Review: Sony NEX-6 © Sony, Nex-6, review, systeemcamera, NEX

14 mei 2013, 09:42

Sony probeert met deze Sony NEX-6 jou over te halen je spiegelreflex camera voortaan links te laten liggen. Daarvoor wordt een heel verleidelijk compact concept uit de kast gehaald.

Weg met de reflex?

Waar Nikon met de Nikon 1-systeemcamera kiest voor een ultracompact design met een kleine sensor, pakt Sony het heel anders aan. De Sony NEX-6 systeemcamera heeft een grote aps-c-sensor die je normaal gesproken in grote reflexen vindt. De grootte van de sensor betekent dat er geen concessies worden gedaan aan scherpte en ruis. Plus dat je een heel beperkte scherptediepte krijgt, als je met open diafragma schiet. Iets wat je met een compactcamera nooit zal lukken. Echte reflex-aspiraties dus in een klein jasje. Dat wordt nog duidelijker als je de body vasthoudt. Door de grote grip met rubberen bekleding is het erg gemakkelijk om de camera vast te houden tijdens het fotograferen en filmen.

Zoeker

Op de achterkant van de Sony NEX-6 heb je dankzij het enigszins kantelbare scherm een goed beeld op je compositie. Wil je gebruikmaken van de elektronische zoeker, omdat je dat fijner vindt fotograferen of omdat het zonlicht te fel is, dan is de heldere oled-zoeker een uitkomst. Persoonlijk verkiezen wij een optische zoeker boven een elektronisch exemplaar. Maar omdat systeemcamera's door het missen van een spiegel geen ander kunstje kunnen, is deze heldere en scherpe zoeker wel een prima alternatief.

Een systeemcamera met een reflex-ego kan natuurlijk niet zonder PASM-draaiwieltje bovenop de camera. Daarmee wissel je snel tussen volautomatisch en diafragmavoorkeuze, zonder in het menu te duiken. Het diafragma tweaken kan zonder je oog van de zoeker af te halen, met een tweede draaiwieltje. Ideaal. We plaatsen wel een kritische noot bij het kitobjectief, dat handmatig lawaaiig inzoomt. Met de schakelaar aan de zijkant zoomt de lens redelijk stil en vloeiend, handig voor video. Maar als je de zoomring handmatig bedient, maakt de motor redelijk veel lawaai en krijg je een wat schokkerig beeld. De 16 megapixelsensor in de Sony NEX-6 zet in combinatie met de Boinz-processor goede resultaten neer. Zowel qua scherpte, ruisniveau als dynamisch bereik. De Sony NEX-6 zou wel eens een echte reflexkiller kunnen worden, als er ook nog eens erg lichtsterke objectieven in de Sony E-vatting gaan verschijnen.

grote aps-c sensor
snelle hybride autofocus
goede elektronische oled-zoeker