Zeiss Loxia 2.4/25 - High-end groothoek

17 april 2019, 15:26

Als je met een fullframe-body van Sony fotografeert, kun je voor kwalitatief hoogwaardig glaswerk ook terecht bij Zeiss. Ben je op zoek naar een high-end groothoek, dan kan de hier geteste Loxia 2.4/25 wellicht een interessante mogelijkheid zijn.

De Loxia-serie van Zeiss wordt speciaal gemaakt voor de spiegelloze fullframe-camera's van Sony en omvat inmiddels vijf verschillende objectieven, in beeldhoek uiteenlopend van 21 tot 85 mm. De 2.4/25, voorzien van een Distagon-lensontwerp, is de nieuwste in het rijtje, en past qua brandpuntsafstand precies tussen de eerdere 21 en 35 mm.

Qua ontwerp ontloopt deze 2.4/25 de andere Loxia's natuurlijk amper. Het objectief is mooi compact en de behuizing is helemaal van metaal. De kwaliteit straalt er aan alle kanten van af. Van de metalen zonnekap tot de prachtig gegraveerde witte tekens, het is allemaal met dezelfde precisie en aandacht voor detail in elkaar gezet. Gewicht en maatvoering zijn erg mooi in balans met de Sony-body's.

Handmatige scherpstelling

De Loxia-serie is enkel beschikbaar met handmatige scherpstelling. Voor sommige AF-fans is dat even schrikken, maar dat is sinds de opkomst van de spiegelloze camera helemaal niet nodig. Handmatig scherpstellen met deze Loxia is namelijk een genot, dankzij de soepele slag van de scherpstelring én de samenwerking met de Sony-camera's. Desgewenst kan de camera daarbij een 'crop' laten zien, waardoor je extra nauwkeurig scherpstelt. Daarnaast is er natuurlijk 'focus peaking', waarbij je in één oogopslag ziet waar de scherpte zich in je beeld bevindt. Na een tijdje mis je de autofocus niet meer.

Zeiss heeft een traditie van uitstekende beeldkwaliteit hoog te houden. De optische prestaties zijn dan ook van hoog niveau. De scherpte is al bijzonder goed bij volle lensopening, en bij F 2,8 of F 4 zelfs nog een stukje beter. Vertekening is nagenoeg niet aanwezig, waardoor deze Loxia ook probleemloos voor architectuurfotografie en dergelijke bruikbaar is. Opvallend is de aanwezigheid van chromatische aberraties in de hoeken bij uitdagende lichtomstandigheden, al is deze beeldfout natuurlijk in de postproductie te corrigeren.

De achtergrondonscherpte is fraai. Hoewel je bij een groothoek niet meteen denkt aan spelen met de scherpte, is dat met deze Loxia wel degelijk mogelijk door de korte minimale scherpstelafstand van 25 centimeter. Als je dicht genoeg op je onderwerp duikt, kun je dus toch een fraaie onscherpe achtergrond creëren. Door de fijne handmatige scherpstelling en de hoge lichtsterkte is het ook een mooi filmobjectief. Daarbij komt nog dat je met een speciale meegeleverde tool het diafragma kunt 'ontklikken', zodat je dit traploos en vloeiend kunt aanpassen.

De Zeiss Loxia 2.4/25 is een kwalitatief hoogstaand objectief voor de Sony-fotograaf. De beeldkwaliteit en bouwkwaliteit staan beide op hoog niveau, en de brandpuntsafstand maakt deze Loxia tot een veelzijdige en aantrekkelijke optie.

Prachtig gemaakt
Relatief veel chromatische aberraties

ModelZeiss Loxia 2.4/25