Review: Fujifilm X-T3

12 februari 2019, 15:03

De Fujifilm X-T3 lijkt opvallend veel op zijn voorganger, de X-T2. De veranderingen zijn namelijk vooral aan de binnenzijde te vinden. Hoe bevalt dit nieuwe topmodel in de aps-c-systeemcameralijn?

Voor Fujifilm was het geen harde noodzaak om de nog altijd populaire X-T2 op te volgen, maar toch is hier de X-T3. Technisch is er veel veranderd en de camera is op een aantal gebieden zeer verrassend geëvolueerd. Zo is er een nieuwe sensor: uiteraard een X-Trans-variant, nummer vier in dit geval, van aps-c-formaat. De X-T3 biedt 26,1 megapixel tegenover de 24,3 van de X-T2. De grote verandering is dat de nieuwe sensor nu Back-Side Illuminated is. Ook is er een nieuwe processor met meer rekenkracht.

Was Fujifilm voorheen niet de eerste fabrikant waar je aan dacht bij video, nu is dat anders. Met de X-H1 is begin 2018 een andere weg ingeslagen, en ook de X-T3 biedt bijzonder uitgebreide videomogelijkheden. Zo kun je filmen in 4K met 60p (10-bit, 4:2:0 intern en zelfs 4:2:2 als je de beelden extern wegschrijft). In 1080p haal je 120 beelden per seconde. Ook zijn het F-log-profiel en de filmsimulatie 'Eterna' uit de X-H1 beschikbaar.

Verbeterde AF

Een andere grote verbetering betreft het autofocussysteem. De nieuwe sensor huisvest maar liefst 2,16 miljoen fasedetectiepixels voor scherpstelling over het gehele beeld. Je hebt nu maximaal 425-punten tot je beschikking, en ook de gezichts- en oogdetectie is er flink op vooruitgegaan. Oogdetectie is overigens nu ook te gebruiken in combinatie met continu-AF. Ook nieuw is de Pre-burst-modus, waarbij de camera al begint met registreren voordat de ontspanknop is ingedrukt. Ook het maximale aantal beelden per seconde ligt hoger dan bij de X-T2: maximaal dertig bij gebruik van de elektronische sluiter én met 1,25x crop. Met de mechanische sluiter haal je maximaal 11 beelden per seconde.

Hoe bevalt al deze verbeterde techniek in de praktijk? Daar kunnen we kort over zijn: uitstekend! De X-T3 is prettig te bedienen en borduurt ergonomisch voort op de X-T2, met fijne veranderingen zoals de toevoeging van een touchscreen met de mogelijkheid om via het scherm scherp te stellen. Fijn is ook de aanwezigheid van een dubbel SD-kaartslot. De camera stelt zeer trefzeker scherp, óók bij weinig licht. De typische schilderachtige en zachte beeldverwerking is gebleven. Vooral in donkere delen van het beeld is dat een pre.

De Fujifilm X-T3 is technisch een grote stap voorwaarts, terwijl het ontwerp, de bediening en de ergonomie grotendeels hetzelfde zijn gebleven. De nieuwe sensor en processor geven de camera een boost, waar vooral het autofocussysteem van profiteert. Ten slotte zijn er de sterk verbeterde videomogelijkheden, waardoor de X-T3 een erg veelzijdige camera is geworden.

Bouwkwaliteit en ergonomie
Fijne schilderachtige beeldkwaliteit
Geen beeldstabilisatie in de body