Fujifilm GFX 50R - Nieuwe middenformaatcamera

2 juni 2019, 19:14

Fujifilm verbaasde in 2016 met de introductie van de GFX 50S: een spiegelloze middenformaatcamera. Dat was echter nog maar het eerste spektakelstuk in de GFX-serie. Nu is er een tweede variant, de GFX 50R. Wat heeft deze R te bieden tegenover de S?

Fujifilm heeft lef. Terwijl iedere concurrent inzet op de spiegelloze fullframe-camera, gaan zij voor een maatje groter: middenformaat. Dit zorgt voor een duidelijke scheiding met de X-camera's van Fujifilm, die een aps-c-sensor hebben. Daarbij moet gezegd worden dat de afmetingen van de sensor niet helemaal overeenkomen met het analoge middenformaat. Middenformaat wil vooral zeggen: groter dan fullframe (in dit geval 1,7x).

De in 2017 daadwerkelijk uitgebrachte GFX 50S bleek een erg fijne camera. Groot, degelijk en met een fraaie sensor die voor prachtige zachte en detailrijke beelden zorgt. De R heeft in principe dezelfde techniek onder de kap, en verschilt voornamelijk op het gebied van uiterlijk, bediening en filosofie. Laten we ook de prijs niet vergeten. De 50R is betaalbaarder dan de S en met stip de voordeligste middenformaatcamera op de markt.

Meetzoeker-achtig

Als je de 50R vergelijkt met de 50S, valt op dat de R er anders uitziet en minder groot is. De R is vooral een stuk minder 'diep', want de grote bult achter op de GFX 50S is verdwenen. Verder lijkt de 50R veel op de 'meetzoeker'-achtige Fujifilm-camera's, zoals de X-E3. De fijne elektronische zoeker zit dus linksboven en de body heeft de vorm van een rechthoekige doos. Een flinke doos, want ondanks dat hij compacter is dan de 50S, is ook deze 50R geen kleintje.

De camera werkt overigens erg gemakkelijk en het kantelbare touchscreen is voor veel fotografen een pre. Voor de gemiddelde fotograaf, zeker eentje met Fujifilm-ervaring, moet overstappen geen enkel probleem zijn. Dat is bij sommige andere middenformaatcamera's een heel ander verhaal.

Over de beeldkwaliteit kunnen we kort zijn. Die is fenomenaal en op hetzelfde niveau als bij de technisch gelijkwaardige GFX 50S. Dat betekent: een enorme detaillering, een groot dynamisch bereik en de fraaie scherptediepte die bij een sensor van dit formaat hoort. Fotograferen bij hogere iso-waarden is geen probleem, maar onderbelichten is wellicht verstandiger omdat de beelden achteraf prima op te lichten zijn zonder kwaliteitsverlies. Minpunten zijn er ook. De GFX 50R is geen snelheidsmonster en ook op videogebied is het geen hoogvlieger.

De GFX 50R is een welkome uitbreiding van het GFX-systeem. Middenformaatcamera's zijn meestal logge bakbeesten die bij voorkeur op een statief en in een studio gebruikt worden. Fujifilm gooit het met de GFX-serie over een andere boeg. Dat was al zo met de 50S, maar de GFX 50R biedt diezelfde fenomenale beeldkwaliteit in combinatie met een nóg wendbaarder en veelzijdiger systeem.

Veelzijdige middenformaatcamera
Fantastische beeldkwaliteit
Voor video minder geschikt