Canon EOS RP - De tweede fullframe camera van Canon

17 april 2019, 15:04

De EOS R is nog maar net op de markt. Toch vindt Canon het al tijd om de EOS R-serie uit te breiden met een tweede zeer interessante camera: de EOS RP. Interessant, want het is in één klap de kleinste, lichtste en goedkoopste spiegelloze fullframe-camera van dit moment. Hoe goed is deze prijsbreker?

Met een prijs van ongeveer 1.500 euro, bijna duizend euro goedkoper dan de EOS R, is de EOS RP de meest betaalbare spiegelloze fullframe-camera op de markt. Verder is hij met een leeggewicht van 440 gram ook de lichtste camera in zijn segment. En dat merk je meteen als je ermee aan de slag gaat. De body is opmerkelijk licht en compact. Om tot die relatief lage prijs te komen, heeft Canon natuurlijk wel de nodige keuzes moeten maken. Zo is de sensor anders dan die in de EOS R. In de EOS RP vind je een 26,2-megapixelsensor die bijna gelijk is aan de sensor in de EOS 6D Mark II spiegelreflex.

Intuïtief

De ergonomie en de interface zijn dik in orde. Alle knoppen zitten waar je ze verwacht en alles zit ook bijzonder goed in elkaar. Ondanks het lage gewicht en het gebruik van kunststoffen voelt de camera hoogwaardig aan. De grip is heel erg fijn en zorgt ervoor dat de camera aan je hand 'vast' blijft zitten. Ook de interface geeft geen reden tot klagen. De menustructuur is logisch en alle functies zijn gemakkelijk en intuïtief te vinden. Vergeleken met de EOS R valt op dat het display bovenop en de 'touchbar' verdwenen zijn.

De EOS RP heeft dezelfde RF-vatting als de R. Het aantal beschikbare objectieven in die reeks wordt nog uitgebreid, maar met een adapter zijn ook alle bestaande Canon-objectieven met de EF-vatting te gebruiken.

De beeldkwaliteit ligt op een vergelijkbaar niveau als die van de EOS 6D Mark II en scoort op alle vlakken een ruime voldoende. De jpeg-foto's zijn, zoals altijd bij Canon, uitstekend. Kleur, detail en scherpte zijn prima in orde. Dat is bij de raw-bestanden ook het geval, maar daarbij moet je als fotograaf achteraf zelf nog aan het werk. Het dynamisch bereik is voor de meeste fotografen ruim voldoende. Toch biedt de concurrentie op dat vlak vaak nét een stapje meer. De ruisprestaties zijn bovengemiddeld goed, zodat ook foto's gemaakt bij hoge iso-waarden nog goed bruikbaar zijn. Voor fervente filmers is de EOS R de betere keuze, omdat die beter bruikbare mogelijkheden biedt. Zo kun je het fijne Dual Pixel CMOS-autofocussysteem in de RP alleen gebruiken bij opnames in Full HD.

De Canon EOS RP is een erg interessante camera. Hij is ongekend klein, licht en betaalbaar voor een fullframe-camera, en de beeldkwaliteit, ergonomie, grip en interface zijn voor de instappende fullframe-fotograaf allemaal méér dan voldoende.

Erg betaalbare fullframe-camera
Compact en licht
Dynamisch bereik kan beter