Upload jouw foto's
Getest: statieven en filters voor landschapsfotografie © IDG NL

6 oktober 2020, 12:41

Voor landschapsfotografie is de locatie meestal het eerste wat je bepaalt. Daarnaast zijn het weer en het tijdstip van de dag zaken om over na te denken. Maar filters en een goed statief zijn eigenlijk ook onmisbaar. Daarmee ben je bovendien goed uitgerust om onder vrijwel alle omstandigheden interessante landschapsfoto's te maken.


#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Degreef & Partner.

Aan de slag met H&Y filters en Leofoto statieven

Het is een grijze ochtend als we in natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen aankomen. Maar onder het motto 'elk weer is goed fotoweer' laten Zoomers Jolanda, Rob, Sandra, Wilko en Mariëlle zich niet uit het veld slaan. Ze zijn vandaag uitgenodigd door Degreef & Partner om Leofoto-statieven en H&Y-filters te testen, en zijn niet bang om de uitdaging aan te gaan om mooie foto's te maken, ondanks het weer. Ze worden daarbij begeleid en voorzien van praktische tips door Frank van Beterelandschapsfoto.nl en Roy van Royz.nl.


Met een goed statief, filters en een portie kennis en creativiteit maak je zelfs op een grijze middag nog spectaculaire foto's.
Foto: Wilko Ketelaar
Nikon Z 7 · ISO 64 · F 4 · 30 SEC · 14 MM

Hoe kies je een statief?


We beginnen met een lekkere kop koffie of thee, waarbij de deelnemers meer informatie krijgen over de filters van H&Y uit de K-serie en de verschillende Leofoto-statieven. Sandra deelt een handige tip die ze tijdens de introductie kreeg: 'Het is raadzaam om bij het kiezen van een statief goed te letten op het totale gewicht van je camera en lens. De draagcapaciteit van een statief staat vermeld bij de specificaties van elk statief. Maar voor optimale stabiliteit doe je er goed aan een statief niet met het maximale gewicht te belasten. Bedenk voordat je een statief kiest ook van welke hoogte je het liefste fotografeert.'



Veelzijdige statieven


De Leofoto-carbonstatieven, gemaakt van 10-laags carbon, staan in alle soorten en maten opgesteld. Al gauw blijkt dat de meeste deelnemers al een voorkeur hebben voor een bepaalde variant. Jolanda fotografeert graag vanaf een laag standpunt en kiest daarom voor de Ranger LS-223C. 'Dit statief is klein en robuust. Makkelijk om mee te nemen, makkelijk schoon te maken en eenvoudig in gebruik. Omdat er geen middenzuil in zit, kun je dit statief bijna helemaal plat op de grond zetten. De poten zijn in lengte verstelbaar, waardoor je ook op oneffen terrein goed uit de voeten kunt', licht Jolanda haar voorkeur toe.
Wilko heeft vooral interesse in een stevig statief dat ook geschikt is voor extremere weersomstandigheden, en gaat aan de slag met de Summit LM-365C. Desgevraagd vertelt hij hierover: 'Dit statief kun je bij een heel behoorlijke windkracht opstellen. Geen zorgen over ongewenste beweging: het staat als een huis. Ook als je een telelens gebruikt, voelt dit statief nog stevig aan. Door de grote diameter van het balhoofd, dat met de frictieknop zo afgesteld kan worden dat elke beweging vloeiend verloopt, is het volgen van een object echt een genot.'



Mariëlle gaat aan de slag met de Ranger LS-253CM. 'Het is een licht, klein statief dat goed te gebruiken is voor verschillende vormen van fotografie. Bij het fotograferen van een mooi meer houd ik er persoonlijk van om dit laag bij de grond te doen. Doordat de poten flexibel verstelbaar zijn, zowel in hoogte als door de poten uit elkaar te zetten, kun je verschillende hoogten kiezen. Dit gaat op een zeer soepele manier. De statieven ogen robuust en degelijk, maar ook stijlvol met een mooi design. Bij robuust denk je meteen aan zwaar, niet goed handelbaar en stroef, maar dit is in het geheel niet het geval.'
Rob heeft zijn zinnen gezet op de veelzijdige Ranger RF-324C met LH-40 balhoofd. 'Vanaf het moment dat ik dit statief heb opgepakt, ben ik echt onder de indruk. Het statief staat als een huis en is toch handzaam en licht van gewicht. Toen ik tijdens de lunch de prijs hoorde, was ik heel erg verbaasd. Het is helemaal geen heel duur statief, maar zo voelt het wel. Alles klopt eraan. Wel heb ik bijna de hele dag moeten wennen aan het balhoofd, omdat dit met twee knoppen vast- en losgedraaid moet worden. De eerste knop is echt los en vast, en de tweede knop om de weerstand te bepalen.'


