Panasonic Lumix S1R - Fullframe camera

13 mei 2019, 15:21

Panasonic verbaasde iedereen met de introductie van een serie spiegelloze fullframe-camera's: de S1-serie. Die serie bestaat vooralsnog uit twee modellen: de eerder geteste S1 en de S1R, die met z'n hogere sensorresolutie is bedoeld voor de veeleisende professional. Hieronder onze bevindingen.

Panasonic heeft bij de introductie van de S1-serie voor dezelfde tactiek als Sony en Nikon gekozen. Er komen verschillende camera's op de markt, bedoeld voor verschillende doelgroepen. De Panasonic Lumix S1 is een veelzijdig model voor de fotograaf die ook graag filmt. De duurdere S1R is bedoeld voor fotografen die een hogere resolutie en de bijbehorende detaillering nodig hebben. Beide camera's maken gebruik van de L-vatting, ontleend aan de Leica SL. Leica, Sigma en Panasonic werken samen om deze L-vatting tot een aantrekkelijk en volwaardig platform te maken.

Voor de eeuwigheid

De S1R levert 47,3 megapixel en is daarmee een directe concurrent van de Nikon Z 7 en de Sony A7R III. De S1 (met 24,2 megapixel) en de S1R verschillen qua uiterlijk niet veel. Beide camera's zijn relatief groot en zwaar, zeker als je ze vergelijkt met de eerdergenoemde Sony A7-serie. Het resultaat is dat deze S1R aanvoelt als een erg serieus stuk techniek. De bouwkwaliteit ligt op een zeer hoog niveau: de camera lijkt gemaakt voor de eeuwigheid. Grip en ergonomie zijn erg goed, al zit de aan-uitknop op een ietwat vreemde plek. Geen groot probleem, maar Panasonic heeft dit bij andere camera's (bijvoorbeeld de Lumix G9) beter voor elkaar.

Net als bij de S1 vertrouwt Panasonic op de eigen Depth From Defocus-techniek (DFD) voor de scherpstelling. Afhankelijk van de situatie heeft de S1R soms moeite met het 'schakelen' tussen scherpstelling op de voor- en achtergrond. Buiten dat is het een fijn en snel systeem, waarmee je in de meeste gevallen prima kunt scherpstellen. De grote en heldere elektronische zoeker is, evenals bij de S1, enorm fijn in het gebruik.

De beeldkwaliteit van de S1R ligt op een erg hoog niveau. De gemaakte beelden zijn scherp en hebben een groot (micro)contrast. Details, texturen en (kleur)overgangen worden uitstekend weergegeven. De camera heeft bovendien een groot dynamisch bereik, zodat het vastleggen van (grote) contrast- en toonverschillen geen enkel probleem is. Uiteraard zorgt de hoge resolutie voor enorme bestanden, waarbij nabewerking in detail of 'croppen' uitstekend mogelijk is.

Panasonic zet met de S1 en S1R een erg interessant systeem op de markt. Het aantal beschikbare lenzen zal in de toekomst nog sterk groeien. De S1R is geschikt voor de kritische fotograaf die veel waarde hecht aan details, resolutie en de ultieme scherpte. In dat geval is de meerprijs ten opzichte van de S1 gerechtvaardigd. Ben je een allroundfotograaf die ook graag filmt? Dan is de S1 ook een uitstekende keuze.

Erg fijn in gebruik
Groot en zwaar

Score: 8,6