Leica D-Lux 7 - Veelzijdige compactcamera

15 april 2019, 15:13

De Leica D-Lux 7 is de opvolger van de D-Lux Typ 109. Met zijn fraaie uiterlijk en veelzijdige zoomlens is het een interessante optie voor wie een goede compactcamera zoekt en daarbij niet ongevoelig is voor de allure van de merknaam Leica.

Leica en Panasonic hebben al jaren een innige band. Deze D-Lux 7 is in grote lijnen een Panasonic LX100 II, voorzien van een fraaie Leica-toplaag. Als er één fabrikant is die weet hoe ze een camera er aantrekkelijk kunnen laten uitzien, dan is het Leica wel. De zilverkleurige topplaat, lens en details geven de D-Lux 7 een oogstrelend en hoogwaardig uiterlijk. Vergeet ook het kenmerkende rode logo niet, dat op straat voor nieuwsgierige blikken zorgt.

Onderhuids is de Leica D-Lux 7 helemaal gelijk aan de LX100 II, wat betekent dat je een innovatieve camera bomvol functionaliteit in huis haalt. Het (omgerekend) 24-75mm-objectief zorgt voor een veelzijdig bereik, van groothoek tot bescheiden tele, en de lichtsterkte maakt het mogelijk om ook bij uitdagende lichtomstandigheden nog goede foto's te maken. De nieuwe sensor en processor zorgen samen voor een beeldkwaliteit die beter is dan die van de voorganger, en de relatief grote Micro Four Thirds-sensor is een mooi pluspunt in deze klasse.

Prettig in gebruik

Fijn is de mogelijkheid om op de lens te schakelen tussen diverse beeldverhoudingen, van 3:2, 4:3 en 16:9 tot 1:1. Die mogelijkheid vind je natuurlijk in meer camera's, maar de aanwezigheid van een fysieke regelaar zorgt ervoor dat je deze optie ook écht gebruikt. Verder vind je in de D-Lux 7 ook de diverse 'Panasonic-functies', zoals Post Focus en alle 4K Photo-mogelijkheden. Ook aan de connectiviteit is gedacht. Via de Leica Photos-app kun je gemaakte foto's snel naar je smartphone verzenden, waar je ze kunt bekijken, bewerken en delen. Ook kun je de camera op afstand bedienen via de app.

De D-Lux 7 is in de praktijk een erg fijne camera waarmee je snel vertrouwd raakt. De grip zorgt ervoor dat je hem goed, stevig en vertrouwd kunt vasthouden. Alle belangrijke functies zijn onder handbereik en fijn handmatig in te stellen via verschillende wieltjes aan de bovenzijde. Verder is een diafragmaring op de lens aanwezig. Ook de 'digitale' bediening is in orde: het touchscreen is opmerkelijk prettig in gebruik en reageert snel en accuraat. Jammer dat het niet draai- en kantelbaar is.

Dankzij de relatief grote sensor levert de Leica D-Lux 7 mooie beelden af. Scherpte, detail, kleur en contrast zijn allemaal erg goed voor dit segment. Verder is het een fijne, intuïtief te bedienen camera, waarmee je volop mogelijkheden in huis haalt. Het fraaie uiterlijk en de app zorgen ervoor dat de Leica-fotograaf waarschijnlijk grif de meerprijs tegenover de vergelijkbare Panasonic neertelt.

Relatief grote sensor
Prachtige uitstraling
Scherm niet draai- of kantelbaar