Review: Canon EOS R © IDG NL

22 januari 2019, 09:36

De introductie van de spiegelloze fullframe Canon EOS R-serie is een belangrijk moment uit de recente camerageschiedenis. De EOS R-serie is een compleet nieuw systeem, dat naast de bestaande dslr-lijn van Canon komt te staan.

Net als concurrent Nikon maakt Canon gebruik van een geheel nieuwe vatting. Overigens kun je met behulp van een adapter ook bestaande EF-lenzen gebruiken. Canon positioneert de camera tussen de EOS 6D Mark II en de EOS 5D Mark IV in. De camera beschikt over een fullframe-sensor met 30,3 megapixel en een geavanceerd autofocussysteem met maar liefst 5655 scherpstelpunten.
Belangrijk om te weten is dat Canon bij de EOS R-serie gekozen heeft voor stabilisatie in de lens. Dual Sensing IS maakt gebruik van gegevens uit zowel de lens als de camera, waardoor je vijf stops winst behaalt. Voordeel van deze aanpak is dat Canon de stabilisatie voor elke lens kan optimaliseren. Nadeel is dat objectieven zonder ingebouwde beeldstabilisatie bij gebruik op de EOS R ongestabiliseerd blijven. Overigens is tijdens het filmen wel ingebouwde vijfassige (digitale) stabilisatie beschikbaar.

Anders maar herkenbaar

De EOS R is vrijwel direct herkenbaar als een Canon, maar toch compleet anders dan de spiegelreflexen. Uiteraard is de camera compacter en lichter. Ook de ergonomie van knoppen en bedieningselementen is anders, maar wel erg goed doordacht. Aan de achterzijde is een 'touchbar' aangebracht. Die 'bar' en de meeste knoppen en wieltjes zijn verregaand te personaliseren. Fijn is ook het draai- en kantelbare lcd-scherm achterop.
Voor 4K-video maakt de camera gebruik van een kleiner gedeelte van de sensor (1,7x crop) om op hetzelfde 35mm-formaat te komen als dedicated filmcamera's zoals de Canon C200. Die keuze kost je een boel groothoek. Ook kun je maximaal met 30 bps filmen in 4K en 1080p.

In de praktijk blijkt de Canon EOS R een erg fijne camera. Vorm, gewicht en bediening maken dat je er snel vertrouwd mee raakt. De camera houdt heel 'natuurlijk' vast. Scherpstellen gaat snel en accuraat, zelfs bij (extreem) weinig licht. Zoals we van Canon gewend zijn, zien de beelden er prima uit, met krachtige kleuren en een mooi karakter. Het dynamisch bereik is goed, net als de ruisprestaties.

De EOS R is goed doordacht. Een mooi voorbeeld is dat de sensor bij het wisselen van het objectief automatisch wordt beschermd doordat de sluiter wordt gesloten. De vele personalisatiemogelijkheden en de fijne grip zorgen ervoor dat je intuïtief en vol vertrouwen kunt werken. Als je kunt leven met stabilisatie in de lens en de 1,7x crop bij filmen in 4K, is de EOS R een zeer aantrekkelijke camera. De verdere uitbreiding van dit systeem zal Canon in de toekomst hoogstwaarschijnlijk geen windeieren leggen.

Fijne en doordachte camera in de praktijk
Geen beeldstabilisatie bij lensen zonder IS

ModelCanon EOS R