Review: Pentax Q7 © Review, Pentax Q7, Q7, blog, Ed Steenhoek

14 november 2013, 10:54

Met de Pentax Q7 heeft Pentax het paradepaardje in haar Q-reeks geïntroduceerd. Maar is het ook een paradepaardje tussen de systeemcamera's? Ed Steenhoek voelt deze gele 'David' eens nader aan de tand als hij samen met 'Goliath', een Canon EOS 7D, op reis gaat naar Rome.

Pentax Q7

De Pentax Q7 beschikt kort samengevat over een 1/1.7-inch 12,1-megapixelsensor en 4,7x optische zoom, de mogelijkheid om in raw te fotograferen, een 3 inch beeldscherm met 460.000 pixels en is er (gelukkig) naast geel ook in het zwart of één van de andere 120 kleurencombinaties.

Wat direct op valt is het compacte formaat. Vergelijk hem met de Sony NEX-7 of de Nikon 1 V2, dan zitten hoogte x breedte op zo'n 70%. Hij is dus weer een slag kleiner en daarnaast weegt hij slechts 200 gram. Dat is de helft van de Sony NEX-7. Om even de vergelijking te maken met de Canon EOS 7D: qua maat en gewicht, past hij daar 4 keer in.
Lichter is heerlijk als je door een stand slentert langs alle bezienswaardigheden. Dat hij daarvoor ook kleiner moet zijn, is lang niet altijd een voordeel. Grote handen/vingers maken het soms lastig om hem goed te bedienen maar heb je eenmaal de smaak te pakken dan laten de knoppen en de menu's daarachter zich goed bedienen. Blindelings de knoppen bedienen is een ander verhaal. Met twee handen vast houden zoals je met een spiegelreflex doet, is simpelweg niet mogelijk. Hoewel dat zeker de bedoeling niet is, zorgt dat er wel voor dat stabiliteit minder is. Het geeft daarbij ook de indruk dat het dus lastig is om de camera totaal stil te houden. Daar staat tegenover dat hij zo in je binnenzak glijdt zoals een compactcamera. Dat doen de Nikon en Sony hem niet na.

De Pentax Q7 in vergelijking met de Canon EOS 7D.

Functies

Aan functies geen gebrek. Naast de vrijheid via sluitertijd- en diafragmavoorkeuze en zelfs handmatige instelling van de belichting, is er een keur aan scene keuzemogelijkheden en een speciale Bokeh Controle stand. De automatische standen (auto en P) ontbreken niet en er kan ook gefilmd worden. In het gebruik waren er twee echte onhebbelijkheden: het wisselen van scene voorkeuze en het ontbreken van deze keuze in de Exif data. Het is me niet gelukt een andere manier te vinden om te wisselen van scene voorkeuze, dan snel even de opname stand op 'auto' zetten om direct terug te keren naar de SCN stand en een nieuwe scene voorkeuze te maken. Het kan ook via het menu maar dat is drie handelingen extra. Nadat de foto's geïmporteerd waren in Lightroom, viel opeens op dat de metadata niet vertelde welke scene voorkeuze werd gebruikt. Ook de eigen Pentax software of algemene Exif software, gaven deze informatie niet prijs. Het lijkt er dus op dat dit echt ontbreekt.

Scene HDR

Dat er een scene keuzemogelijkheid voor het direct maken van hdr opnamen lijkt een mooie optie. Lees je de toelichting in het menu, dan zie je dat de bedoeling vooral is om een groot dynamisch bereik vast te leggen. Het levert niet de typische hdr effecten die je verwacht. Gelukkig is het ook mogelijk om via bracketing een serie van 3 opnamen te maken met verschillende belichtingen zodat je die achteraf zelf kunt omzetten naar een hdr opname.

Links hdr opname via de scene voorkeuze, rechts typische hdr opname met bracketing.

Scene Voedsel

Een opvallende mogelijkheid is de scene voorkeuze 'voedsel' waarbij een hoge verzadiging wordt toegepast voor aantrekkelijke kleuren. Een dergelijke keuze maak je niet dagelijks, maar het werkt wel.

Bokeh Controle

Ook interessant is de mogelijkheid om de scherptediepte via eenvoudige keuzes te beïnvloeden. Je kunt kiezen uit 3 standen waarin het bereik van de scherptediepte steeds minder wordt. Uiteraard is dit ook met het kiezen van een goed diafragma in de AV stand mogelijk.

De drie standen in Bokeh Controle, links niveau 1, midden niveau 2 rechts niveau 3

Dezelfde foto in diafgramavoorkeuze F4,5, 1/60 SEC

Hoewel elk een uitsnede is, is goed zichtbaar dat het principe zijn werk doet. Misschien wel iets te goed, want ook het onderwerp op de voorgrond lijkt beïnvloed door de onscherpte. Een poging om dit effect te bereiken met de 'gouden bal' uit de HDR foto hierboven, lukte niet met de BC stand. Er is blijkbaar een korte afstand nodig tussen het hoofdonderwerp en de lens om het effect te bereiken.

