Review: Nikon 1 J2 © Nikon 1, J1, Nikon, Nikkor

30 oktober 2012, 09:27

Nikon is een van de twee grote spelers bij de hoge-resolutiereflexen, met véél megapixels op grote sensoren. Tegen die trend in bracht Nikon de 1 systeemcameraserie met relatief kleine sensor. De Nikon 1 J2 kreeg een belangrijke upgrade.

De Nikon 1 systeemcamera's zijn vooral in Azië erg populair. Wie wil overstappen van een compact naar een hoger niveau, kiest daar eerder voor verwisselbare objectieven met minder megapixels in een compacte behuizing dan voor een grote reflex. Het helpt natuurlijk ook dat de J-serie een erg hippe uitstraling heeft, verkrijgbaar in verschillende leuke coole kleuren. Na Azië verovert de systeemcamera langzaam Europa.

De J2 heeft ten opzichte van de J1 niet zo veel veranderingen ondergaan. Het scherm kreeg een belangrijke upgrade door een verdubbeling van de resolutie. Voor de J-serie die geen elektronische zoeker heeft, is dat goed nieuws. Verder heeft Nikon zich de kritiek aangetrokken dat diafragma- en sluitertijdvoorkeuze instellen erg omslachtig ging via diverse menu's. De J2 kan dat nu via de toets ietsje makkelijker. Wat ons betreft zijn deze belichtingsmethoden bij dit soort camera's het liefst direct via het instelwiel te selecteren. De Nikon J2 body is strak minimalistisch vormgegeven, zonder handgreep. Die gladde afwerking maakt de camera vasthouden wat moeilijker. Je kunt de camera kopen met de oude 10-30 mm of met de vernieuwde en een stuk kleinere 11-27,5 mm kitlens.

Autofocus

De J2 heeft net als zijn voorganger een gecombineerde contrasten fasedetectie autofocus, wat de nauwkeurigheid en snelheid ten goede komt. Die snelheid komt je vooral goed van pas als je in de Hi-speed mode met tien beelden per seconde en een volledig werkende autofocus een serie opnamen schiet. Een indrukwekkende zestig beelden per seconde kan de J-serie overigens ook halen, tot de camerabuffer vol is. Dan houdt de camera wel het scherpstelpunt van de eerste opnamen vast. De J2 heeft dezelfde 10-megapixelbeeldsensor als de J1. In raw en in jpeg presteert de camera voor deze relatief kleine sensor goed. Wie graag onder water fotografeert, zal de waterdichte behuizing voor de J2 die je als accessoire kunt kopen, zeker waarderen.

snelle burstmode
snelle autofocus
gecombineerde contrast- en fasedetectie autofocus