Cameratest iPhone X, Samsung Galaxy S9+ en Huawei P20 Pro | Smartphonetest © smartphone, test, zoom

7 augustus 2018, 11:13

Smartphones lijken aan de voorzijde steeds meer op elkaar. Zelfs de 'notch' is niet meer uniek. De grote verschillen vind je nu achterop. Het is de hoofdcamera waar nu de strijd geleverd wordt. Of liever gezegd de camera's, want de topmodellen hebben aan één exemplaar niet meer genoeg. Nieuwe mogelijkheden te over, maar gaan we er ook in fotokwaliteit op vooruit?

Huawei P20 Pro

Bij de Huawei P20 Pro kom je na twee keer drukken op volume-omlaag-knop direct bij de camera. Die maakt eventueel meteen een foto voor je. De camera-app is grotendeels geïnspireerd door iPhone. Dus weet je de weg in de een, dan lukt het ook in de ander. Alleen heeft Huawei wel een professionele stand voor handmatige bediening. Standaard is AI (kunstmatige intelligentie) geactiveerd. Dit houdt in dat de software probeert te herkennen wat je fotografeert en daar de beste instellingen bij kiest. Dat herkennen gaat prima, maar het resulteert in de praktijk vooral in sterk oververzadigde foto's. Je kunt het gelukkig ook uitzetten.
Erg leuk om mee te spelen zijn de speciale camerastanden die Huawei al jaren op zijn telefoons meelevert. Zo kun je eenvoudig overdag foto's met lange sluitertijden maken, zonder ND-filters. Sterrensporen vastleggen werkt ook fantastisch. De sterrenpuntjes worden automatisch tot sterrensporen samengevoegd, dus je hoeft de telefoon alleen ergens een tijdje stabiel neer te zetten. Nieuw is de zeer bruikbare nachtstand, daarover straks meer.
Deze telefoon heeft maar liefst drie camera's achterop. Een gewone, een monochrome en eentje met 3x optische vergroting. Je kunt portretfoto's met softwarematig vervaagde achtergrond maken en er is een stand waarin je van tevoren of achteraf een gesimuleerde diafragmawaarde mag instellen. De camera's worden afhankelijk van de situatie en geheel naar inzicht van de software apart of gecombineerd gebruikt.

Sterrensporen Huawei 2 uur belicht (118 minuten)

Beeldkwaliteit Huawei P20 Pro

Ook de Huawei P20 Pro houdt van verzadigde kleuren. Af en toe is er zomaar een flinke uitschieter. Een onbewolkte lucht is dan nog intenser blauw en gebladerte gaat gevaarlijk richting gifgroen. Dat gebeurt vooral als AI (kunstmatige intelligentie) aanstaat, maar dat kun je uitzetten, of je tikt de melding weg. Ruis en detaillering wisselen een beetje. Soms is er enorm veel detail te zien, meer dan bij de andere toestellen. Een andere keer valt de detaillering toch wat tegen.
Dit toestel heeft drie camera's (achterop) en onder de motorkap gebeurt enorm veel. Om de haverklap verschijnt bijvoorbeeld de melding dat je het toestel een tijdje stabiel moet houden omdat de foto verscherpt wordt. Soms gaat het duidelijk om een HDR-scène, maar het treedt ook op in wat een doorsneesituatie lijkt. Om onduidelijke redenen besluit de app dan foto's samen te voegen, misschien wel van meerdere camera's. Het gaat dus niet zozeer om verscherping, maar om uitlijnen van (stukjes van) het beeld.
Ook de foto's van de Huawei P20 Pro zijn te oranje als je bij kunstlicht fotografeert. De ruisreductie is effectiever dan bij de iPhone X. Er is meer ruis verdwenen en toch blijft er meer detaillering behouden dan bij de Samsung Galaxy S9+. De foto oogt ook schoner en voorwerpen zijn strak omlijnd en komen levensecht over. Schakel je AI in, dan wisselt het resultaat. Je kunt dan ook een overdreven schoongepoetste foto krijgen met een sterke plastic-look. Bij zeer weinig licht presteert de Huawei net als de Samsung opvallend goed, waar de iPhone X het grotendeels laat afweten.
De Huawei heeft zelfs een speciale nachtstand. Je houdt het toestel een seconde of vier stil, terwijl het toestel een reeks foto's schiet en automatisch samensmelt. Die foto ziet er opmerkelijk helder en mooi uit. Weinig ruis, hier en daar wat artefacten, maar ook wat minder scherp en gedetailleerd dan een gewone nachtopname. Er moet wel een vleugje licht aanwezig zijn (al zie je dat zelf vaak niet eens), maar dat is logisch. Je kunt hier echt fraaie nachtopnamen mee maken. Voor een smartphone dan. En dat zonder statief.

Testfoto's Huawei P20 Pro