Door je statief laag in te stellen en een mooi onderwerp op de voorgrond te kiezen, zorg je voor meer diepte in je foto.
Jolanda Bosselaar
Sony A7 II · ISO 100 · F 16 · 20 SEC · 18 MM


De camera is op het statief gemakkelijk te kantelen om een staande foto te maken.
Foto: Rob Bout
Nikon D750 · ISO 100 · F 13 · 2 SEC · 100 MM

Filters en grijs weer


Omdat de weersomstandigheden niet 'picture perfect' zijn, is de uitdaging des te groter om met de H&Y-filters uit de K-serie aan de slag te gaan en zo toch nog een boeiende landschapsfoto te maken. Sandra: 'Door gebruik te maken van een grijsverloopfilter wordt een grijze lucht niet uitgebeten wit in je foto. En wanneer je twee grijsverloopfilters over elkaar heen gebruikt in tegengestelde positie, blijft er in het midden van je foto een gedeelte mooi licht.'
Zij vervolgt: 'De filters zitten in een handomdraai voor de lens: eerst een adapterring en vervolgens de filterhouder met magnetisch frame. De grijsverloopfilters klik je hier aan de voorkant tegenaan (waardoor de filters makkelijk stapelbaar en verwisselbaar zijn, red.) en je behoudt de mogelijkheid om te schuiven, ook bij het gebruik van meerdere grijsverloopfilters. In de filterhouder zit een drop-in-systeem voor de polarisatie- of ND-filters (egale grijsfilters, red.). Deze plaats je dus tussen je lens en de grijsverloopfilters.'
Rob vult aan: 'Je kunt zo het polarisatiefilter erin stoppen en eruit halen zonder de rest van de filters te moeten opbergen. Dit is erg handig en een van de grote pluspunten van dit systeem.' Sandra vervolgt: 'Het polarisatiefilter kun je makkelijk instellen met een draaiknop, maar de gehele filterhouder is eveneens draaibaar. De ND-filters en grijsverloopfilters zijn dus eindeloos te combineren, wat de creativiteit alleen maar ten goede komt.'

Door een ND-filter te gebruiken, kun je een lange sluitertijd kiezen zonder dat de foto overbelicht raakt. Hierdoor wordt het water helemaal vlak en ontstaat een vervreemdende sfeer.
Foto: Marielle de valk
Nikon Z 6 · ISO 100 · F 10 · 30 SEC · 14 MM

Filters en macrofotografie


Sandra fotografeert naast landschappen ook graag de details van de natuur. 'Het gebruik van filters bij macrofotografie vind ik echt een ontdekking. Natuurlijk kun je met een groot diafragma ook gebruikmaken van natuurlijke filters, zoals een blaadje tegen je lens aan houden, maar voor subtiele creativiteit zijn de filters een aangename aanvulling.'

Ook bij macrofotografie kun je gebruikmaken van filters voor extra creativiteit.
Foto: Sandra Engels
Canon 90D · ISO 100 · F 5,6 · 1/125 SEC · 128 MM

Filters op kwaliteit getest


'De H&Y-filters uit de K-serie zijn erg stevig en gemaakt van Gorilla-glas met nanocoating, waardoor ze tegen een stootje kunnen', weet Jolanda te vertellen: 'Een keer laten vallen is geen probleem, want de filters zijn bestand tegen krassen en makkelijk schoon te maken.' Rob: 'Een van de dingen waar ik extra op gelet heb, is kleurzweem. Ik heb geen enkele kleurzweem kunnen vinden. De kleuren zijn natuurlijk en er zit geen afwijking in. Ook de scherpte van je beeld wordt niet beïnvloed door de filters. Het glas is van hoge kwaliteit.' Sandra concludeert: 'Vol verbazing heb ik gekeken naar de robuustheid van deze filters. Dat is een aangename verrassing, want de kwetsbaarheid van filters heeft mij eerder doen twijfelen om er iets mee te willen.'

Meer weten?
Wil je meer informatie over de geteste producten of ben je benieuwd waar je ze kunt kopen?
Ga naar degreef-partner.nl

« vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »