Gebruikersreview Samsung NX1

30 januari 2015, 12:14

Met de Samsung NX1 maakte Samsung zijn debuut in het semiprofessionele segment. In de Zoom.nl test waren we nog niet helemaal overtuigd dus we geven deze systeemcamera nu een week aan blogger Léon Goossens. Wat vindt hij van dit nieuwe topmodel?

Het Koreaanse merk Samsung is een grote wereldwijde speler op de elektronicamarkt. Ook op fotografiegebied timmert het merk al een aantal jaren aardig aan de weg. Maar echt doorbreken in het hogere segment deed het merk tot nu toe nog niet. Met het nieuwe vlaggenschip, de Samsung NX1 moet hier nu eindelijk verandering in komen. De specificaties van deze systeemcamera liegen er in ieder geval niet om. Maar wat zijn deze in de praktijk nu echt waard? Hiervoor heb ik de Samsung NX1 een weekend lang aan de tand gevoeld.

Ook bij lastige lichtomstandigheden, zoals bij tegenlicht en veel contrastverschillen, geeft de NX1 goede resultaten.

Relatief nieuw

Het voelt vreemd, eigenlijk ook best een beetje spannend.... Sinds ik enkele jaren geleden de overstap heb gemaakt naar de digitale fotografie, heb ik namelijk altijd met een Canon-camera gefotografeerd. Als een kleine jongen wacht ik daarom ongeduldig op het moment dat de bel gaat en ik de Samsung NX1 eindelijk in mijn handen kan nemen. De Samsung NX1 is een zogenaamde systeemcamera. Een nog relatief nieuw type camera dat steeds meer aan populariteit wint. In een systeemcamera ontbreekt een spiegel die opklapt als je een foto maakt maar je hebt daarentegen wel de mogelijkheid om lenzen te verwisselen. Dit type camera wordt in de markt gepositioneerd tussen een compact- en spiegelreflexcamera.

De foto's die je met de Samsung NX1 maakt, bieden een hele natuurlijke kleurweergave.

Dus geen spiegelreflexcamera

En dat zou je op het eerste oog niet zeggen. Het eerste wat me namelijk opvalt is de vorm van de body die sterke overeenkomsten toont met een spiegelreflexcamera. Wel een slag kleiner als mijn huidige camera die, eerlijk is eerlijk, voor mij toch prettiger in de hand ligt. Samsung heeft bij de NX1 twee hoogwaardige objectieven meegeleverd, een 16-50 mm F2,8 en een 50-150 mm F2,8.
Beide objectieven zijn lichtsterk over het hele bereik en voorzien van beeldstabilisatie. Nieuw is het 'slimme' knopje op het objectief waarmee je de i-Function op de camera activeert. Maar daar zo meteen meer over.

Specificaties om van te smullen

De Samsung NX1 heeft een aps-c sensor met maar liefst 28,2 megapixels en heeft Wifi en Bluetooth aan boord. Het is een echt snelheidsmonster dat 15 foto's per seconde kan vastleggen! Je raadt het al, ideaal voor de sportfotografen onder ons. En met een iso-bereik tot 51.200 kun je ook onder slechte lichtomstandigheden heel lang uit de hand blijven fotograferen. Hoe zit het dan met de ruis, zul je denken? Nog meer (kleinere) pixels, dat is toch vragen om. Maar dat geldt niet voor de NX1. Tot iso 3200 heb je nergens last, vanaf iso 6400 wordt ruis zichtbaar en verlies je details in je foto's. Ben je filmer dan kun je helemaal los gaan. Met de NX1 film je immers in 4K! Dit is ultra-hd-resolutie voor perfecte scherpte en heel veel details. Als filmer ben je met de Samsung NX1 dus helemaal op de toekomst voorbereid. Ook vind je allerlei functies terug om je foto's direct in de camera te bewerken. Aardig en handig voor deze test maar juist in een professionele camera is dit enigszins overbodig. De doelgroep waar Samsung met deze camera op mikt zal hiervoor zeer zeker uitwijken naar een fotobewerkingsprogramma.

