Een snelle test van de Sony RX10 IV © Sony, RX10 IV, camera

31 januari 2019, 16:11

Met de RX10 IV heeft Sony een superzoomcamera op de markt gebracht met een aantal bijzondere eigenschappen. Snelle autofocus, zoom tot 600 millimeter en video's in 4K kwaliteit. Maar hoe bevalt zo'n groot uitgevallen compactcamera wanneer je eigenlijk een Sony A7riii met verwisselbare lenzen gewend bent? Blogger Erik Keulers probeerde het uit en neemt je mee in de bevindingen van zijn sneltest.

De Sony RX10 IV bestrijkt het hele spectrum van 24 mm groothoek..... (foto: Erik Keulers)

Tot telezoom met een zoombereik tot 600 mm (35mm-equivalent). (foto: Erik Keulers)

Geen kleine jongen

De RX10iv is niet bepaald klein uitgevallen. Wanneer ik hem het eerst vastpak heeft hij nog het meest weg van een compacte spiegelreflexcamera met een flinke standaardlens. Het gewicht mag er ook zijn, de camera komt boven de kilogram. Daarvoor bestrijkt hij wel een enorme zoom-afstand, van 24 tot 600 mm (35mm-brandpuntsafstanden), en dat openbaart zich zodra de camera aangaat en de lens uitschuift. Zoomen met de lens kan op twee manieren: via een speciale zoomknop op de camera of, zoals bij een verwisselbare lens, door aan de lens te draaien. Doordat de lens elektronisch gestuurd wordt voelt dat laatste wel wat vreemd aan. De RX10 IV is de vierde generatie van deze camera die Sony op de markt heeft gebracht en kenmerkt zich door een zeer hoge autofocussnelheid en uitstekende videokwaliteit.

Het bos biedt op deze zonnige dag voldoende onderwerpen om te fotograferen. De 24 mm groothoek biedt een mooie stervorming bij het fotograferen in het zonlicht (foto: Erik Keulers)

De camera weet tegelijkertijd raad met deze beweeglijke hommel bij 600 mm. (foto: Erik Keulers)

Op de fiets

Bij wijze van test neem ik de RX10 IV mee op een fietstocht door bos en weidelandschap. In het bos wil ik zien hoe de camera zich in mindere lichtomstandigheden gedraagt. Daarnaast is er volop ruimte om alle standen van de camera uit te proberen, van groothoek tot telelens. Ik hang de camera om met de standaarddraagriem en hoewel het geheel boven de kilogram uitkomt is het zeker niet vervelend om de camera te dragen. Inzoomen vraagt wel enige tijd, een geoefende fotograaf kan met een verwisselbare lens veel sneller uit de voeten. Datzelfde gevoel heb ik bij de autofocus. Hoewel deze snel is, voelt het toch langzamer aan dan ik van mijn Sony A7riii gewend ben. Maar het zijn ook geen camera's die ik met elkaar mag vergelijken.

De flexibiliteit van het zoombereik geeft veel mogelijkheden tijdens een tripje op de fiets. De camera is niet licht, maar biedt wel een enorm bereik tussen 24 en 600 mm. (foto: Erik Keulers)

Ik ben blij met de kleurstelling van de JPEG's die de RX10 IV maakt. (foto: Erik Keulers)

De reflectie van de golven weerhoudt de camera er niet van scherp te stellen op deze schaatsenrijder. (foto: Erik Keulers)

De foto's die ik wil maken op deze tocht kan ik ook maken, al ontbreekt groter wild. Want deze camera wordt door Sony ook gepromoot als wildlifecamera. Bij gebrek aan groot wild richt ik mij op de kleine wildlifewereld van de insecten. De resultaten stemmen zonder meer tot tevredenheid, al is het inzoomen op kleine insecten (een soort van macro) wel aan grenzen gebonden, door de minimale scherpstelafstand.

Deze krekel laat zich eenvoudig vastleggen met de RX10 IV.... (foto: Erik Keulers)

De spin is iets lastiger door de draden van het web... (foto: Erik Keulers)

En deze parende libelles zijn uiteindelijk trial en error. Verwacht geen reeks aan scherpe foto's maar met wat geduld krijg je het resultaat dat je zoekt. (foto: Erik Keulers)

Een alternatief voor een systeemcamera of SLR?

Zoals gezegd, wanneer je zoals ik gewend bent aan een systeemcamera of SLR, dan is de RX10 IV wennen, voor mij in ieder geval. Het voelt allemaal net iets minder snel en scherp in de bediening. Daarmee wil ik deze camera echter niets tekort doen. Want wat de camera kan is indrukwekkend. De prijs is navenant, maar aan de andere kant, wie een vergelijkbare zoomrange met een systeemcamera wil kopen, is een veelvoud kwijt. Vanuit dat oogpunt is de prijzige RX10 IV een budgetoptie voor bijvoorbeeld de wildlifefotograaf.

De grote trek.....maar dan met schaatsenrijdertjes... (foto: Erik Keulers)

Voor wie deze camera echt een aanrader is, dat is voor de trekker. Of je nu door de bergen wandelt, een langeafstandsloper of een backpacker bent. Als je zonder al te veel gewicht een goede camera wil meenemen met een groot bereik, dan zit je met de RX10 IV goed. Met als bijkomend voordeel dat je tijdens deze soms stoffige activiteiten nooit stof op je sensor zult krijgen. Wil je toch meer keuzevrijheid, meer bedieningsvrijheid of meer scherpte-diepte. Dan raad ik je aan om bijvoorbeeld de Sony systeemcamera's goed te bestuderen. Maar is er aan het einde van de rit niet voor iedere fotograaf een geschikte camera?

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In 2008 stond ik aan de basis van de oprichting van Fotogroep Gotcha. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Ik werk met de A7-series van Sony. Op ErikKeulersPhotography en Facebook ben ik actief als @ErikKeulersPhotography.