Review:  Panasonic Lumix GX7 © panasonic, g-x7, lumix g-x7

7 november 2013, 09:45

De Panasonic Lumix GX7 heeft niet alleen een draaibare touchscreen, maar ook een tot 90 graden kantelbare elektronische zoeker.

Van voorganger Panasonic Lumix GX1 naar Panasonic Lumix GX7: volgens Panasonic was deze reuzensprong nodig om de grote vooruitgang te benadrukken. Volgens ons is het vooral ook een slimmigheidje met het oog op de grote concurrent Sony NEX-7. De Panasonic Lumix GX7 heeft een stevige en mooi afgewerkte metalen body. De gloednieuwe 16-megapixelsensor is 10 procent gevoeliger en laat bij de testopnamen minder ruis bij slecht licht zien dan z'n voorganger. De sensor is voor het eerst gestabiliseerd tegen bewegingsonscherpte. Waren veel Panasonic-objectieven al optisch gestabiliseerd, veel micro fourthirds objectieven van andere merken zijn dat niet. Helaas werkt het niet in de filmstand. De kantelbare touchscreen is handig, net als de elektronische zoeker die niet alleen helder en scherp is, maar ook nog eens 90 graden naar boven kantelbaar. Vooral bij zonnige buitenopnamen is het lcd-scherm achterop slecht afleesbaar. Dan is zo'n elektronische zoeker bij een systeemcamera reuze handig.

Autofocus

De autofocus van de Panasonic Lumix GX7 is snel en betrouwbaar, ook tijdens het filmen. De AF-tracking van bewegende onderwerpen gaat met voldoende licht goed en nauwkeurig. Erg fijn is dat je door de elektronische zoeker de compositie kunt bepalen terwijl je tegelijkertijd met je vinger op de touchscreen je scherpstelpunt kiest. Focus peaking is een handig AF-hulpmiddel. Op het scherm zie je een soort vergrootglas waardoor je heel snel en nauwkeurig kunt zien of de scherpte op de juiste plek zit. De Panasonic Lumix GX7 heeft een makkelijke wifi-toegang met NFC-chip. De camera creëert vervolgens een hotspot, zodat jij je smartphone of tablet kunt aansluiten. Je kunt dan of de camera op een afstand bedienen of je net geschoten foto voorzien van hip GX7-filter gelijk op Facebook zetten. De Panasonic Lumix GX7 richt zich op de liefhebber. Dat bewijzen de negen programmeerbare functietoetsen, de drie custom settings en de directe toegang tot PASM belichtingsmodes. Met het draaiwiel aan de voor- en achterzijde kunnen powerusers snel sluitertijd en diafragma instellen. Zijn al die knopjes in het begin een beetje overkill, dan kun je de iAuto mode inschakelen, zodat de camera alle beslissingen voor je neemt.

beperkt kantelbare elektronische zoeker
snelle autofocus, focus peaking
sensorstabilisatie in body