Fotografeer je in jpg, kies dan eens voor een andere witbalans (hier: witbalans gloeiend). Dit geeft soms net wat extra's aan je foto's. In Raw kun je dit natuurlijk nog achteraf wijzigen.

Kies voor de slimme i-Function

De Samsung NX1 heeft een kantelbaar Amoled-scherm. Haarscherp! Het is een touchscreen waarmee je direct in het menu komt waar je je instellingen kunt wijzigen. Op het scherm zie je erg veel informatie. Wat te veel naar mijn smaak en hierdoor zijn de icoontjes ook aan de kleine kant. Minder informatie op het scherm werkt naar mijn mening toch prettiger. Gelukkig kun je zelf aanpassen welke informatie je op het scherm wel en niet wilt terugzien. Mijn tip: kies voor minder informatie en maak gebruik van de i-Function op je Samsung-objectief. Hiermee verschijnt een strak vormgegeven en overzichtelijk menu op je scherm waarmee je alle basisinstellingen voor je foto heel snel en eenvoudig kunt aanpassen. Dit menu verdwijnt weer op het moment dat je de ontspankop indrukt.

En nu in de praktijk....

De foto's die ik heb gemaakt zijn jpg-bestanden die direct uit de camera komen. Ik heb daarbij vooral gebruik gemaakt van het Amoled-scherm. Dat was in het begin wel even wennen want normaal gesproken fotografeer ik altijd door de zoeker van de camera.

De belichting en het contrast snel corrigeren is geen probleem. Zelfs eenvoudig je portretten bijsnijden en retoucheren is met de Samsung NX1 mogelijk. De camera maakt hierbij een kopie van de originele foto.

Mijn conclusie

Zonder enige twijfel is de Samsung NX1 een geweldige camera die erg veel kwaliteit voor je geld biedt. En dit rechtvaardigt naar mijn menig ook de vrij forse prijs die je voor de NX1 moet betalen. Daardoor zal deze camera met name de gevorderde fotograaf met filmambities aanspreken. Maar zonder objectieven ben je er natuurlijk met de Samsung NX1 nog niet. Het aanbod van kwalitatief goede objectieven is voor deze camera echter nog beperkt. En het prijskaartje dat aan beide meegeleverde objectieven hangt is hoog. Voor de prijs van de NX1 kun je ook een stevige spiegelreflexcamera kopen van een van de grote merken zoals Nikon of Canon en hier kun je wel kiezen uit een groot aanbod objectieven. De tijd zal daarom leren of Samsung met de NX1 ook écht een succesmodel in handen heeft.

Het oordeel van Zoom.nl

"Samsung pakt flink uit met deze Samsung NX1 aps-c camera die maar liefst 15 bps schiet. Helemaal indrukwekkend werd het toen Samsung 205 fasedetectie autofocuspunten op de sensor onthulde. Die ook nog eens verspreid zitten over bijna het hele beeld. En dat is een groot voordeel ten opzichte van de meeste traditionele reflexen die hun autofocuspunten meestal overwegend in het centrum hebben. Testopnames lieten zien dat die object tracking bij goed licht en flink contrast goed z'n werk deed. Bij wat minder licht liet het AF-systeem soms wel wat steekjes vallen. De aps-c sensor is van het type bsi, een techniek die je vooral in compactcamera's en smartphone's ziet. Bij onze testen presteerde de sensor bij lage iso-waardes uitstekend. Bij hoge gevoeligheden waren de resultaten in jpeg minder overtuigend. Helaas heeft Samsung wat betreft video nog last van de remmende voorsprong. Veel hard- en software is nog geoptimaliseerd om H.264 af te spelen."

Lees de hele review hier: Review Samsung NX1

Mijn naam is Léon Goossens. Zoomer sinds 2006. Getrouwd, trotse vader en woonachtig in het Zuidlimburgse Brunssum. Een fan van Steve Jobs en Apple maar nog steeds zonder eigen Mac... Fotografie is voor mij een hele mooie hobby om creatief bezig te kunnen zijn. Achter de camera maar ook met de pen in de hand. Met een passie voor fotografie én tekst schrijf ik regelmatig op mijn blog en voor Zoom.nl, korte stukjes over fotografie en over foto's die ik heb gemaakt.