Degelijke instapper - Fujifilm X-A5

21 september 2018, 11:05

De Fujifilm X-A-lijn is bedoeld voor enthousiaste beginners die meer uit hun fotografie willen halen. De Fujifilm X-A5 is de opvolger van de X-A3 en het nieuwste wapenfeit in de X-A-lijn.

De Fujifilm-kenner zal meteen opvallen dat de bekende X-Trans-techniek van de Japanse fabrikant ontbreekt. In de X-A5 vind je een 'gewone' aps-c cmos-sensor met een Bayer-filter. Dat was overigens ook bij de voorgangers al zo. De sensor is overigens wel nieuw en komt met een primeur voor de X-A-lijn: fasedetectie-autofocus. De camera heeft in totaal 91 autofocuspunten, waarvan er 35 op basis van fasedetectie via de sensor.

Fujifilm heeft bij het ontwikkelen van de X-A5 hetzelfde recept aangehouden als bij de voorgangers. Dat houdt in: een klassieke en tegelijkertijd moderne body zonder elektronische zoeker, een gebruiksvriendelijke interface, veel functies en een prettig prijskaartje. Dat prijskaartje komt natuurlijk ergens vandaan en bij de X-A5 zijn dat de gebruikte materialen. De camera is degelijk gebouwd en goed voor jarenlang plezier, maar de gebruikte plastics voelen en zien er goedkoper uit dan bij de andere Fujifilm-producten. Het kantelbare touchscreen voelt overigens wel goed aan en dat is fijn voor een onderdeel dat je zo intensief gebruikt.

Framerate

Veel camera's in het instapsegment kunnen filmen in 4K en daar is deze X-A5 geen uitzondering op. Dat is mooi, toch is de 4K-modus ietwat teleurstellend, omdat je slechts met 15 bps kunt filmen. Full HD is dan een betere keus: daarmee maak je door de hogere framerate wel vloeiende beelden.

De camera produceert bijzonder fraaie beelden. Je zou denken dat de camera zonder X-Trans-techniek minder goed presteert, maar dat is geenszins het geval. De camera maakt indruk met z'n beeldkwaliteit en past daarmee precies in het rijtje van de andere (duurdere) Fujifilm-camera's. Kleuren, scherpte, dynamisch bereik en ruisprestaties zijn allemaal ruim voldoende, zeker gelet op het gunstige prijskaartje van de X-A5. De autofocus, die ook via het touchscreen werkt, is adequaat en snel, maar mag iets accurater. Soms mist hij precies het punt waarop je scherp wilt stellen en dat is jammer. Uiteraard heeft de camera de X-lensvatting, waarmee hij voor de enthousiaste beginner een prima startpunt kan zijn op weg naar andere Fujifilm-camera's.

De camera biedt al met al een verrassend goede beeldkwaliteit en is daarbij leuk om te zien. Wel zijn er een paar minpunten te noemen: de autofocus kan (nog) beter en de 4K-modus is met 15 bps niet top. Zet je de pro's en con's af tegen de fijne prijs, dan beklijft een positief gevoel. De X-A5 is een prima camera voor de beginnende fotograaf.

beeldkwaliteit
prijskwaliteit
4K-video met 15 bps