Ook beschikt de Pentax Q7 over een 4-tal snelkeuze mogelijkheden waaraan je voorkeursinstellingen kunt koppelen. De knop zit aan de voorkant van het toestel en is makkelijk te bedienen. Helaas kun je er geen echt creatieve zaken (bijvoorbeeld snel schakelen naar een bracketing opname) mee vastleggen. De mogelijkheden van de zogenaamde 'Smart Keuze' zijn beperkt. Je kunt de knop echter ook inzetten voor het snel wisselen tussen de beschikbare beeldverhoudingen (16:9, 3:2, 4:3 en 1:1) en dat maakt de knop opeens interessant.

Snelheid komt in 3 smaken: autofocus, tijd tussen 2 opnamen en handelingen. De autofocus is wat je mag verwachten van een compact. Mijn NEX-7 was voor mijn gevoel sneller. Hinderlijk is het verschil echter niet en als je ze niet naast elkaar gebruikt, merk je het niet. De snelheid van het verwerken van de opnamen, het wegschrijven op de SD-kaart, de voorvertoning van de opname en vervolgens weer klaar zijn voor een volgende opname, is uitstekend. Ook de opstarttijd is zo minimaal dat direct met fotograferen kan worden begonnen. Grootste obstakel in snelheid zit in de bediening. Het wisselen van scene voorkeuze of het kiezen van nieuwe EV stappen in de bracketing, is niet 1,2,3 gedaan. Zeker als je wat grotere handen/vingers hebt. Omdat ik ruim een jaar met de NEX-7 heb gefotografeerd, kan ik daar goed mee vergelijken. Het maatje kleiner dat de Pentax Q7 is, zorgt er bij mij voor dat ik meer bewust de knoppen moet bedienen. Ook bij de NEX-7 ging dat naar verloop van tijd beter, dus dat zal ook bij de Pentax Q7 zo zijn.

Op de Pentax Q7 zit een 5-15mm (23-69mm bij 35mm) F2.8-4.5 verwisselbaar objectief die het beeld vastlegt op een relatief kleine sensor. De sensor in de Nikon 1 is 3x zo groot. Die in de EOS M, EOS 7D en NEX-7 is 9x zo groot. Je mag dan ook niet dezelfde kwaliteit verwachten van deze (nagenoeg allemaal) duurdere systeem camera's. Met dit in het achterhoofd, wat valt er dan op?

• • Over het algemeen zijn de foto's wat softer dan mijn smaak is.
  • • Over het algemeen zijn de JPG foto's van gebouwen aan de koele kant.
  • • Er is vanaf ISO 800 meer ruis te zien en dat gaat ten koste gaat van de details.
  • • De JPG die gemaakt wordt in de RAW+JPG opname modus, heeft een goede belichting en goede kleuren.
  • • Niet elke foto is scherp. Het lijkt of de autofocus er soms net naast zit wanneer het onderwerp wat verder weg staat of bij overzichtsfoto's.
  • • Vele scene voorkeuze opties maken alleen een JPG, die op zich goed is, maar waar een RAW bestand ook nuttig kan zijn. Meestal is de scene voorkeuze ook op andere wijze te realiseren met alsnog RAW opnames maar met wat meer moeite.
  • • Scene voorkeuze maakt gebruik van ISO ranges (100-200/100-800/100-1600 enz.) en neigt dan naar de hogere waarden. Bewust gebruik van de ISO-ranges is dus wenselijk.

Prijs/Kwaliteit

Alle waar naar zijn geld. Maar krijg je met de Pentax Q7 waar voor de € 449,00 die hij in combinatie met de 5-15mm standaard zoomlens kost? Voor dat geld krijg je een zeer compacte systeem camera die minder kost dan bijvoorbeeld de Sony NEX-7. Daar staat tegenover dat die systeem camera ook beter presteert. In dezelfde prijsklasse zit de Sony NEX-5R systeem camera, of de Sony Cybershot DSC-RX100 compactcamera. Gezien de grotere sensoren in beide Sony's, mag je verwachten dat er ook een betere beeldkwaliteit is en met dat in het achterhoofd, springt de prijs/kwaliteitsverhouding er niet echt uit.

Eindoordeel

De Pentax Q7 is een camera die geschikt is voor dagdagelijks fotograferen onder gunstige omstandigheden en wanneer de eisen reëel zijn voor systeemcamera's. Het is een camera die concurrentie krijgt qua prestaties van de high-end compact camera's. Voor de fotograaf die naast zijn spiegelreflex een systeemcamera zoekt, zou hij kunnen tegenvallen. Zoek je daarentegen - wellicht als opvolger van je huidige compact camera - een camera met verwisselbare lenzen die je letterlijk in je binnenzak kan stoppen, dat biedt de Pentax Q7 wat je zoekt.

Testfoto's

Wie is deze auteur?
Mijn naam is Ed Steenhoek. Dieren in de natuur had ik altijd al mooi gevonden om zelf te zien of naar te kijken in documentaires. In de jaren - vele foto's later - heb ik veel geleerd over wat de kijker een mooie foto vindt. Naast mijn Canon EOS 300D fotografeer ik veel met mijn Apple Iphone 5, voor het onderwachte moment en als ondersteuning. Dat laatste komt door de vele foto applicaties. Benieuwd welke? Daarover zal ik in de toekomst met regelmaat een blog schrijven hier op Zoom.nl. Bekijk hier mijn website en blog.

Alle blogs geschreven door Ed Steenhoek vind je hier.

Klein, dus makkelijk meenemen
Héél veel mogelijkheden