Review: Canon EOS 70D © Review, Canon, EOS 70D, spiegelreflex

22 september 2013, 10:00

Filmen met een reflex is dankzij de grote sensoren en mooie objectieven een geweldig instrument geworden voor hoge resolutie beelden. Alleen automatisch scherpstellen was nog vaak een probleem.

Innovatie

Canon is in de beginperiode van de digitale reflex één van de toonaangevende camerafabrikanten geweest op het gebied van innovatie. Het stijgende aantal autofocuspunten, het glaswerk dat geoptimaliseerd werd voor sensoren in plaats van film en de groeiende hoeveelheid megapixels op de sensoren. Het kwam vaak uit de koker van de research and development afdeling van Canon. De laatste jaren deed Canon gek genoeg niet mee aan de megapixelrace, die andere fabrikanten wel volgden. Al een jaar of vijf bleef de hoeveelheid megapixels bij de APS-C reflexen steken bij 18. Al kregen die sensoren wel ieder jaar een tweak en werden ze iets sneller en wat scherper. Op het gebied van autofocus tijdens het filmen met een reflex had Canon in 2013 ook wel het een en ander in te halen. De concurrentie deed dat net even beter. Ook de introductie van de Canon EOS M systeemcamera, die nogal last had van een trage autofocus deed de fotografiewereld zich afvragen waar de echte innovaties van Canon nou bleven.

Vernieuwde autofocus

Hier dus! Die zit prominent in de opvolger van de Canon EOS 60D; de nieuwe Canon EOS 70D. Een compleet nieuwe 20 megapixel sensor die niet alleen 2 megapixels meer beeldresolutie dan de voorganger biedt maar vooral een compleet andere kijk op autofocus tijdens liveview en filmen laat zien. Canon noemt het de Dual Pixel CMOS AF sensor. Hoe het werkt?
Normaal gesproken zit er voor iedere pixel op een sensor één lichtgevoelige cel. Door nu van die ene cel twee photodiodes te maken kun je ze opeens tegelijkertijd voor twee totaal verschillende dingen gebruiken. Omdat het linker en het rechterdeel van die pixel andere lichthoeveelheden meten bij scherpte dan bij onscherpte is dat een prachtige manier om de scherpstelmotor van je camera mee aan te sturen. Deze manier van fasedetectie autofocus op bijna het hele vlak van de sensor zorgt voor een snelle en nauwkeurige scherpstelling tijdens het filmen. Zonder het gebruikelijke heen en weer zoeken naar de optimale scherpte dat je soms bij contrast autofocus ziet. Naast het meten van scherpte of onscherpte worden die twee delen van die 'gedeelde' pixel op de sensor ook razendsnel samengevoegd tot één beeldpixel. Waardoor je foto's gewoon als traditionele 20 megapixel beelden op je geheugenkaart komen.

Objectief

Tot zover de theorie. In de praktijk werkt het verrassend goed. Maar wel afhankelijk van het objectief dat je er op klikt. De nieuwe Canon objectieven met STM stappenmotoren zijn al voor video geoptimaliseerd en vloeien makkelijk van het ene naar het andere scherpstelpunt. De snelheid en soepelheid van scherpstellen van andere, vaak oudere, objectieven zijn wisselend. Dat is niet zo gek, die objectieven zijn uiteraard voor gewoon scherpstellen ontworpen en niet voor deze compleet nieuwe techniek. We hebben deze video AF techniek ook getest met een paar recente vreemdmerk objectieven zoals die van Sigma, met wat wisselend resultaat. De meeste deden het overigens voortreffelijk. Je zult het dus vooral als je van die nieuwe techniek wilt profiteren moeten uitproberen voordat je overstapt naar een Canon EOS 70D.

Geluid

Bij de Canon EOS 70D kun je tot 40 objectieven de gewone autofocus fine-tunen, zodat je eventuele back en front focus problemen tijdens het fotograferen kunt opheffen. Het zou erg mooi zijn als je in de toekomst ook per objectief de snelheid waarmee het objectief tijdens het filmen scherpstelt kan instellen. Of zelfs kunt kiezen tussen een snelle wisseling van scherpstelpunt, of een ultra langzame romantische. Afhankelijk van het effect wat je wilt bereiken.
Door het touchscreen is het kinderlijk eenvoudig om te filmen met een automatisch scherpstelling. Je klikt op het deel van het beeld dat je scherp wilt helpen en drukt vervolgens met je vinger op een ander deel van de compositie als de scherpte wilt verleggen. De camera heeft de mogelijkheid voor het aansluiten van een externe microfoon. Helaas, en vooral gek genoeg, ontbreekt er de optie voor het aansluiten van een hoofdtelefoon om het op te nemen geluid te monitoren.

Fotograferen

Je kunt uiteraard met de Canon EOS 70D ook traditioneel fotograferen. Met 19 AF kruissensoren en de bijbehorende snelle en correcte autofocus zet de camera voor deze klasse goede prestaties neer. Met een burstmode van 7 beelden per seconde, met een maximum van 66 jpg beelden achter elkaar, ben je ook voor snel bewegende onderwerpen goed uitgerust. Je kunt uiteraard kiezen voor de optische zoeker, met 98% beeldweergave. Of in liveview voor het naar alle kanten draaibare touchscreen. Doordat je het scherm ook naast de camera kunt draaien heb je bij zelfportretten heel goed zicht op de compositie.

De Canon EOS 70D heeft een ingebouwde wifi hotspot mogelijkheid, zodat je met je smartphone of tablet op een afstand je camera kunt bedienen. En dat kan bij schuwe dieren die je wilt fotograferen of bij gevaarlijke opnamelocaties een uitkomst zijn.

Artis

Voor Canon mochten wij de 70D testen in Artis. We hebben zowel in het park zelf, als twee gebodypainte modellen gefotografeerd. . Hier zie je de foto's die we daar genomen hebben.

Iso 1250 - F5,6 - 1/125 - 135mm