vind ik elke keer verrassend. In mijn fotografie wil ik iets extra's toevoegen door middel van een bijzondere en passende belichting. Voor iedere fotoshoot ben ik op zoek naar iets anders. Momenteel concentreer ik mij vooral op portretten met creatief gebruik van kleurengels en beauty fotografie. De camera die ik gebruik is een Nikon D610 met daarbij een Nikon 18-35mm groothoek zoomobjectief, een 45mm prime en een 70-200mm tele-zoom. Voor mijn fotografiestijl maak ik ook gebruik van verschillende flitsapparatuur en lichtvormers.

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn