Review: Nikon 1 V2

26 maart 2013, 09:44

Systeemcamera's worden wereldwijd steeds populairder. Nikon voegt daar een nieuwe lijn en een verbeterde V2 versie, de Nikon 1 V2, aan toe. Stappen we straks allemaal over?

Klein gehouden

Nikon was één van de laatste grote cameramerken die met een systeemcamera kwam. De makers benaderden het concept op een heel andere manier. Ze stopen geen relatief grote sensor in een kleine body, zoals de concurrenten. Want daardoor bleven de bijbehorende objectieven toch nog relatief groot. Nikon maakte een duidelijke keus voor een compacte body, een kleine cx-sensor met een verlengingsfactor van 2,7 en handzame objectieven. Als je niet kiest voor de ultieme beeldkwaliteit van een spiegelreflex, kun je maar beter voor snel, handzaam en een gemakkelijk te bedienen interface kiezen, was de gedachte van de Nikon engineers. Een duidelijke keuze.
Nikon introduceerde vorig jaar aan systeemcamera's de eenvoudig te bedienen J-lijn, en de V-serie voor de veeleisende fotograaf. Onlangs kwam daar nog de S-serie bij voor wie de compactcamera is ontgroeid en een stijlvolle en hippe camera wil.

Megapixelsprong
De Nikon 1 V2 volgt logischerwijs de Nikon 1 V1 op. Behalve een megapixelsprong van 10 naar 14 veranderde er niet zo veel aan de camera. Het aantal pixels steeg daardoor natuurlijk, maar de ruisniveaus in de testopnames liepen daardoor ook wat op bij de hogere iso-waardes. De camera perst er in de burstmode maar liefst 15 beelden per seconde uit. Dat is 50% meer dan de 10 beelden per seconde die de Nikon 1 V1 al op je geheugenkaart kon zetten. Indrukwekkend!
Het ontwerp van de camera is wat hoekig, wat door velen niet echt als echt fraai wordt ervaren; een kwestie van persoonlijke smaak. Heel welkom voor de gevorderde systeemcamera-fotografen zijn de ingebouwde flits en de forse handgreep, waardoor je de body veel beter kunt vasthouden. De meest spraakmakende verbetering van de camera is toch wel het instelwieltje bovenop de camera. De Nikon 1 V1 had dat niet, waardoor je diep in de menu's moest duiken om van belichtingsmethode te switchen. Zo'n simpel en makkelijk te bedienen draaiwieltje op deze Nikon 1 V2, daar wordt iedere fotograaf die meer wil dan alleen maar snapshots schieten, gewoon heel blij van.

Compacte body
PSAM belichtingswieltje
Snelle autofocus