Review: Panasonic Lumix DMC-GM5 © Panasonic, GM5, Systeemcamera

23 december 2014, 09:42

Mooi was de Panasonic Lumix GM1. Hij was klein mooi vormgegeven en natuurlijk verwisselbare objectieven. Toch mistten we een elektronische viewfinder. Uiteraard heeft deze nieuwe Panasonic Lumix GM5 deze wel. We testen deze camera.

De Panasonic Lumix GM1 trok vorig jaar de nodige aandacht. Uiterst klein, mooi vormgegeven, een 16 megapixel mft-sensor en natuurlijk verwisselbare objectieven.

Toch mistten de meer ervaren fotografen bij de introductie een belangrijk onderdeel op die camera: een elektrische zoeker (EVF). Het was dan ook niet heel verwonderlijk dat de grote broer van die camera - deze Panasonic Lumix GM5 - een jaar later wel een elektronische zoeker kreeg. Door deze EVF kun je als je in hele zonnige omstandigheden fotografeert toch nog goed je compositie bepalen. De zoeker heeft een goede resolutie, maar is niet heel groot. Hij maakt daardoor de camera maar een klein beetje hoger.

Flits

Deze EVF zit op de plek waar bij de Panasonic Lumix GM1 de pop-up flitser zat. Daarom wordt er bij de Panasonic Lumix GM5 een losse flitser meegeleverd. Dat is wel wat onhandiger meenemen. Maar doordat de flitser krachtiger is dan de ingebouwde versie en van een hoger standpunt je onderwerp verlicht wel bruikbaarder. Omdat de sensoren van huidige camera's zo lichtgevoelig zijn zul je trouwens niet zo snel je cameraflitser gebruiken. Vooral omdat je daarmee ook de aanwezige sfeer vaak stuk flitst.

De body van deze Panasonic Lumix GM5 is heerlijk klein, licht van gewicht en ziet er prachtig uit. Aan de voorkant ontbreekt wel een handgreep, al zul je daar met de 12-32 mm kitlens niet snel over klagen. Als je de wat langere objectieven, zoals de 35-100 mm, op de body klikt mis je wel wat extra houvast.

Bediening

Doordat de body zo heerlijk compact is, zijn de bedieningsknopjes aan de achterkant wat aan de kleine kant. Bovenop vind je naast het programmawiel en de ontspanknop een relatief grote draaiknop waarmee je kunt instellen hoe de Panasonic Lumix GM5 scherpstelt. Handig, maar toch zouden wij daar persoonlijk eigenlijk liever de belichtingscompensatie willen zien.

App

Naast de traditionele knoppen op de body kun je voor de bediening ook terugvallen op het snelle touchscreen of de uitgebreide app voor je smartphone. Een app die veel meer kan dan alleen maar afdrukken of wat beelden snel overzetten van je camera naar je smartphone. Panasonic laat je met de gratis app bijna de meest gebruikte functies van de camera instellen voordat je afdrukt. Een app waar andere fabrikanten absoluut een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het hart van de Panasonic Lumix GM5 wordt gevormd door dezelfde micro four thirds-sensor die ook in de GM1 zit, aangestuurd door de laatste versie van de Venus beeldprocessor. Die combinatie zorgt ervoor dat je ondanks de relatief kleine sensor en het kleine formaat body erg goede resultaten op je geheugenkaart schrijft. Dat maakt deze GM5 wel een heel aantrekkelijke optie voor de reflexbezitter die een kleinere camera zoekt zonder dat hij te veel wil inleveren op features en beeldkwaliteit. Of misschien wel op zoek is naar een handzame camera naast die reflex.

compacte en lichte body
elektronische zoeker
touchscreen