Review: Nikon D3500

29 januari 2019, 15:21

Elke paar jaar vernieuwt Nikon traditiegetrouw zijn instapspiegelreflex. De veranderingen zijn nooit wereldschokkend, maar met een paar updates kan het populaire instapmodel er weer even tegenaan. Nu is het de beurt aan de D3500, die de D3400 opvolgt. Hoe goed is deze zeer betaalbare dslr?

Gezien alle spiegelloze camera's die de markt overspoelen, is de verleiding groot om de dslr neer te zetten als iets uit het verleden. Maar niets is minder waar: als je de Nikon D3500 een tijdje gebruikt, blijkt dit betaalbare instapmodel een erg aantrekkelijke optie. Vooral de fijne vormfactor en de goede grip zorgen ervoor dat je als het ware één wordt met je camera. De D3500 voelt een stuk beter aan dan z'n voorganger. Die was een stukje groter en lichter, en daardoor gevoelsmatig minder in balans.

Als we kijken naar de technische specificaties, zijn er geen wereldschokkende verrassingen te vinden. De camera heeft een aps-c-sensor met 24,2 megapixel, een autofocussysteem met 11 scherpstelpunten en een maximale iso-waarde van 25.600. Filmen kan ook, maar maximaal in Full HD (1080/60p) en dus niet in 4K-resolutie. Opvallend is de enorme accucapaciteit: met de D3500 maak je op een volle lading maar liefst 1550 foto's.

Klassieke dslr

Nog steeds is dit een klassieke dslr, bedoeld voor de beginnende fotograaf. Desondanks - en dat is het mooie van de voortschrijdende ontwikkelingen - is deze Nikon een erg capabele camera, die op veel vlakken semiprofessionele én professionele camera's van pakweg vijf, zes jaar geleden achter zich laat. Een goede foto maken is dus geen enkel probleem. De beelden zijn goed van kleur en detail. Ook het dynamisch bereik is helemaal niet verkeerd, met de nodige ruimte om schaduwen op te helderen en hoge lichten terug te halen. Verwacht geen wonderen, maar afgezet tegen de prijs maakt deze camera gewoon puike platen.

Handig, en fijn voor de doelgroep, is dat Nikon een Guide-modus heeft ingebouwd, waarin je tijdens het fotograferen tips krijgt en leert over fotografie. Want deze D3500 is voor veel mensen in essentie een startpunt op weg naar het serieuzere werk en bijbehorende camera's. Het is een camera die focust op fotografie, zonder al te veel innovatieve randzaken aan te bieden zoals panoramamodi of andere leuke en handige elektronische hulpjes. Ook een touchscreen ontbreekt helaas.

De D3500 is dan geen toonbeeld van innovatie maar biedt je wél een degelijke basis om je fotografie naar een hoger plan te tillen. De camera maakt prima foto's, is door de mogelijkheid om van lens te wisselen lekker veelzijdig en heeft een erg fijne grip. Ten slotte is de Nikon D3500 gewoon erg betaalbaar. Alles bij elkaar maakt dat deze D3500 een van de meest aantrekkelijke instapspiegelreflexen, zo niet de meest aantrekkelijke.

Fijne grip
Goede beeldkwaliteit
Weinig innovatief