Review: Nikon 1 S1 © Nikon 1 S1 voorkant met flitser uitgeklapt

4 juni 2013, 09:30

Nikon voegt een nieuwe derde lijn toe aan haar succesvolle 1-systeemcameraserie. Snel, Simpel en Stijlvol: oftewel de 1 S1.

Instapsysteemcamera

Compactcamera's verdwijnen langzaam uit de schappen van de webwinkels en fotozaken. Niet zonder reden trouwens. Compacten zijn relatief traag. Met iedere moderne smartphone kun je tegenwoordig heel snel leuke en hippe high res plaatjes schieten. Met je vertrouwde reflex maak je veel mooiere foto's dan met elke willekeurige compactcamera. Het gedroomde antwoord is natuurlijk de handzame systeemcamera die kwaliteit, flexibiliteit en snelheid combineert. Nikon had al een paar slimme systeemcamera's geïntroduceerd, maar spreekt met deze Nikon 1 S1 een heel nieuwe doelgroep aan. De Nikon 1 S1 is back to basics. Om de instappende fotografen niet te vermoeien met een ingewikkelde interface kreeg de camera een minimalistisch design. Er verdwenen veel knoppen: een drama voor de gevorderde fotograaf die snel van belichtingsmodus wil kunnen veranderen. Maar het is een ware zegen voor de beginnende fotograaf die eigenlijk het liefst lekker ongedwongen automatisch wil schieten. Dat betekent uiteraard wel dat als je zelf je camera wil tweaken, je even wat dieper in de menu's moet duiken.

Snel

De body van de Nikon 1 S1 is hip, klein, licht en van kunststof. Omdat de behuizing van de camera nogal glad is en er ook geen handgreep op zit, moet je wel even uitproberen hoe je de camera het beste kunt vasthouden. Met de linkerhand onder het objectief bleek dat goed te lukken. Om kosten te besparen, ontwikkelde Nikon voor deze Nikon 1 S1 een heel nieuw objectief, deze keer zonder beeldstabilisatie. Dit glaswerk presteert helaas wel iets minder dan het eerder door Nikon gebruikte 10-30 mm kitobjectief. De sensor in de camera is dezelfde als die we eerder in de Nikon 1 J1 en Nikon 1 J2 zagen. Voor mooie scherpe A4-prints heb je meer dan genoeg aan 10 megapixel. Hij is snel genoeg om de high speed mode van 15 bps aan te kunnen, heel indrukwekkend. De verwisselbare objectieven, snelle autofocus en burstmode maken de Nikon 1 S1 tot een camera die je oude compactcamera snel doet vergeten.

compacte body
snelle autofocus
snelle burstmodus